Friday, May 13, 2016

Grossly out of place 33 story building to be built in the heart of Jerusalem

Haaretz

האדריכלים דניאל ליבסקינד ויגאל לוי מתכננים מגדל בגובה 165 מטרים על חורבות קולנוע עדן ברחוב אגריפס, בלב ההיסטורי של ירושלים. ההדמיות שהוצגו בכנס השבוע הכעיסו את האדריכלים בבירה. ועדת השימור המליצה אמש לא לאשר את הבניין

גובהו של המגדל יהיה 165 מטרים ו–33 קומותיו חורגות מ–24 הקומות שמותרות במסגרת תוכנית המתאר של ירושלים באזור מרכז העסקים הראשי, סביב רחוב יפו. לוי התעקש בדיון כי גובהו של הבניין — שיכלול שטחי מסחר, מלונאות ומגורים — אינו 165 מטרים אלא 118 מטרים, וכי הגובה הנוסף הוא חלל תחום בקורות ה"סוגרות" את הפירמידה. תוכנית המתאר של ירושלים מעולם לא אושרה רשמית, מה שמאפשר לגופי התכנון (העירייה או הוועדה המחוזית) להגביל יזמים מסוימים ולתת לאחרים זכויות רחבות.

תוכנית הבניין החדש הטרידה עד כדי כך את אדריכלי העיר ואת הסניף המקומי של עמותת האדריכלים, שהם החליטו לקיים את הכנס החריג בנוכחותו של ליבסקינד. לוי הפגין ביטחון בפרויקט, למרות הרחש בקהל, שהזדעזע לנוכח ההדמיות שהוצגו לו: "זה שידור חוזר מבחינתי", אמר לוי. "לפני 10–12 שנים הייתי בדיוק באותה סיטואציה, כי אני חתום על הגשר של קלטרווה בכניסה לעיר. גם אז הוא (קלטרווה) עמד מול קהל ודיבר על סמלים וכולם גיחכו וצחקו".
היזם של הבניין, שאינו אזרח ישראל, הוא פרוספר אמויאל. הוא ניסה להישאר עד כה אנונימי ואפילו בכנס כינה אותו ליבסקינד "היזם X". בכנס לא התקיים דיון של ממש. בעיקר עלו לבמה בזה אחר זה אדריכלים ומתכננים ונשאו נאומים מוכרים, בעוד בקהל נשמעות תלונות על המתכנן היהיר והזר שפלש לעיר הקודש ושזוכה להקלות מפליגות שהם — המקומיים — לא זוכים להן. ליבסקינד ענה להם כי בכל פרויקט שתיכנן הוא חרג מחוקי התכנון המקובלים למקום וכי כל פרויקט עורר מתחים. "אתיקה היא לבחון מחדש את החוקים", אמר בטון משכנע, ולא רק לפעול לפיהם בצורה אוטומטית, בבחינת "תנו לי את ה-24 קומות". לדבריו, "לא עשיתי את זה כי אני פריק של גובה (...) ואין לי ספק שזה יהיה בניין מהנה וטוב לעיר. גם ירושלים צריכה וואו".





No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.