Monday, June 15, 2020

Racism: Judaism is not racist Rav Yakov Bereisishis 9:25

אמת ליעקב בראשית פרק ט פסוק כה
(כה) ויאמר ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו51.
הנה ישנן משונאינו מאומות העולם הטוענים שכלל ישראל היא אומה גזענית, שהרי התורה אומרת שכנען ארור והוא יהיה עבד עבדים לאחיו, הרי שהשפילה התורה את גזע כנען למדרגת עבד. אבל האמת ודאי היא לא כן, דהא זה ברור שדעת התורה היא כנגד גזענות, וכבר הוכחתי זה בחידושי לעיל בפרשת בראשית [א' פכ"ב] מלשון המשנה בסנהדרין [דף ל"ז ע"א]: מפני מה נברא האדם יחידי שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך, הרי שבדוקא שינה הקדוש ברוך הוא במין האדם משאר המינים וברא רק אדם יחידי כדי שלא יבואו בני האדם לידי מדה מגונה זו. אלא שלפ"ז צריכים לבאר את פעולתו של נח במה שהוריד את כנען למדרגת עבד והשפילו משאר מין האדם, והרי זה לכאורה פעולה גזענית טהורה.
אבל באמת אין לזה שום שייכות עם גזענות, דגזענות פירושה שגזע אחד מתנשא מעל גזע אחר בגלל מוצאו ויחוסו וכאילו שהוא נוצר "מחומר" עילאי וטוב יותר וכדומה, אבל כאן הטעם שחילק ביניהם נח היה משום מדותיו המושחתות של חם ובנו כנען, ומדות אלו הנחיל הוא לבניו אחריו וכמו שאמרו חז"ל [פסחים דף קי"ג ע"ב]: חמשה דברים צוה כנען את בניו כו' אהבו את הגזל ואהבו את הזימה ושנאו את אדוניכם ואל תדברו אמת, ומכיון שראה נח מדות כאלו אצל משפחת כנען, מאז קילל אותם שישארו עבדים כל ימי חייהם ולא יבואו בקהל ישראל.
וכמו כן הוא מה שאנו אומרים "אתה בחרתנו מכל העמים", ששונאי ישראל טענו שמזה אנו מראים כאילו אנו חושבים את עצמנו למיוחסים יותר מאומות העולם, ודאי אין זה משום שדת ישראל גזענית היא חס ושלום, אלא שאנו אומרים שמכיון שאנו ירשנו מדות מהוגנות וישרות מאבירי דעה כאלו כמו אברהם יצחק ויעקב, ואנו עמדנו בהר סיני וקבלנו תורת ה' מפי משה רבינו, ממילא אנו בני מעלה יותר משאר העמים, כי הרי אנו שיפרנו את עצמנו במדות טובות ובהתקרבות להשי"ת, אבל הרי כל מי שרוצה יכול להתגייר ולהצטרף אלינו ואז גם הוא יכול לומר על עצמו "אתה בחרתנו מכל העמים", מה שאין זה אמת בשאר האומות הגזעניות שלא מרשים לאחד מן החוץ להצטרף אליהם.
ומוכרח זה ממה שאנו אומרים אתה בחרתנו מכל העמים, וכן אומרים אנו בברכות התורה כל יום אשר בחר בנו ממכל העמים, ואעפ"כ בסדר הסליחות אנו אומרים "אשמנו מכל עם", ולכאורה זה תמוה, איך אנו יכולים לומר שאנו הנבחרים מכל עם ואעפ"כ אשמנו מכל עם. אבל הוא הדבר אשר דברנו, המעלה שלנו היא לא ביחוסנו העצמי ובמוצאינו העילי, אלא בזה שאנו נבחרנו מכל העמים בגלל מעלותינו הנבחרות, א"כ מכיון שחטאנו ולא שמרנו על עצמנו א"כ ממילא אנו אשמנו מכל עם, כי ככל שתגדל מדרגת האדם כן תגדל חטאתו אם יכשל, ודו"ק.

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.