Sunday, July 22, 2018

Rav Sternbuch rumors of child abuse and lashon harah vol 5 #398

the following is taken fom page 263 of vol 2 of my Child and Domestic Abuse

I am putting this up specifically for the fast of Tisha B av

because Rav Freifeld told me it is permissible to learn about those things which caused the destruction of the Beis HaMIKDASH I.E. lashon harah

it is also for the yahrzeit of the tzadekess Mrs Gingold

Note in articular the response of Rav Chaim Ozer to the Chofetz Chaim





תשובות והנהגות כרך ה סימן שצח
שמיעת רינונים וחשדות
קבלתי מכתבו, ורעדה אחזתני על פשע המנהל שסירב לשמוע טענות נגד ר"מ על מעשים מגונים, בטענה שזהו לשון הרע, ועכשיו מתגלה והולך קלונו של אותו ר"מ, והמנהל עודו מתעקש שאין הוכחות מספיקות וראוי לחשוש לאיסור לשון הרע.
ודבריו של המנהל הם הבל הבלים, ופותח פתח לשחיתות ר"ל, וחובת ראש ישיבה ומנהל לשמוע כל רינון וחשד על המתרחש בתחומו, שכן עיקר חובתו לשמור על נפשותיהם של התלמידים, ולכן צריך לחשוש לכל דבר אפילו אינו מצוי כלל, ואף שמוקמינן אדם על חזקת כשרותו, מכל מקום מה שנוגע לשמירת התלמידים, אם נראה אפילו נדנוד ספק שהוזקו ילדים או בחורים, חייבין לסלק את החשוד בינתיים או להעמיד שמירה מיוחדת ותמידית עליו, ועיקר איסור סיפור וקבלת לשון הרע, הוא אם נובע מכך ששונאו או מקנא בו ואין כוונתו לש"ש, אבל כשכוונתו טהורה חייב לחשוש לכל טענה או רינון על מנת למנוע נזקים, והחשש המופרך מאיסור לשון הרע עלול לגרום לקלקול רבים.
ופעם אחת כשהייתי אצל כ"ק האדמו"ר רבי ישראל אלתר (האדמו"ר מגור) שאל אותי אודות בחור אחד, וכיון שחשש שאני מפקפק אם להגיד מפני לשון הרע, אמר "דע לך בבית הזה אין איסור לשון הרע שהכל לתועלת, וכל מה שאני שומע אני פועל ועושה ובע"ה יהא תמיד בזה תועלת".
והנה שמעתי על אסיפת רבנים בה עמד הקדוש ה"חפץ חיים" זצ"ל ודרש על ענין לשון הרע, ובקש מהרבנים הנוכחים שיחתמו על התחייבות להזהר מלשון הרע, והגאון רבי חיים עוזר זצ"ל היסס לחתום, ויש בזה סיפורים שונים, וכפי ששמעתי השיב שרב בעירו צריך לידע ולשמוע הכל אפילו בחשש רחוק מאד ולעשות בירור יסודי אם יש בדברים ממש, ובמידה שיחתום עלול להחמיר מדאי וזה יגרום קלקול לרבים ולכן טוב יותר לתקן ללמוד הלכות לשון הרע.
סוף דבר, מצוה גדולה לספר כל חשש וחשש, והמנהל צריך לשמוע ולחשוש ולשמור על התלמידים שמירה מעולה, ואם מתרשל הרי הוא בכלל ארור עושה מלאכת ה' רמייה, והיום יש הרבה כלי משחית לקלקל הנוער, וחובה לשמור שמירה מעולה על קודש הקדשים, התלמידים העוסקים בתורת ה', (כמבואר בלשון הרמב"ם סוף הלכות שמיטה ויובל ע"ש).
ואני באתי לעודדו שלא ינוח ולא ישקוט, ושכרו רב מאד, ויסכר פי דובר שקר הסותם פיות ומזלזל בדברים הנוגעים לדיני נפשות. 

1 comment :

  1. Sometimes someone speaking to me will want to share some Loshon Hara that has a Toeles. But I sometimes feel the Toeles is miniscule. It is a remote possibility that I will be able to use the damaging information in any way to protect myself, or others; nor do I often feel that I can remedy the situation that would require receiving any particular Lashon Hara to fix the situation.

    So I will cut the speaker in those cases where I believe the Toeles is non-existent.

    But a Rabbi of a communy does have power. The Rabbi comes in contact with members of the community and has opportunities to rebuke them privately and/or publicly as he sees fit. Similarly, the head of a school has power, and as the excerpt notes, has the responsibility to protect and guide the students and teacher.

    So it follows that the standard for their receiving Lashon Hara would be different than my standard.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.