Saturday, October 5, 2019

derech eretz - what is it?

Rav Dessler

מכתב מאליהו:

(עמוד ריג)
עוד אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק. (ברכות י"ז). נתאר לעצמנו רבן יוחנן בן זכאי, "שלא הניח מקרא ומשנה גמרא הלכות ואגדות דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים תקופות וגימטראות... שיחת מלאכי השרת... ומעשה מרכבה" (סוכה כ"ח), שהיה נשיא ישראל בתקופת חורבן הבית וכל צרכי ישראל עליו היו מוטלים... ומעולם לא קרה שיהיה כל כך טרוד במחשבותיו שישכח להקדים שלום אפילו לנכרי בשוק! איזו הרגשת חיוב היתה ממלאת את לבו שתבטיח מסירות נאמנה כזו לכבודו של זולתו!
ואל נחשוב שמדה זו היא ממדת חסידות, הרי לא הלל היה אלא שמאי שאמר "והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" (אבות א' ט"ו), והנמנע מזה הריהו גוזל את חברו. כן אמרו ז"ל (ברכות ו') כל שיודע בחברו שהוא רגיל ליתן לו שלום יקדים לו שלום, שנאמר "בקש שלום ורדפהו", ואם נתן לו ולא החזיר נקרא גזלן... ואם זה אתה נוטל ממנו על ידי זלזול ברגשותיו, אין לך גזלה גדולה מזו.
שורש ענין עבדות הוא היות אדם קטן במדרגת "כלי" לאדם גדול במה שעוזר לו להגיע אל תכליתו הרוחנית... אבל במשך הדורות החליפו האומות את הכוונה הראשונה ונעשו הגבורים למושלים והחלשים לעבדים. מכל מקום ברצותם להראות כאילו הם ראויים למשול הנהיגו בעצמם כת המושלים קצת מנהגי עדינות ודרך ארץ, כי בזה רצו להראות הצטיינותם על עבדיהם. כאלה היה עפרון החתי שעליו נאמר "רשעים אומרים הרבה ואפילו מעט אינם עושים"... אך דבורו היה בנימוס גדול ובדרך ארץ רבה כמנהג האצילים. ועם צבועים כאלה נהג אברהם אבינו ע"ה כפי נימוסיהם בדייקנות רבה, אבל בכבוד ובדרך ארץ אמתיים. מכאן אפשר ללמוד את גודל חובת דרך ארץ.
בתקופות מאוחרות יותר נשתלשלו הדברים עד שהעבדים פרקו מעליהם את עול אדוניהם, אז ביזו לגמרי את יסודות דרך ארץ, וכל החצוף יותר מצליח יותר, ואדרבה החוצפה נעשית לכבוד והזלזול ליוקרה. מזה באה לדאבוננו החוצפה גם לרחובות ישראל, ונתקיים בנו "כמקולקלים שבהם" וכו' (סנהדרין ל"ט) רחמנא ליצלן.

ואמר ז"ל שביאור אז"ל שדרך ארץ קדמה לתורה כ"ו דורות (ויק"ר ט' ג') היינו הדורות קודם מתן תורה שבני אדם הוצרכו לסמוך על שכלם לבד להגיע אל האמת...
...ולפי מה שלמדנו במאמר הנפלא הנ"ל, שדרך ארץ היינו עבודת השכל, יצא לנו פשט חדש במה שאז"ל "אם אין תורה אין דרך ארץ, אם אין דרך ארץ אין תורה" (אבות ג' י"ז). כי אינם מדברים כלל בענין פרנסה גשמית אלא רק שצריך להגביר השכל להגיע אל האמת יחד עם התורה שהיא תורת אמת, ואם שניהם לא יבואו יחד גם האחד לא יתקיים. ובדרך זו אפשר לבאר גם משאז"ל "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עון" (אבות ב' ב'). ומה שאמר אחר כך "וכל תורה שאין עמה מלאכה וכו' הוא דבר בפני עצמו. (


No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.