Tuesday, March 2, 2021

Purim agada -Rashba

 מה שכתוב בהגדה: ואני כאשר אבדתי אבדתי (אסתר ד, טז) כשם שאבדתי מבית אבא כך אבדתי ממך. הקשו בתוספות יגרשנה ויחזירנה אחר כך שאינה אסורה לו מחמת זנות, וכדמוכח בפרק שני דסוטה (יח, ב) לא היה מתנה עמה לא על קודם שתתארס ולא על לאחר שתתגרש, דאינו מתנה אלא מה שאוסרה עליו, והלכה והיתה לאיש אחר כתיב (דברים כד, ב) נשאת אסורה לחזור לו זנתה מותרת לחזור לו. ותירצו שהיה ירא לגרשה לפי שכל מעשה הגט בעדים וירא שמא יתפרסם ויודע הדבר למלך. ואינו נכון בעיני, ויכתוב לו בכתב ידו שהוא כשר דאורייתא, וטוב היה לו לעשות כן דהא אסתר היכי עבדה הכי דהשתא ברצונה נבעלת ותהרג ואל תעבור ואילו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על איסור עריות החמור ולא היתה נאסרת למרדכי. אלא שדברי אגדה הן ואין משיבין עליהן

Garnel Ironheart

The same Chazal who came up with this midrash also knew the Megillah off by heart. They knew that Achashverosh only wanted virgins and if Esther was taken, it's because she was a virgin. So if they came up with this midrash anyway, knowing that it violated the whole point of the story and turned Esther into a huge sinner, there must have been a reason.
One could say "Well, they couldn't accept that Mordechai would do yichud with Esther since she was just an adopted daughter so they had to explain that they were actually married." Which is worse? That Mordechai lived with his adopted daughter and probably took proper precautions or that Esther out and out committed adultery?

.

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.