http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/265621
But in his criticism of Netanyahu and the Israeli Right, Barak also made notable references to Jewish religious texts, the Jewish Press reported, citing the Talmud to justify his attack on Netanyahu and his allies on the Right.
During the interview with Reshet Bet, Barak cited the so-called “Three Oaths” – a passage in the Babylonian Talmud (Tractate Ketubot, 110b) which states that following the beginning of the exile, Israel was adjured “not to storm the wall” by forcing its way back into the Land of Israel and “not to rebel against the nations of the world”.
A third oath, directed at the non-Jewish nations of the world, obliged them “not to oppress Israel excessively”.
This passage was furnished by Orthodox opponents of the modern Zionist movement in support of their position that a Jewish state should not be established in the Land of Israel prior to the coming of the Messiah.
Barak, however, cited the Three Oaths in his more narrow criticism of the Israeli Right, while warning that Netanyahu and his allies were “straying” from the vision of Israel as a “Zionist, democratic, enlightened, liberal state.”
"Israeli control over from the [Mediterranean] Sea to the Jordan River will definitely either end Israel as a democracy, or as a Jewish state. That's the essence of what we are seeing. We support a Jewish, Zionist, democratic, enlightened, liberal state."
The path of "Herzl, Ben-Gurion, and Rabin and Peres and everyone else - Netanyahu has strayed from that. The extreme right has pushed Israel towards the directions which the Talmud has already warned against, with two catastrophes that happened in history as a result of this kind of politics, with false messianism which tries to hasten the End [of Days] and give God a schedule for bringing the Messiah, which amounts to 'storming the wall', 'provoking the nations of the world' and spreads 'baseless hatred'."
"These three Talmudic prohibitions are violated every single day by people wearing kippot and priding themselves on their title of rabbis, but in fact, they falsify and distort Judaism, Zionism and Israelism.”
The man to go to for a psak...
ReplyDeleteI don't think the Three Oaths have been this manipulated since a certain anti-Zionist sefer came out several decades ago...
ReplyDeleteI'm sure Barak has learned all of Shas, and the Yerushalmi, to reach this conclusion :D
ReplyDeleteFrom the so-called Daas Torah: "the so-called “Three Oaths”
ReplyDeleteהתרגום יונתן בשיר השירים, מפרש הג' שבעות על ג' זמנים, על הראשון אמר שמשה השביעם דלא תזידון למיסק לארעא דכנען עד דיהא רעוא מן קדם ה' וכו', ועל השני' פי' ג"כ שמשה השביעם שלא ילכו קודם המ' שנה, ובמדרש איתא שזה קאי על זמנו של בן כוזיבא, ועל השלישית פי' שהמלך המשיח משביע את ישראל
וז"ל: "יאמר מלכא משיחא, משביע אנא עליכון עמי בית ישראל מה דין אתון מרדין בחילותי' דגוג ומגוג אתעכיבו פון זעיר עד דישיצון
עממיא די עלו לאגחא קרבא לירושלים ובתר כן ידכר לכון מרי עלמא רחמי צדיקא ויהא רעוא מן קדמוהי למפרקכון". ע"כ
"King Solomon, of blessed memory, foresaw with Divine inspiration, that the prolonged duration of the exile would incite some of our people to seek to terminate it before the proper time, and as a consequence they would perish or meet with disaster. Therefore he warned them (to desist) from it and adjured them in metaphorical language, as we read, "I adjure you, O daughters of Jerusalem, by the gazelles and by the hinds of the field, that ye awaken not, nor stir up love, until it please." Now, brethren and friends, abide by the oath, and stir not up love until it please."
ReplyDelete-Maimonides. Epistle to Yemen. Ch. XX. 1952 English translation by Boaz Cohen, published in New York by American Academy for Jewish Research
זה ודאי שאלו השלוש שבועות המה הלכה קבועות בלי שום חולק, שהרי ר"י בסוף כתובות שחידש את ההלכה שאף יחיד אסור לעלות למדו מאלו השבועות, ור"ז שחלק על ר"י בהלכה זו טרחו שם בגמרא ליישב ולפרש השבועות גם אליבי', אלמא שאי אפשר לומר שיש איזה חולק באלו השבועות, אלא כולי עלמא מודי בהו דהלכתא רבתא נינהו בעונש חמר ומר רח"ל. ע"כ. -הקדמה ויואל משה
ReplyDeleteI would suggest for Barak to show his sincerity by the introduction of a bill that denying the 3 oaths even after the "fact that it actually happened" postmartum, is equal to denying the Holocaust postpartum as fact.
ReplyDeleteHe's talking about calculating the end, which he brings in Halacha also.
ReplyDeleteHe has not learned or practiced halacha of Rambam or Shulchan Aruch, which do not consider these oaths to be halacha. Furthermore, the Arizal, already said they were only of 1000 years validity.
ReplyDeleteבס' "מגילת אסתר" כתב: נראה לי כי מה שלא מנאה הרב הוא לפי שמצוות ירושת הארץ לא נהגה [אלא] רק בימי משה ויהושע ודוד, וכל זמן שלא גלו מארצם, אבל אחר שגלו מעל אדמתם, אין מצווה זו נוהגת לדורות עד עת בוא המשיח, כי אדרבה, נצטווינו לפי מה שאמרו בסוף כתובות (דף קיא) שלא נמרוד באומות ללכת לכבוש את הארץ בחזקה, והוכיחו מ'פסוק "השבעתי אתכם בנות ירושלים" ודרשו בו שלא יעלו ישראל בחומה
ReplyDeleteומה שאמר הרמב"ן, שהחכמים אמרו כי כיבוש הארץ הוא מלחמת מצוה, זהו כאשר לא נהיה משועבדים לאומות
ומה שאמר עוד שהחכמים הפליגו בשבח דירת הארץ, זה דוקא בזמן שבית המקדש קיים אבל עכשיו אין מצוה לדור בה, וכן פי' התוס' שם גבי הוא אמר לעלות, ועוד ראיה שאין בו מצוה ממה שאמרו ג"כ התם כל העולה מבבל לא"י עובר בעשה שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו, ואם היה מצוה בדירת א"י בכל הזמנים איך יבא נביא אחר משה לסתור דבריו והא אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה וכ"ש לסתור
והמאמר שהביא מספרי שבכו וקראו המקרא הזה וירשתה וישבת בה, נ"ל שעל שלא היה בידם לקיים מקרא זה לפי שהיה הבית חרב היו בוכים, והראיה ממה שקרעו את בגדיהם שנראה שעל החרבן היו מתאבלים, שאם מצוה זו היתה נוהגת גם לאחר החרבן למה בכו וקרעו את בגדיהם והלא גם עתה היו יכולים לקיימה, לכך נאמר שבודאי מצוה זו אינה נוהגת אחר חרבן הבית שיבנה במהרה בימינו אמן. ע"כ
ס' מגילת אסתר על ספר המצוות רמב"ן עשה ד. רבי יצחק ב"ר אליעזר אבן צור ליאון היה מחכמי איטליה בשלהי תקופת
הראשונים
וזלש"ק של מרן הגה"ק מקאמארנע זצלה"ה זי"ע, נפטר י' אייר תרל"ד. בספרו אוצר החיים פי' לתרי"ג מצות, נדפס בהיכל הברכה, ובספרו הק' נתיב מצותיך
ReplyDeleteמ"ע לרשת א"י ולא לעזבה ביד גוים ולא להניחה שממה שנאמר והורשתם את יושבי הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה וכן מצוה לדורות לשבת בא"י עד היום בזמן הגלות. עד ולא עד בכלל, המעתיק
וזהו אף שהיא מצוה גמורה לא יבוא במנין באין פנים שלא יבוא למנין שום מצוה אלא מה שיש כח ביד אנושי לקיים, אבל מצוה שצריך עזר א' ונבואה לא יבוא למנין ולא מצינו מצוה שיהיה אדם נביא או בעל רוח הקודש אף שהנבואה שורש גדול בדת ישראל והיאך יצוה לנו האל ב"ה מצוה שאין בידינו לקיים אותה אם לא בעזר א' ובאותת ובמופתים כנראה ממלחמות יהושע שהיה כמה אותת ומופתים בשמים ובארץ וכן בכל המלחמות
ומצוה כזאת לא יבוא למנין באין פנים ואסור לנו לעשות שום מלחמה וכיבוש אם לא עפ"י הנביא ומצוה התלויים בנבואה לא יבוא למנין אלא שכל פסוקים האלה הם לשעתן לזמן יהושע שהנביא צוה להם עפ"י השם ב"ה שילכו למלחמה ויכבשו את הארץ והבטיח אותם שיצליחו בכל מעשיהם וכל זה לזמן יהושע
ואדרבה אנו מושבעין שלא ימרדו במלכיות אלא נקבל באהבה עד בוא יבוא משיח צדקנו, וזה לא יהיה בדרך הטבע אלא בכמה אותות ומופתים משונים ונפלאות, וזה לא יבוא במנין המצות כי המצות נתנו לבשר ודם ולא לנביאים המשנים הטבע אלא לכל ישראל בשוה וכן הסכימו התוספות. עכלשה"ק
Rav bar Hayyim on why he disagrees with Barak types, and haredim
ReplyDeletehttps://www.youtube.com/watch?v=5EB5kVrq7tw
Translated;
ReplyDeleteThis is certain that these three oaths are a Halacha absolute without any other opinion since reb yehudah in maseches ksubos added the halacha that even a single individual is also forbidden to make aliyah learned from these oaths and rav zeirah who argues caused the gemarah to attempt to resolve the oaths even according to him hence we see that that it is impossible to be anyone who argues on these three oaths is a great well known law with a great terrible punishment G-d forbid &help
A single person?Like the brisker Rov, or the Satmar Rov or Rav Diskin? (Forget the Rambam and the Ramban for second, all your leaders made aliyah!
ReplyDeleteHe was quoting the megilas esther so holler at the megilas ester!ומה שאמר עוד שהחכמים הפליגו בשבח דירת הארץ, זה דוקא בזמן שבית המקדש קיים
ReplyDeleteאבל עכשיו אין מצוה לדור בה, וכן פי' התוס' שם גבי הוא אמר לעלות, ועוד
ראיה שאין בו מצוה ממה שאמרו ג"כ התם כל העולה מבבל לא"י עובר בעשה שנאמר
בבלה יובאו ושמה יהיו, ואם היה מצוה בדירת א"י בכל הזמנים איך יבא נביא אחר
משה לסתור דבריו והא אין נביא רשאי לחדש דבר
מעתה וכ"ש לסתור
המאמר שהביא מספרי שבכו וקראו המקרא הזה וירשתה וישבת בה, נ"ל שעל שלא
היה בידם לקיים מקרא זה לפי שהיה הבית חרב היו בוכים, והראיה ממה שקרעו את
בגדיהם שנראה שעל החרבן היו מתאבלים, שאם מצוה זו היתה נוהגת גם לאחר החרבן
למה בכו וקרעו את בגדיהם והלא גם עתה היו יכולים לקיימה, לכך נאמר שבודאי
מצוה זו אינה נוהגת אחר חרבן הבית שיבנה במהרה בימינו אמן. ע"כ
ס' מגילת אסתר על ספר המצוות רמב"ן עשה ד. רבי יצחק ב"ר אליעזר אבן צור ליאון היה מחכמי איטליה בשלהי תקופת
הראשוני
of course he was!!
ReplyDeleteYour rodef friend sitting with his meshumad friend
ReplyDeletehttps://www.youtube.com/watch?v=OXBuUqPndqg
"Rabbi" Shapiro again lies, saying there is no such thing as a Jewish State. What was the State that existed in the time of King Solomon, or Ezra and Nehemiah?
YES RAV GORELICKS yu SON INLAW
ReplyDeletewhat is that an answer to? It is not relevant to what I have written, so why is it replying to me?
ReplyDelete