Tuesday, August 15, 2023

Seridei Aish:Need to apologize to maskilim who fought against hypocrisy

The following letter of the Seridei Aish was sent to me by Prof Marc Shapiro. It is from the Otzer HaChochma in the section of שאלות ותשובות של רבני הדור

It is a strong condemnation of the hypocrisy of the religious community and an acknowledgement of desirablity of the efforts of the maskilim to improving society by reducing hypocrisy.
בטיהר רוחני קיום עמנו
ב"ה עש"ק וירא, תשי"ג מונטרע
לידידי מכבובדי הרח"מ והסופר הגדול
מהרש"ז שרגאי שליט"א
שלו' וברכת רפואה שלמה ומהירה

הצטערתי לשמוע שכ"ת כבר עזב את מונטרע מבלי שנפרדנו בברכה כנהוג ומבלי שנתנה לי ההזדמנות לשוח בענינים העומדים ברומו של עולמנו. דבר אחד מעיק על לבי: הירידה המוסרית בתוכנו והסבלנות המופרזה ביחס אל הרמאות המצטבעת בצבע של חסידות ודאגה לעלבונה של תורה. הרמאות מתגברת והולכת. היא עובדת בערמה ובחוצפה ומלעיגה לתמימות המאמינים להם. אלמלי ניתנה רשות לגלות את ערמתם וערמימותם של הרמאים הצבועים הי' העולם נבהל ומשתומם ; אבל הרמאים מפילים את מוראם ופחדם על הכל בכלי נשק של רכילות, עלילת עלילות, מלשינות והלבנת פנים מחוצפה. ויש שרואים ומציצים בין החרכים אבל הם "נכבשים" ע"י חנופה וחלוקת כבוד מזויפת. ובין כך וכך הרמאות מצליחה ובהצלחתה היא מרעילה את האויר וגורמת ליאוש שיתגבר מתוך הכרה כי כן מנהגו של עולם : צדיק ורע לו ורשע וטוב לו. ברי לי כי בטהר רוחנית ובהרמת הגובה המוסרי תלוי' שאלת קיים עמנו וקיום מדינתנו, אלו המדקדקים ,בדיני כשרות, שעטנז, מנהגי ביה"כ וכדומה ועוברים בגליו ובשאט על עיקרי המסר והנימוס האנושי גורמים לריחוק בני הדור מן הדת וקיום מצוותי'. הצרה הגדולה ביותר היא שהעסקנות לשם הרבצת התורה ולשם שמירת הדת נעשתה מקור לפרנסה ולסולם המוליך לדרגא חברותיה גבוהה. יש בתוכנו אנשים שרק בעזרת עסקנות זו זכו לשם ולפרסום. הרגשה שהעולם מתחשב עמהם מפיחה בהם יצר המלחמה. אנו צריכים להשתטח על קברי "המשכילים" שלחמו נגד הצבועים ולבקש סליחתם על פגיעתנו בכבודם. הם לחמו בעד האמת שלהם בחרוף נפש. עכשיו כל אדם רוצה להיות מקובל על הבירות ומשלימים עם החנפים, ועם השוררים עזי-הפנים, ועם חאדמו"רים הקטנים שאין להם בעולמם ולא כלום. נרד לטמיון ח"ו אם לא נתעורר מעפר השקר וההנופה.

שבתא טבא גם לבניו

יחיאל יעקב וויינברג

3 comments :

  1. UNBELIEVABLE - But still so true!!

    ReplyDelete
  2. Rebels always seem more sincere. Once in power they become as bad or worse than those they ousted.

    ReplyDelete
  3. this seems to be very similar to what R Kook wrote regarding the secular Zionists. I don't know how R YYW was viewed, but r Kook's comments cost him a lot in terms of his credibility in the haredi world.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.