What follows is a clear illustration of the unquestioned fact that the view of Rav Moshe Feinstein regarding brain death is inexplicably given to major dispute - and that his son Rav Dovid Feinstein did not discuss the issue with his father. In fact this article appeared in 1989 when I left America to settle in Jerusalem. Rav Halperin M.D. - the editor of Assia and the author of this article sent me a copy in the hopes of convincing me to allow him to publish the medical citations from my Yad Moshe index in his publication. When I left America brain death was a very hot topic and it was clear that no one had the definitive answer as to what Rav Moshe held on the subject and in fact it seemed no one had asked him for a clear and authoritative psak. The debate revolved around how to read the teshuvos printed in the Igros Moshe. When I read in this artcile that Rabbi Rappaport had in fact reported asking his grandfather - I was simply floored. Because this information that he reports in the article was apparently not known to anyone else. When I mentioned this to Rav Halperin he told me that even if my assertion was true but he said now the issue has been answered so don't be concerned about the past.
בשאלה האם חזר בו הגרמ"פ מהאיסור לבצע השתלות לב נחלקו הכותבים : הרב משה דוד טנדלר, חתנו של הגרמ"פ, כתב11 :
"חמי הרב משה פיינשטיין זצ"ל היה מודע היטב להתקדמות הזאת והתיר ניתוחי השתלות לב בשנים האחרונות. אכן, שכן שלי שהושתלו אצלו לב ושתי ריאות לפני שנתיים בפיטסבורג (קבוצת ד"ר סטרזל) עשה כן לאחר יעוץ עם הרב פיינשטיין ועם, ייבדל לחיים, הרבי מלובביץ שליט"א."
לעומתו כתב הרב דוד שור:12
"וכעת דברתי עם הרב דוד פיינשטיין שליט"א, בן הרב משה פיינשטיין זצ"ל, והוא העיד לי שאביו לא התחרט בכלל לפני מותו ממה שכתב בשו"ת אגרות משה בסימני מיתה והשתלת הלב."
בירור ישיר עם הרב דוד פיינשטיין13 העלה שבניגוד למצוטט בשמו, אין בידו מידע הסותר את עדות הרב טנדלר, אף כי אין בידו מידע המאשר עדות זאת.
לסיכום, אין עדות הסותרת את עדות משפחת טנדלר על השינוי בדעתו של הגרמ"פ להתיר השתלות לב עקב ההתקדמות הרפואית אך קיים ויכוח חריף על הדרך להבנת הכתוב בתשובותיו "איגרות משה".
לאור ויכוח זה פניתי אל הרב שבתאי רפפורט שליט"א (אשר היה בקשר ישיר עם הגרמ"פ זצ"ל בעת הכנת התשובה הנדונה, לדפוס) על מנת לקבל בכתב את התיחסותו לויכוח הנדון. תשובתו היתה חד משמעית:
Chad mashmis,what?
ReplyDeleteWhat is strange about this letter, is that R' Rappaport is actually confirming the position of R' Tendler!
ReplyDeleteAccording to this letter, R' Feinstein ztl, clearly said that in case of a brain dead patient, who can only breath while fixed to a machine, that person is considered halachically dead. So turning off the machine is not murder, even if the heart will beat with help of the machine.
He also says that this teshuva was not addressing the issue of organ transplants.
Well, one can only say "duh!" to this claim. There can only be one point of death. You cannot die twice. If the person is dead, he is dead in all accounts. He will be dead for tumat met, and also for transplants. If you switch off the machine, you are no tguilty of murder. hence, u will also not be guilty of murder if you remove organs (with permission of course).
It is not clear from your introduction what you infer from this letter, but it clearly defines the "Time of Death" according R' tendler's report of RMF ztl.