Tuesday, June 12, 2012

Eliyahu will poskin - not Moshe - because he never died

Dr. Marc Shapiro in the recent Seforim Blog wrote:
I recently found a very interesting comment by R. Levi Yitzhak of Berdichev, Kedushat Levi ha-Shalem (Jerusalem, 1958), Likutim, pp. 316-317. He asks why we say תשבי יתרץ קושיות ואבעיות, that in Messianic days Elijah will answer all problems. Since Moses will be resurrected, and he is the giver of the Torah, why don’t we say that he will provide the answers? R. Levi Yitzhak explains that only one who is living in this world knows what the situation is and how the halakhah should be decided. This is not the case with one who is dead and has lost his worldly connection. This explains why Elijah will provide all the answers, as he never died and was always part of the world. Therefore, unlike Moses, Elijah is the one qualified to decide matters affecting us. The lesson here is obvious, especially for those who think that every issue must be decided in Israel by authorities who really have really no conception of how American Jews live.

I found this same idea in the Beis Elokim of the Mabit who predated the Kedushas Levi

בית אלקים (שער היסודות - פרק ששים): והחכמים שימצאו באותו הדור ילמדו חכמת התורה לאותם שנקברו זה כמה שנים, וגם ימצאו ספרי התורה ונביאים וכתובים אשר יהיו באותו הזמן ומהם ילמדו תורה שבכתב ותורה שבעל פה, כפי מה שהוא רמוז בה כפי שלמדו החכמים שבדור ההוא, ואליהו ז"ל ימצא בפרסום בזמן ההוא אשר הוא "תשבי "יתרץ "קושיות "והויות, והוא ישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם בכל הדברים ובפרט בקבלת התורה ובכל העניינים שהיו נסתרים בעוה"ז הכל יתגלה על ידי אליהו הנביא, כי שאר הנביאים והשופטים והחכמים אשר היו בדורות העוברים וגם האבות והשבטים וממשה רבינו ע"ה עד ימי התחייה כשיחיו, לא ידעו מענייני העוה"ז ממה שקרה אחרי מותם, כי היו בג"ע התחתון והעליון מובדלים מענייני העוה"ז הגשמי, אבל אליהו ז"ל אשר חיה מימות משה רבינו עד ימי יהורם ידע כל מה שהיה בימיו, ואחר הסתלקותו בגוף ונפש נזדכך גופו כאחד מן הגרמים השמימיים או יותר, והכינו האל יתברך להמצא בעת צרת ישראל להצילם על ידו ובזכותו בכל הדורות אשר הם צריכים לו, ומתגלה ג"כ לחכמי ישראל לגלות להם סודות התורה כפי הכנת כל דור ודור, מלבד מה שמקובל אצלנו היותו מצוי נ(מצות ברית מילה אשר קנא עליה ואנחנו מכינים בפועל כסא לכבודו:

10 comments :

  1. Gemara Niddah 70b states the Moshe will teach a certain halacha when he returns (unlike the above).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't see that this is a contradiction.


      ‘Three were mere nonsense’: Does the wife of Lot20 convey uncleanness? He replied: A corpse conveys uncleanness but no pillar of salt conveys uncleanness. Does the son of the Shunamite21 convey uncleanness?22 He replied: A corpse conveys uncleanness but no live person conveys uncleanness. Will the dead in the hereafter23 require to be sprinkled upon24 on the third and the seventh25 or will they not require it? He replied: When they will be resurrected we shall go into the matter.26 Others say: When our Master Moses will come with them.


      נדה ע:

      שלשה דברי בורות; אשתו של לוט מהו שתטמא? אמר להם: מת מטמא, ואין נציב מלח מטמא. בן שונמית מהו שיטמא? אמר להן: מת מטמא, ואין חי מטמא. מתים לעתיד לבא, צריכין הזאה שלישי ושביעי, או אין צריכין? אמר להן: לכשיחיו - נחכם להן. איכא דאמרי: לכשיבא משה רבינו עמהם.

      Delete
    2. שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן שלז

      ועוד השיב להם לכשיבא משה רבינו עמהם י"ל דישאלו למשה אם הדין הזה ברור דבשעת חיותם נגעו במותן כמו בשעת פרישתן קבלו טומאה מאביהן וזה ידע מרע"ה בבירור שכך אירע בימיו בדור המדבר במתן תורה שיצאו נשמתם על כל דיבור ודיבור והקב"ה הוריד טל של תחיי' והחי' אותם ואם הוצרכו אח"כ הזאה ה"ה לע"ל =לעתיד לבוא= ותלי' זה אי מתים שלפני הדיבור מטמאי' במגע ובמשא ע"ש בתוס' דנדה ובנזיר נ"ד ע"א ד"ה או בקבר וכו'.

      Delete
    3. שו"ת דברי יציב חלק יורה דעה סימן רלא

      ובזה י"ל שם בנדה דא"ל נחכם להם איכא דאמרי לכשיבא משה רבינו עמהם, שכוונת האיכא דאמרי להוסיף בזה דכשיבא משה רבינו עמהם נשאל אותו איך נטמא לאהרן וכן למה טימא עצמו בהריגת המצרי, ומתוך תשובתו נדע שיש כאלו שאינן טמאין בעצמיותן ואינם צריכים הזאה וכנ"ל ודו"ק.

      Delete
  2. I was always under the impression that the Messianic and Resurrection eras were distinct and the Messianic era might precede the Resurrection era by a long time. Am I wrong?

    ReplyDelete
  3. I would explain the reason why Eliyahu Hanavi is chosen to explain unclear halachos in the future, is that Malachi 3:23 states that Eliyahu will come before 'the great day.' This seems to be quite early in the redemption process as compared to 'Techiyas Hamaisim' or the arrival of other qualified experts.

    ReplyDelete
  4. Is the idea of Moses being resurrected the same of that as Messiah? i.e. will Moshe come back to be Moshiach? Or is this simply aggadic discussion?

    ReplyDelete
  5. That can't be correct - Moshe was alive for the ORIGINAL, Eliyahu was born later.

    ReplyDelete
  6. This is explained by the Kedushas Levi

    קדושת לוי (מסכת אבות): תיקו, הראשי תיבות תשבי יתרץ קושיות ואבעיות. ובהשקפה ראשונה יש לדקדק, הא זה יהיה הכל אחר ביאת הגואל במהרה בימינו אמן, ולמה יתרץ אליהו הקושיות והאבעיות הא יעמוד משה רבינו שנתן לנו התורה והמצוה ולמה לא יתרץ הוא הקושיות והאבעיות.
    ונראה, דהנה כתוב בספר הדורות בהפלוגתא דרש"י ורבינו תם עם התפילין, דרש"י ז"ל היה משה רבינו בסייעתו, והר"ת לא השגיח על זה ואמר לו שכבר נתן לנו התורה ובידינו להורות כפי הוראות שכלינו בהתורה הקדושה. ונראה להבין זאת ונבאר זאת בקיצור, דהיינו גבי פלוגתא דבית שמאי ובית הלל אמרינן (עירובין יג:) אלו ואלו דברי אלהים חיים, דהנה יש בחינה שאדם לומד הפשט בהתורה הקדושה כפי הבחינה שלו אם הוא מעולם החסד אז הכל טהור ומותר וכשר כפי הוראות שכלו בהתורה הקדושה,
    וכן להיפך כשהוא ממדת הגבורה אז הוא להיפך והנה בית הלל מדתם היה מדת החסד ולכך בית הלל לקולא, ובית שמאי שהיה ממדת הגבורה לכך בית שמאי לחומרא. אבל באמת כל אחד לפי מדרגתו דברי אלהים חיים. זהו אלו ואלו דברי אלהים חיים. והנה חכמינו ז"ל שהיו אחר הדור בית שמאי ובית הלל וראו שהעולם צריך להתנהג בחסד וקבעו הלכה כבית הלל בכל מקום לקולא כבית הלל. והנה מי יכול להבחין זאת באיזה מדה צריך זה העולם להתנהג שיופסק הלכה כמותו מי שהוא בחיים והוא בזה העולם הוא יודע באיזה מדה צריך זה העולם להתנהג, אבל מי שאינו חי אינו יודע כלל באיזה מדה צריכה לזה העולם להתנהג בו והנה אליהו הוא חי וקיים ולא טעם טעם מיתה והוא תמיד בזה העולם ולכך הוא יפשוט הקושיות ואבעיות, כי הוא יודע באיזה מדה צריך העולם להתנהג. ובזה יובן מה שאמר ר"ת למשה רבינו ע"ה שכבר נתן לנו התורה ובידינו להורות:

    ReplyDelete
  7. For those that saw the entire post from Marc Shapiro...Here is a "response/addition" that I wrote...
    http://shimushchachamim.blogspot.co.il/2012/06/tznius.html

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.