אמת ליעקב פרשת נח
פרק ו
(ט) נח איש צדיק תמים היה בדורותיו.
פירש"י וז"ל: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר ויש שדורשים אותו לגנאי לפי דורו היה צדיק ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום עכ"ל. המפרשים תמהו על לשון רש"י, שהתחיל בדור של צדיקים וסיים בדורו של אברהם אבינו, ועיין במפרשים1 מה שכתבו בזה. והנ"ל כפשוטו, דבאמת אין כאן פלוגתא עד כמה הגיעה צדקותו של נח, דכולי עלמא מודים שאילו היה בדורם של צדיקים בודאי היה צדיק יותר, ואילו היה בדורו של אברהם אבינו, שהיו בני הדור כולם רשעים ואז לא היו נשארים רק אברהם ונח, ודאי שלא היה נחשב [כנגד אברהם], אלא דהפלוגתא היא בכוונת התורה שכתבה "בדורותיו" - האם כיוונה לספר בשבחו או בגנותו, ודו"ק2.
אלא שיש לתמוה למה להם לדרוש לגנאי בה בשעה שאפשר לדרוש לשבח. וצריך לומר משום דלא היה יכול להציל את בני דורו, דאילו היה צדיק גמור היה יכול להצילן3. וביאור הדברים הוא, דהנה מצינו במדרש [בראשית רבה פרשה ל"א אות ג'] שהיה מוכיח את בני דורו ואומר להם: ריקים אתם מניחים מי שקולו שובר ארזים ומשתחוים לעץ יבש עכ"ל, אבל לא ידע נח שבאמת גם הם ידעו שאין בעבודה זרה ממש, אלא שעבדו עבודה זרה רק בגלל שהתאוו לעריות4, וא"כ התוכחה שהוכיחם לא היתה לנקודת החטא, וזהו שהביא לרבותינו לדרוש אותו לגנאי, ומפני שלא ידע היאך להוכיחם5. ואף על פי שלכאורה אין זה פגם בצדקות אלא בחכמה, מכל מקום מוכח מזה דחסרון חכמה הוא פגם בצדקות, דאילו היה מבקש את האמת לאמיתה היה מוצא שצריך להוכיחם בדבר עריות ולא בדבר עבודה זרה, כי ז"הו היסוד בעבודת השם - לעמוד על הנקודה המרכזית ולשום כל מעיניו בה.
But he did achieve a Brit, to protect the entire world, which Avraham did not.
ReplyDeleteMoshe only saved the Jewish people, even that was short term. So Noah achieved something unique, the keshet.
https://uploads.disquscdn.com/images/b1105839b6e8d10bcf9f6eb5aa1360526286ff9a73b8fb75a3d4b88629c2462d.jpg
ReplyDeleteThis is what the Meshech Chochmah says.
The same altar (or equivalent to) as that of Adam harishon was used by Noach!