Saturday, November 5, 2022

Requirement to pay attention to stories of gedolim

 אמת ליעקב בראשית פרק יד פסוק יד

(יד) וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו19.

הנה אילו היה אברהם שואל שאלה אי חייב לילך להציל את לוט בודאי היה נענה שהוא פטור, דהא אין אדם מחויב להכניס את עצמו בספק סכנה בכדי להציל את חבירו [עמש"כ בענין זה להלן סוף פרשת מסעי], אלא מה שעשה כן אברהם הוא משום שהאבות נקראו "ישרים" [עבודה זרה דף כ"ה ע"א], והיינו שכל הנהגתם היתה לא על פי דיני התורה אלא על פי השכל הישר, כי האלקים עשה את האדם ישר, ועל פי היושר היה מוטל על אברהם להשתדל להציל את לוט וכדביארתי לעיל [י"ג פ"ט] כי אברהם הרגיש את עצמו כאחראי לשלומו של לוט מכיון שהרן אביו מת בכבשן אביו משום שאמר שהוא מאמין באלקי אברהם, ולכן ע"פ היושר, "מענטשליך קייט", הוכרח אברהם להריק את חניכיו ולרדוף אחר המלכים. ובאמת כל חיי האבות, שחיו קודם זמן תורה, היו מונהגים על פי היושר, וזהו ביאור מאמר חז"ל [ויק"ר פ"ט א"ג]: דרך ארץ קדמה לתורה, והיינו שהאבות התנהגו על פי דרך ארץ והיושר עוד קודם שניתנה תורה.

ונראה שזהו פשוטו של מקרא להלן סוף פרשת משפטים [כ"ד פי"ב]: ואתנה לך את לוחות האבן התורה והמצוה, דבשלמא מצוה היינו מצוות שנצטוו בהן, אבל מה זה "התורה"20. ונראה שהכוונה היא לסיפורי התורה של האבות שנכתבו בתורה קודם המצוות, והיינו שהרי לשון תורה הוא מלשון "הוראה", כלומר מורה דרך, כי סיפורים אלו מורים לאדם איך לחיות אפילו בלי ציווי השי"ת, וכמו שאמר דוד בקינתו על שאול: הלא היא כתובה על ספר הישר, והיינו ספר בראשית וכדאיתא בגמרא [ע"ז שם].

והנה רש"י ריש בראשית הקשה מדוע התחילה התורה מבראשית ברא אלקים היה לו להתחיל מהחדש הזה לכם, ותירץ משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים כו' הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו וכו'. ולכאורה זה רק מיישב מדוע הביאה התורה את סיפורי מעשי בראשית וכו', אבל כל הפרשיות מלך לך עד פרשת בא, עדיין אינו מובן מדוע הוצרכה התורה להאריך בכל זה, ועל זה לכאורה לא תירץ רש"י כלום. אבל לפמש"כ נראה שבאמת על פרשיות אלו לא קשה כלל, דמהסיפורים האלו אנו למדים מה צריכה להיות הנהגת האדם על פי היושר והדרך ארץ, ודבר זה אפשר לתבוע אפילו מהגויים, כי אף על פי שמצוות לא ניתנו להם, אבל אעפ"כ לחיות על פי יושר זה יכול כל אחד אם הוא רק רוצה בזה, ודו"ק21..

  • וירדף עד דן. 

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.