אמת ליעקב דברים פרק לב פסוק לו
(לו) כי ידין ה' עמו גו' ואפס עצור ועזוב.
הנה בסנהדרין [דף צ"ז ע"א] ילפינן מהכא שאין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה כביכול אין סומך ועוזר לישראל, ועיי"ש. והנה מאמר חז"ל זה טעון ביאור, וכי תנאי הוא שחס ושלום ישתכח עיקר א' מהשלש עשרה עיקרים, והלא הרמב"ם מנה תקות הגאולה בין העיקרים. אבל הכוונה בזה הוא שכל זמן שכלל ישראל מצפה לגאולה שתבוא באופן טבעי, והיינו שירחמו עלינו אומות העולם ויתנו לנו איזה מקום לבנות לנו מולדת וכדומה, ודאי לא תבוא הגאולה, כי חסד לאומים חטאת ובאמת שנואים אנחנו מכל יושבי תבל, ורק אם נתייאש לגמרי מאשליות כאלו ונבין כי אין לנו לישען אלא על אבינו שבשמים אז יבוא בן דוד ויגאלנו גאולה אמיתית, והבן.
וזה גם הטעם במה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה לילך לפרעה ולדרוש ממנו כי יוציא את בני ישראל ממצרים, ומיד לאחר זה הכביד פרעה את עולו עליהם עד כי לא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה, והיינו שרצה הקדוש ברוך הוא שיבינו בני ישראל כי לא פרעה הוא המשחררם וכאילו בטובו וחסדו תלוי הדבר, אלא אדרבה - לאחר שראו שמשה ביקש מפרעה לשחררם והוא סירב באמרו מי ד' אשר אשמע בקולו, מיד נתייאשו בני ישראל מלצפות שאמנם תבוא הגאולה באופן טבעי ושוב לא תלו תקוותם בפרעה, ולכן מיד אחר זה באה הגאולה האמיתית, ודו"ק.
“Rav Yaakov - when is moshiach coming”
ReplyDeleteAllow me to expand on Rav Yaakov’s citation from the Gamara.
Sanhedrin 97a
“Our Rabbis taught: “For the Lord will vindicate His people כי ידין ד' עמו And take revenge for His servants [Cf. Isa. 1.24. Others, and repent Himself concerning] ועל עבדיו יתנחם, When He sees that their might is gone כי אזלת יד, And neither bond nor free is left ואפת עצור ועזוב. (Deuteronomy 32:36). For the Lord shall judge his people, and repent himself of his servants, when he seeth that their power is gone, and there is none shut up, or left: the son of David will not come until denunciators are in abundance [When He sees that their might is gone כי אזלת יד is interpreted as meaning that they will be at the mercy of informers; then For the Lord will vindicate His people כי ידין ד' עמו redeem them through the Messiah.” Another interpretation [When He sees that their might is gone כי אזלת יד]: until scholars are few. Another interpretation: until the [last] perutah has gone from the purse. Yet another interpretation: until the redemption is despaired of, for it is written, And neither bond nor free is left ואפת עצור ועזוב, as were it possible [to say so] Israel had neither Supporter nor Helper. Even as R. Zera, who, whenever he chanced upon scholars engaged thereon [i.e., in calculating the time of the Messiah's coming], would say to them: I beg of you, do not postpone it, for it has been taught: Three come unawares [lit., when the mind is diverted]: Messiah, a found article and a scorpion [Hence by thinking of him they were postponing his coming].”
“Assuredly, this is the declaration Of the Sovereign, the Lord of Hosts, The Mighty One of Israel: Ah, I will get satisfaction from My foes הוי אנחם מצרי I will wreak vengeance on My enemies! ואנקמה מאויבי” (Isaiah 1:24).
This is the same R. Zera who didn’t like the legend of the 3 oaths:
Kethoboth 110b:
“Mishnah. [a man] may compel all [his household] to go up [with him] to the Land of Israel., but none may be compelled to leave it. all [one's household] may be compelled to go up...R. Zera was evading Rab Judah because he [R. Zera] desired to go up to the Land of Israel while Rab Judah had expressed [the following view:]. Whoever goes up from Babylon to the Land of Israel transgresses a positive commandment...”
This is right before the 3 oaths.
R. Zera made aliya and Rab Judah stayed in Exile in Babylonia waiting for the Messiah. In the Talmud R. Zera is a tremendous Zionist. R. Zera is famous for many halachic customs/rulings such as counting of 7 clean days for even one drop of menstrual blood...