Wednesday, February 5, 2025

Kipa in office

Igros Moshe (CM I #93) ובדבר אם מותר לקבל עבודה במקום שיצטרך ללכת בגילוי ראש, פשוט שמותר דאינו מחוייב להפסיד ממון בשביל זה דאינו איסור ממש אף מדרבנן אלא הוא מנהג טוב, שודאי לא חמור מבטול עשה שאינו מחוייב להפסיד סך גדול, ומניעה מליקח עבודה שהיא עיקר פרנסתו הוא כהפסד גדול. ואף להט"ז שסובר שבזה"ז הוא אסור מצד חק עכו"ם שא"כ הוא לאו שיש לאסור אף במקום הפסד ממון, הא לבד שאין דינו ברור הנה תלוי דבר זה להט"ז בהמקומות ובמדינה זו ודאי אין זה משום חק עכו"ם דרובן אינם זהירים בחוקיהם. אבל ודאי רק במקום עבודתו שע"ז הם מקפידין יהיה רשאי אבל כשיצא לחדר אחר וכ"ש כשיצא לשוק יהיה אסור אף אם ילעיגו עליו כיון שלא יפסיד משרתו ועבודתו בשביל זה.

Igros Moshe (CM I #93)  Is it permitted to get a job at a place which requires that he not wear a kip and go bare headed? It is clearly permitted since one is not obligated to lose money in order to wear a kipa! That is because  there is no actual prohibition  even as a rabbinic decree to go bare headed but it is only a good custom.  It definitely is not worse than nullifying a positive command which does not require sustaining a loss of a lot money to avoid.  Therefore avoiding taking the job which is the basis for his parnossa is considered a large financial loss.  Thus even according to the Taz who says not wearing a kipah violates the Torah prohibition of following non Jewish practices which would require sustaining a large financial loss to avoid.  However this prohibition is is not clear. And this  would also seem to depend on the specific place and country. In America ,  going bare headed is definitely not goyish custom, since most people don’t go bare headed to show they are goyim. But it would be permitted only at the office where they are strict about this.  But going to another place  and especially in public it would be prohibited to go bare headed  even if people will laugh at him since there is no longer a financial loss of losing his job.by wearing a kipa there.

Igros Moshe (OC IV #2) 

אם מותר לילך בגלוי ראש לצורך פרנסתו. 

הנה בדבר שצריך מע"כ להשיג משרה שצריך להפגש עם בעלי המשרד שאומרים לו שיצטרך שם להוריד כובעו מעל ראשו ולישב בגלוי הראש בלא כיפה שקורין יארמולקע שאם ילבש שם כיפה לא יקבלוהו לעבודה שם, והמשתדל עבורו אומר שיהיה היזק גם לו על זה שהשתדל עבור אדם כזה שלדעתם לא יהיה מסוגל, ואחר שיתקבל אומרים לו שיוכל לישב שם עם כיפה, והוא צריך להמשרה לפרנסתו שם בדענעווער שלא מצוי להשיג משרה אצל אינשי שלא יקפידו על זה אם מותר. 


הנראה לע"ד דמותר דהא לדינא בגמ' ולרוב השיטות הוי גילוי הראש אף לילך בשוק רק מדת חסידות אבל כזו שכל אדם צריך להתנהג במדת חסידות עיין במג"א סימן צ"א ס"ק ג' והאריך במחצה"ש סימן ב' ס"ק ו' ומהרש"ל בתשובה שהביא הט"ז סימן ח' ס"ק ג' ובד"מ סימן ב' אות ב' שהביא כן מכלבו בשם הר"מ ואף להזכיר שם שמים בגילוי הראש כתב תה"ד בפסקים סימן ר"ג שאינו יודע כל כך איסור מפורש עיין שם ובהגר"א סימן ח' סעיף ב' האריך ואסיק שאף להזכיר הזכרה בראש מגולה אינו מדינא עיין שם, שלכן אף שכיון שכבר הנהיגו זה בכל ישראל לא גרע ממנהגי ישראל קדושים וודאי לא עדיף מעשה ממש דלהפסד גדול אינו מחוייב דאונס ממון הוא אונס לגבי מ"ע =מצות עשה= עיין בסימן תרנ"ו שיותר מחומש א"צ לבזבז על מצוה ובמג"א ס"ק ז' כתב בשם הרי"ו דעד עישור נכסיו חייב וגם ע"ז מביא בשם הב"י שאינו יודע מנין לו, וא"כ כ"ש בגילוי הראש שאינו עשה דתורה ואף לא עשה דרבנן אלא מנהג טוב שאונס ממון הוא אונס, והשגת משרה שהוא לפרנסתו הוא הפסד גדול יותר אף מחומש שאינו מחוייב. 

2 comments :

  1. Why doesn't a single Lithuanian Rav follow the Gra?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rav moshe said Gra wasn't fully accepted in vilna

      Delete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.