Tuesday, July 4, 2023

Eliyahu - who was he?

 According to Rabbi Moshe de Leon he was an angel this was accepted by the Arizal as cited by Chida

Pardes Rimonim(24:14) שוב מצאנו בשם ר' משה דליאון ז"ל ועל מה ששאלת בענין אליהו שעלה למרום מה שלא עלה אדם אחר. תדע לך כי בסתרי תורה ראיתי סוד נפלא עד מאד. אליהו לא תמצא לו בכל התורה אב ואם ולא שכתוב בו בן פלוני אלא אליהו התשבי מתושבי גלעד. ואמרו כי קודם לכן ירד מן השמים ושמו ידוע בסתרי החכמה. ועוד שאח"כ נראה אל החכמים בהרבה מקומות בהרבה דיוקנין ולזמנים בדמות טייעא לזמנים כפרש לזמנים כא' מגדולי הדור בהרבה עניינים דמותו ותוארו. על כן אל תתמה בענין הזה בהיות אליהו במדרגה עליונה על כל שאר בני אדם. וא"ת היאך היה כל אותם השנים וכל אותו הזמן דמותו ותארו דמות אדם כי המלאך אם נראה הוא לשעה או יום, ולא יותר, אמרו שבשעה שבקש הקדוש ברוך הוא לברוא את האדם אמר למלאכים נעשה אדם אמרו לפניו רבונו של עולם מה אנוש כי תזכרנו הושיט אצבעו עליהם ושרפם. קרא לכת שניה כמו כן עד שקרא לפלוני וסיעתו א"ל נעשה אדם אמר לפניו רבש"ע אם לפניך מוטב לפני לא כ"ש ואם טוב בעיניך אני ארד ואהיה שמש לפניו א"ל הקב"ה מכאן ואילך לא יקרא עוד שמך פלוני כ"א פלוני ואע"פ כן לא ירד באותו הזמן אלא ירד לאחר זמן והאמין בעולם כי ה' הוא האלהים בענין אחאב. ולימים מועטים שהאמין זה בעולם העלהו המקום לשמי מרומים. ואמר לו הקב"ה אתה אפוטרופוס טוב לבני האדם חייך תרד ותאמין אמונתי בעולם וע"ז כתיב (מ"א יח) ענני ה' וכו' ובדברך עשיתי וגו' ובדברך קודם שארד לעולם. וזהו אז"ל מיכאל בא' גבריאל בשתים אליהו בג', כי הסבה על היותו במדרגה שלהם. וא"ת והא כתיב כי לא טוב אנכי מאבותי ואם הדבר כן מפני מה אמר הדברים האל'. אלא ודאי מה שבקש על זה בהיותו נמשך אחר בני אדם מכמה שנים ואמנם כי לא היה טובתו מצד אב ואם זכות בעולם כי לא היתה טובתו ועמידתו מהם בעולם ולפיכך אמר כי אין זה דרך להתעכב בעולם מי שהוא כמוני עכ"ל.


However the Pardes Rimonim who cites this view acknowledges it as a minority view not found in Chazal or midrashim as well as the Zohar

Pardes Rimonim(24:14)והדעת הזה בטל מעצמו מתוך דברי הרשב"י ע"ה שדעתו הוא שאליהו היה בן אדם וכן דעת כל חכמי הגמרא דעד כאן לא פליגי אלא מאיזה שבט היה אבל לומר שהיה מלאך שנתגשם אין מי שיסכים בזה. ודברי הרשב"י ע"ה בענין זה הוא בפ' ויגש (דר"ט) וז"ל דאמר ר"ש כל נשמתין דעלמא כלהו נפקין מההוא אתר דנגיד ונפיק וכלהו נקיט לון צרורא דחיי, וכד נוקבא אתעברת מן דכורא כלהו בתיאובתא דנוקבא לגבי דכורא וכד תאובתא דדכורא נפקא ברעותא כדין אינון נשמתין בקיומא יתיר בגין דכלא בתיאובתא ורעו דאילנא דחיי. ואליהו בגין דהוה מההוא רעותא יתיר מב"נ אחרא אתקיים. ובג"כ כתיב (מ"א יט) אל נפשו ולא כתיב את נפשו דהא את נפשו דא היא נוקבא. ואי תימא אל האשה אמר. כללא דדכר ונוקבא כד איהו בגו דכורא כדין אל האשה אמר. את האשה נוקבא בלחודאה בלא כללא דדכורא. כג"ד אל נפשו דכר בלחודוי, את נפשו נוקבא בלחודאה בלא כלילו דדכורא. ובגין דאיהו בסטרא דדכורא יתיר מכל בני עלמא אתקיים בקיומיה יתיר ולא מית כשאר בני עלמא. בגין דכולא איהו מאילנא דחיי ולא מגו עפרא ובג"ד אסתלק לעילא ולא מית כאורח כל בני עלמא דכתיב (מ"ב ב) ויעל אליהו בסערה השמים. ת"ח מה כתיב והנה רכב אש וסוסי אש וגו'. דהא כדין אתפשט גופא מן רוחא ואסתלק דלא כשאר אורח בני עלמא ואשתאר מלאכא קדישא כשאר קדישי עליונין ועביד שליחותא בעלמא והא אוקמוה דניסין דעביד קב"ה בעלמא על ידיה אתעבידן עכ"ל. 


Rema M’Pano (18) Even though there are some of our rabbis that say simply that Pinchas and Eliyahu are the same person this is not the view of most rabbis who say that Pinchas never died and he changed his name and that Eliyahu was a descendant of Rachel 

מתוך שבחם של פנחס ואליהו בתקון נשמותיהם של נדב ואביהוא בכל פרט ופרט משגיאותם מדה כנגד מדה מורה חטאים בדרך איך תשתלם להם תשובה נאמנה... ואף על פי שיש מרבותינו אומרים בפשיטות פינחס הוא אליהו, אין הדבר כמחשבת המון החכמים שפינחס לא מת ושקיים בעצמו שנוי השם, אך אליהו מבני בניה של רחל היה ואביו שמו אביה מבני בכר איש ימיני שנזכר בריש ספר דברי הימים, ואליהו גם הוא נזכר שם בסמוך. ופלפולא בעלמא הוא דקאמר ליה רבה בר אבוה ולאו כהן הוא מר, בפרק המקבל, ועוד שנתכהן בהר הכרמל, אלא מעשה פינחס משלימים לאליהו ומעשה אליהו משלימים לפינחס, ושבין שניהם הושלם התקון לאצילי בני ישראל אלה דעלייהו קאימנא, כי הם הגיסו דעתם כלפי מעלה, ובאליהו כתיב וילט פניו באדרתו. הם עברו ונענשו על שהקריבו לפנים ממחיצתם, ופינחס פירש מן הכהונה הגדולה כמה שנים ועלי נכנס תחתיו. ואף אליהו לא שמש בהר הכרמל אלא במצות ה' להוראת שעה, כדכתיב "ובדברך עשיתי". ועל ההקרבה חולין לעזרה הוא הקריב קדשים בחוץ על פי הדבור, כדאמרן. וטרם יזכה לזה תקן שגיונו של פנחס בימי יפתח שלא רצה לילך אצלו ולהתיר נדרו, ונסתלקה ממנו שכינה, עכשיו הלך אליהו לבקר את חיאל בית האלי שושביניה דאחאב, כדאיתא בחלק, ושרתה עליו רוח הקדש לקדש שם שמים ברבים... כדאיתא פרק הנחנקין... (שם פרק יח)

1 comment :

  1. I printed out and read closely the Hebrew and Garnel and KA comments. I quote Rashi
    במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק ז
    וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ:
    רש"י במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק ז
    וירא פינחס - ראה מעשה ונזכר הלכה,ז אמר לו למשה מקובלני ממך הבועל ארמית קנאיןח פוגעין בו, אמר לו קריינא דאגרתא איהו ליהוי פרוונקא, מיד ויקח רומח בידו וגו':
    Sanhedrin 82a “R. Hisda said: If the zealot comes to take counsel [whether to punish the transgressors enumerated in the Mishnah], we do not instruct him to do so. It has been stated likewise: Rabbah b. Bar Hana said in R. Johanan's name: If he comes to take counsel, we do not instruct him to do so. What is more, had Zimri forsaken his mistress and Phinehas slain him, Phinehas would have been executed on his account [for the zealot may slay only when he is engaged in the commission of the offence]; and had Zimri turned upon Phinehas and slain him, he would not have been executed, since Phinehas was a pursuer [seeking to take his life].”

    The Gamara criticizes Pinchas for not absolving Jephtah’s vow. God criticizes Pinchas in the Haftorah 1 Kings 19:9 And he came thither unto a cave, and lodged there; and, behold, the word of the LORD came to him, and He said unto him: ‘What doest thou here, Elijah?’

    Hertz Chumash “unto a cave. Lit. into the cave’; i.e. the cleft of rock in which Moses was placed when God passed by (Kimchi). The parallel between Moses and Elijah is very real. The two names stand out pre-eminently in Israel’s story; both of them endowed above all other men with the power of the Spirit and Titanic force of character. What does thou here, Elijah? Thy place is not here in the silent empty wilderness, but among men, to fight evil and encourage the faithful.”

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.