Monday, May 29, 2023

Medicine and bitachon - Ramban vs Chovos HaLevavos

 אמת ליעקב פרשת בחקותי

(יא) ונתתי משכני בתוככם.

עיין רמב"ן כאן שהאריך בענין מדת הבטחון, ודעתו היא שעל פי האמת אסור לו לאדם לשאול ברופאים אלא ישליך על ד' יהבו, וסיים כי ברצות ה' דרכי איש אין לו עסק ברופאים, ועיי"ש שביאר באריכות. והנה החובת הלבבות [עיין שער הבטחון פרק ד'] סובר שעל האדם להשתדל עד כמה שיכול להרפא בדרך הטבע, ועיי"ש. והנה נדמה בעינינו כי לדעת חובת הלבבות צריך הוא האדם לסייע כביכול להקב"ה - שעל ידי הסיבה הזאת יוכל לפרנסו, וכן מבינים רוב בני העולם ודומים הם כי הרמב"ן הוא המחמיר בנדון זה. אבל המעיין בחובת הלבבות יראה כי הוא הנהו המחמיר בזה, אלא שהוא סובר כי כל ענין ההתעסקות הוא מפני יישוב העולם1 והרי זו מצוה ככל מצות שבתורה, ולפיכך כותב הוא שהאדם לא ישנה את מלאכתו ואף שרואה הוא שאינו מצליח במלאכתו זאת. אבל לדעת הרמב"ן אדרבה - אם האדם אינו בתכלית השלימות נמסר הוא למערכות הטבע ואז צריך הוא לעבוד באמת כדי להתפרנס על ידי זה, כי כן כתב לענין רפואה שאחרי שבא אל הרופא הרי הרופא צריך להזדקק לו כי הוא נמסר להנהגה הטבעית, וכדמצינו בשלהי ברכות [דף ס' ע"א] דהמתפלל אחר מ' יום שיהא זכר ה"ז תפלת שוא, ואעפ"כ האמהות התפללו2 מפני שלפי הנהגתם הנס היה אצלם לטבע ונשתנה דינם, ודו"ק3.

Emes L’Yaakov (Vayikra  Bechukosai 11) The Ramban’s view is that in truth it is prohibited to use doctors but rather one should rely entirely on G-d and that is G-d’s will. In contrast the ChovasHalevavos (4:4) says a person needs to make efforts in a natural manner to obtain a cure . It seems that the Chovas Halevavos is saying that it seems that a person  needs to help G-d in medical and financial issues and this is how most people understand his view and view the Rambam in contrast as taking a stricter theological position regarding bitachon/ However a careful reading of the Chovas HaJevavos reveals that he is the one with the strictest position He actualy is asserting that a person needs to be involved in the development of the world which is a seperate mitzva and is not addressing the issue of bitachon. Consequently he says a person should not change jobs even if he is unsuccessful with his present job. In contrast the Ramban says that a person needs to work in nature and thus needs to change from an unsuccessfuk job until he achieves success. It is the same with medicine – he needs to follow nature. Our Sages have a similar view [Berachos 60a ] They say that a person who prays 40 days after conception for a male child is saying a worthless prayer in contrast to the Matriarchs  for whom the miraculous was natural, 

והנה לפי דברי רמב"ן אלו יש לפרש מה דמצינו בגמרא במסכת יומא [דף פ"ה ע"ב] שנחלקו כמה תנאים מנא לן שפקוח נפש דוחה את השבת, וכל א' הביא מקור אחר לזה, וכגון מעבודה וממילה וכדומה, ועיי"ש. ולעיל בפרשת כי תשא [ל"א פט"ז] ביארתי מדוע בכלל צריך פסוק מיוחד לזה - הא קי"ל וחי בהם ולא שימות בהם, ועיין מש"כ שם להלכה. אבל בדרך הדרוש י"ל לדעת הרמב"ן דעל פי האמת לא היה האדם צריך להתעסק ברפואות כלל, ולפיכך היה עולה על הדעת שמצות שבת תחייבנו להעמיד את הענין על אמיתו ולא נדחה את השבת, וע"ז באו התנאים האלו ולימדו שאין זה דחיית איסור בלבד אלא מצוה ממש וכמו מילה ועבודה שדוחין את השבת, ודו"ק.

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.