Thursday, March 5, 2015

Beis Yaakov Schools accused of taking money from teachers - threatening to fire them if they complain

Kikar HaShabbat

שכר משפיל, פגיעה בוותק: כך נעשקות גננות חרדיות

זכויות עובד? תשלום עבור שעות נוספות? שכר בזמן? הצחקתם את המנהלים הכוחניים של רשתות הגנים שמנצלים בחסות שתיקת משרדי הממשלה את העובדות בצורה שיטתית • אחת הגננות העשוקות: "אם אתלונן יפטרו אותי. עדיף לבלוע ולשתוק" • תחקיר מקיף של "כיכר השבת" חושף נתונים קשים במיוחד (חרדים)

 

לחדווה (שם בדוי, כמו שאר השמות בתחקיר. השמות המלאים שמורים במערכת), גננת מירושלים, היה די ברור שאין לה מה לעשות. המערכת חזקה ממנה, היא מודעת עד כאב לעובדה הזאת, כבר שנים. היא לא יכולה לדבר, לפצות פה. חרב הפיטורין מתנופפת בבירור מעבר לפינה, ורק המחשבה על מסכת הייסורים שתאלץ לעבור כדי להוכיח שמדובר בפיטורין לא חוקיים הוציאו ממנה כל שארית של חשק להיכנס לסחרור הזה. אז מה עושים? שותקים. היא כבר רגילה לזה.
כך פחות או יותר הן התחושות של עשרות, אם לא מאות, גננות וסייעות אחרות. חוסר האונים המשווע אל מול המערכת הדורסנית והשיטתית של רמיסת זכויות העובד הבסיסיות ביותר, כמו גם החוק במדינת ישראל, זועק לשמים. כך נשללים מהגננות החרדיות זכויותיהן הבסיסיות ביותר להן הן זכאיות על פי חוק, ועל פי כל דין. כך מושתקות הן שנה אחרי שנה, תוך שימוש ציני בידיעה כי במגזר החרדי – הכוח מצוי בידיים של אלה שנטלו אותו לעצמם.
כך בסיפורה של רחל שהגיע לידי 'כיכר השבת', גננת ברשת פתחיה לחינוך מיוחד, השקיעה במסגרת עבודתה שעות רבות בלימודי תואר B.A.  ובהגשת העבודות הנצרכות לשם קבלת התואר, מתוך ידיעה כי הדבר יקדם אותה בעבודתה עם הילדים ואף יעלה את רמת השכר שלה.
אלא שלטענתה התברר לה, כי ברשת פתחיה בה היא עובדת, אין כל כוונה לעדכן את תלוש השכר שלה כלפי מעלה, כמתבקש לאור הנתונים. רוצה להתלונן? נאמר לה, אז תתלונני. בינתיים אין העלאה. גם שאר הגמולים , מעבר לגמול על תעודת "בכיר" המגיעים לעובדי ההוראה מכוח החוק, אינם משולמים לה לטענתה.

Kikar HaShabbat

תחקיר 'עושק הגננות החרדיות' של 'כיכר השבת', עורר תגובות ופניות רבות למערכת עם סיפורים נוספים על תנאי עבודה מחפירים ועושק גננות ומורים • כעת אנו חושפים - כך נראה חוזה עבודה ברשת הגנים של בית יעקב - חרדים

הפרה שיטתית? יממה לאחר שפרסם "כיכר השבת" את התחקיר אודות מה שנראה כעושק של העובדות ברשתות הגנים החרדיות, נחשף לראשונה כיצד נראה חוזה העבודה של הגננות ברשת הגנים של בית יעקב, המנוהלת על ידי הרב יצחק גולדנקנופף. החוזה שנראה תמוה ובלתי מובן כולל בתוכו סעיפים אשר מעלים חשד כי נועדו על מנת לעקוף את חוקי המגן בישראל, שנועדו להגן על העובדים.

על פי החוזה שהגיע לידינו, העובדות ברשת הגנים חותמות על כך שהחוזה הוא זה שמחייב את הרשת בכל הנוגע לתנאי השכר, כשבחוזה נכתב כי הוא "מסגיר באופן בלעדי את תנאי העסקתה של העובדת על ידי העמותה, בהתחשב בנסיבות, בהתחייבות ובתנאי השכר המיוחדים שנקבעו בו".
כשבחוזה מודגש כי ההסכמים הקיבוציים שנעשים מפעם לפעם על ידי הרשויות והגורמים הרלוונטיים, אינם תקפים, וכי החוזה הוא זה שמחייב את הרשת.

משיחה שקיימנו עם משפטנים עולה כי לכאורה סעיף זה אינו חוקי, מכיוון שהסכם קיבוצי המאושר על ידי הגורמים הרלוונטיים מחייב את גם את העמותה, ועל פי חוקי המגן העמותה מחויבת לספק את התנאים המחייבים של כל הסכם קיבוצי רלוונטי. 
ניסוח החוזה מעלה תמיהה לגבי כוונות הרשת לגבי תנאי השכר והעבודה של הגננות, למרות שכאמור גם חתימה על חוזה שכזה אינו מתיר לעמותה שלא לעמוד בהסכמים הקיבוציים ובחוקי העבודה השונים (למשל, חוק שכר מינימום), ועובדת שתתבע את המגיע לה תזכה ככל הנראה לסעד בבתי המשפט לענייני עבודה.

4 comments :

  1. Please tell me this is some sort of Purim joke.

    ReplyDelete
  2. Do they at least get paid on time? In america, no matter what you agree, bais yaakovs (and boys yeshivot) are notorious for paying months late? And the teachers eat it up!

    Don't worry, the administrator / roshei yeshiva / relatives get paid on time, or even earlier.

    ReplyDelete
  3. Since Adopt a Kollel is so successful why not Adopt a Bais Yaakov with all the extra funds.

    ReplyDelete
  4. next time someone tells you about how certain chareidi parties want to help the poor . . . .

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.