Wednesday, August 23, 2023

Tzadikim called god

 Bava Basra (75b) Rabbah in the name of R. Johanan further stated: The righteous will in time to come be called by the name of the Holy One, blessed be He; for it is said: Every one that is called by My name, and whom I have created for My glory. I have formed him, yea, I have made him.   R. Samuel b. Nahmani said in the name of R. Johanan: Three were called by the name of the Holy One; blessed be He, and they are the following: The righteous, the Messiah and Jerusalem. This may be inferred as regards the righteous from what has just been said. As regards the Messiah — it is written: And this is the name whereby he shall be called, The Lord is our righteousness. As regards Jerusalem — it is written: It shall be eighteen thousand reeds round about; and the name of the city from that day shall be ‘the Lord is there.’ Do not read, ‘there’ but ‘its name’.   R. Eleazar said: There will come a time when ‘Holy’ will be said before the righteous as it is said before the Holy One, blessed be He; for it is said: And it shall come to pass, that he that is left in Zion, and he that remains in Jerusalem, ‘shall be called Holy.

רשב"ם נקראו על שמו - שיהא שמם ה'.


מהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא בתרא דף עה עמוד ב
ג' דברים נקראים על שמו של הקדוש ברוך הוא. יראה מדלא קאמר נקראו בשמו של הקדוש ברוך הוא אלא נקראו על שמו של הקדוש ברוך הוא משמע דשם של הקדוש ברוך הוא יהיה בהם שם לווי במשיח משיח ה' בירושלים עיר ה' וכן בצדיק צדיק לה' וכן במשיח שאמר יקראו לו ה' צדקנו ר"ל שהוא צדיק לה' וכמ"ש לעיל בצדיקים שיקראו להן כן על שם שכל מעשיהם לשם שמים וכן הוא במשיח ע"ש שכל מעשיו יהיו לש"ש וכן בירושלים לעתיד שלא יהיו מזומנין לה אלא אותן שכל מעשיהם לש"ש כמ"ש לעיל ופירוש הכתוב ושם העיר יהיה מיום בנינה לעתיד יהיה שמה ה':
 

  ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק בראשית פרשת ויגש
וזה הענין דר' חנינא שידע והכיר בנפשו שאין לו מעשים כלל ועל כן אמר בואו ונצא לקראת שבת שנצרך הכנה דרבה על ידי התפשטות הגשמיות לזכות לקבל הנשמה יתירה שהיא מעין עולם הבא ונקרא שבת שהיא כדוגמא דעלמא דאתי. ועל כן אמר לקראת שבת המלכה, דהיינו מדת מלכות של ה' יתברך ומה שאמרו בבבא קמא שם כלה מלכתא היינו כלתו של קודשא בריך הוא. אבל לא היה אומר שאנחנו בן זוגה של שבת שזה נאמר רק בדברות ראשונות שאז נאמר אני אמרתי אלהים אתם וגו'. ואז נאמר זכור הדבר שאמרתי לשבת כנסת ישראל היא בן זוגך ומדת מלכות נקרא כלת ישראל. אבל אחר הקלקול לא נאמר זכור רק שמור וגו', דאז רק ה' יתברך מקדש את ישראל כמו שנאמר (שמות ל"א, י"ג) לדעת כי אני ה' מקדשכם. אבל ר' ינאי לפי בחינתו מתעטף וקאי ואמר בואי כלה דשבת כלה של ישראל דכביכול ישראל משפיעין למדת מלכות. וכמו שאמרו (תנא דבי אליהו רבה פרק א') ימים יוצרו ולו אחד בהם זה יום השבת לישראל שישראל מכניסין קדושה לשבת. והוא על דרך מה שאמרו (בבא בתרא ע"ה ב) עתידין צדיקים שנקראין על שמו של הקדוש ברוך הוא וכו', והיינו שם הוי"ה כעין שאמרו במשיח שנקרא הוי"ה צדקנו וכמו יעקב אבינו ע"ה שהוא מרכבה לשם הוי"ה כידוע. ולעתיד כל ישראל נקראין בשמו הוי"ה ויהיו משפיעין למדת מלכות בחינת קבלת עול מלכות שמים. ושבת מעין עולם הבא ואז נקרא מדה זו כלה של ישראל כמו שאמר כנסת ישראל היא בן זוגך בן זוגך דייקא. ועל כן לא אמר ר' ינאי בואו ונצא שאין צריך הכנה כל כך כמו שאמר רבי חנינא על ידי התפשטות הגשמיות רק בהכנה מועטת בכסות נקיה לכבוד שבת זוכין והכלה באה מעצמה.

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.