Tuesday, June 27, 2023

Yiftach - godol hador - was an am haaetz

 Yiftach was an am haaretz.  Shabbos night I mentioned the question to Rav Malinowtiz. He said there is a machlokes amongst the commentaries as to whether Yiftach in fact sacrificed his daughter. He added that according to the view that he sacrificed his daughter he was definitely an am haaretz - He gave me two seforim Daas Mikrah and Daas Sofrim and told me to look up the Malbim and Abarbanel. And added that for such issues he usually uses Aspaklaria - which the shul didn't have and I obviously couldn't use the computer.

Anyway. Das Mikrah and Daas Sofrim both said he sacrified his daughter according to Chazal. Daas Sofrim said, "Yiftach was an am haaretz who became pious." Then I looked up the Malbim. The Malbim gave a whole drasha about how he didn't kill his daughter but ended by saying, "However the view of Chazal is the he did in fact sacrifice his daughter." I looked up Redak who gave a long derasha to say he didn't kill his daughter but ended, "But Chazal say he did sacrifice is daughter and if they have a mesora on this then it has to be accepted."

There is a gemora in Taanis (4a) that says he killed his daughter. Tanach says that he attracted to him a gang of bums. From this verse, Chazal say we see that birds of a feather flock together.

ויתלקטו אל יפתח אנשים ריקים, מנא הדא מילתא דאמרי אינשי מטייל ואזיל דקלא בישא לגבי קינא דשרכי... שנוי בנביאים ויתלקטו אל יפתח אנשים ריקים... (שופטים פרק יא, סו)

כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע, שלא יהיה בכם שום ליצנות, שלא תבא לידי חיוב, ממי אתה למד, מיפתח, מה כתיב בו והוא בן אשה זונה... ובשביל שהיה בו שום של ליצנות, נפלו בו כל האוכלוסין... (תצא ג)

Aspaklaria is http://www.aspaklaria.info

Medrash Tanchuma says he was an am haaretz

כיון שבקש לקרבה היתה בוכה לפניו, אמרה לו בתו, אבי, יצאתי לקראתך בשמחה ואתה שוחט אותי, שמא כתב הקב"ה בתורה שיהו ישראל מקריבין לפני הקב"ה נפשות אדם... מן הבהמה ולא מן האדם. אמר לה, בתי נדרתי והיה היוצא, שמא כל הנודר יכול הוא שלא לשלם נדרו, אמרה ליה והרי יעקב אבינו שנדר כל אשר תתן לי וגו' (בראשית כ"ח), ונתן לו הקב"ה שנים עשר בנים, שמא הקריב להקב"ה אחד מהם, ולא עוד אלא חנה שאמרה ותדר נדר וגו' (שמואל א' א'), שמא הקריבה את בנה לפני הקב"ה, כל הדברים האלה אמרה לו ולא שמע לה. כיון שראתה שלא שמע לה, אמרה לו הניחני וארד אצל בית דין, שמא ימצאו פתח לנדרך, שנאמר הרפה ממני שנים חדשים, ואלכה וירדתי על ההרים וגו', אמר רב זכריה, וכי יש אדם יורד על ההרים, והלא בני אדם עולים להרים, אלא אלו סנהדרין, כמה שנאמר (מיכה ו') שמעו הרים את ריב ה'. הלכה אצלם ולא מצאו פתח ליפתח ולהתיר לו את נדרו, בעוון ששחט משבט אפרים, ועליו הוא אומר (משלי כ"ח) גבר רש ועושק דלים מטר סוחף ואין להם, זה יפתח שהיה רש בתורה כגרופו של שקמה, שהיה עושק את הדלים, שנאמר ויאמרו לו אמור נא שבולת וגו' והיה שוחטן, לפיכך מטר סוחף אין להם, שהיה לו מי שיתיר את נדרו, אלא ודאי ואין להם, שהעלים הקב"ה את ההלכה, שלא ימצאו פתח להתיר לו את נדרו. עלה ושחטה, ורוח הקדש צווחת נפשות הייתי רוצה שתקריב לפני, אשר לא ציויתי ולא עלתה על לבי... (בחוקתי ה)

The sources i.e. Rishonim who say he didn't sacrifice his daughter are going against Chazal. This is a clear example of what Rav Dessler has said, that those Rishonim who give an explanation contrary to Chazal are doing it as apologetics for those confused people who can't accept Chazal and as long the explanation doesn't contradict halacha is ok to do such.

Rabbeinu Chananel explicitly states he was not a ben Torah

 רבנו בחיי על ויקרא פרק כז פסוק כט

ומעתה צא ולמד טעותו של יפתח שטעה בכאן בהקריבו את בתו עולה, כי הוא חשב שכשם שמלך ישראל הנודר או המחרים דבר, חרמו או נדרו חל להמית איש או אנשים, וגם כל העובר על חרמו חייב מיתה, הוא הדין גם כן כשנודר בעת מלחמתו לעשות זבח מאיש או אנשים שיחול הנדר, ובודאי טעה בזה טעות גדול כי כשיחול חרם המלך והסנהדרין ושבועתם דוקא על המורדים בהם או על העובר על גזירתם ותקנותיהם, אבל אינו חל לעשות קרבן מדבר שאינו ראוי לקרבן, וזהו שאמרו חז"ל (בראשית רבה ס, ג) אפילו הקדש דמים לא היה חייב, ומעשה שעשה הוכיח שלא היה בן תורה:

Bottom line - the sources clearly indicate that he was an ignorant man who killed his daughter because he didn't know basic Torah halacha

Seder HaDoros notes that Yiftach's daughter was married to Cham (Noach's son) and that her father schechted her and that R Chanina ben Tradyon was a tikun for Yiftach and that his why he was burned alive. 

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.