Maharal( Nesivos
HaTorah #5): [from my sefer Daas Torah] Woe to the embarrassment and degradation that we
have changed our way of learning Torah from previous generations. This change
is entirely because people say they need to sharpen themselves with subtle
textual analyses (pilpul). Even if there was such a need, our Sages (Berachos
63b) have said: You should first learn the text and thoroughly familiarize
yourself with it before deep analysis is done…. Therefore, if analysis is to be
done on the text - it is still a precondition that the text be learned. The
analysis that is done today purely for sharpness - without mastering the text -
in fact stupefies with utter nonsense. We see what this “sharpness” is and what
it is producing. Typically, one would expect young students to be learning and
mastering many tractates before marriage. However now when a student marries he
has mastered nothing. This is because they are learning Tosfos - which was
meant as a supplement to the gemora. They should in fact be acquiring the
gemora itself first. The reason for the focus on Tosfos is simply because it
was printed on the page of the gemora. If the Rosh or other halachic
commentaries had been printed there instead, they would be learning Halacha
instead… What is the need for the young student to be involved in subtle
textual analysis in the same way as the mature student? The consequence of this
misplaced focus is that the students do not achieve mastery of Halacha. If you
try explaining to the students’ fathers that they should be learning Halacha
and not Tosfos, they react as if you were trying to convince them that their children
should stop learning Torah! This is because all the father is concerned about
is that his child has a reputation as a sharp mind - rather than that he learns
Torah properly…
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
See what he writes in Gur Aryah on the Pasuk ושננתם לבניך - he blames many of our problems to this lack of clarity in Torah learning.
ReplyDeleteספר גור אריה על דברים פרק ו פסוק ז
Deleteובדורות האלו ובארצות אלו הולכים נתיבות עקלקלות, חושבים ללכת לפנים להגיע למקום חפצם, והנה הם שבים אחור. אזכיר קצת מן הדברים, אף כי אין זה מקומם, כי קצרה רוחי מהכיל בראות לעינים קלקול דרכי התורה, שאם ישאלהו תורה - אין תשובה בפיו. לא די לנו כי נמשלנו כבהמות נדמו, ולא כמעולה שבבהמות רק כבני חמורים, ולא כחמורים רק נהפך לבנו לאבן דומם. אך דבר זה נוסף, כי הראשונים אשר היה בערך אלינו כערך גלגל העליון לגרגר החרדל, הם הלכו נתיבות יושר להדריך את תלמידיהם בנתיבות אמת, עד שיגיעו אל מה שראוי. ועתה בדור הפחות הזה, עניותא בתר עניותא אזלא (ב"ק סוף צב.), סרו מן הדרך הישר, מיד שיבא הנער להשקיד בתורה עד שיזקין - הם נוהגים כמו אדם הסכל אשר יראה אומן אחד בונה חומה חופר יסוד עמוק לחומה עד שיהיה קיום לחומה, והסכל חושב כי דבר זה מעשה הבל, כי למה יחפור מתחת לארץ, ואין צריך לו רק יעמיד החומה על קרקע שוה, ואין צריך ליסוד החומה, וגורם בזה שהחומה קודם שתבנה ראשון ראשון - מתרוסס, וכך בארצות אלו:
כאשר היה בדורות הראשנים נתנו גבולים ועתים לחנך נער על פי דרכו, בן חמש למקרא בן עשר למשנה בן ט"ו לתלמוד (אבות ה, כא), והכל כדי לתת לנער משא כאשר יוכל שאת לפי טבעו. ומה שהוא לפי טבעו - מקבל הנער, כמו שסדר השם יתברך אוכל לילד חלב אמו, שהוא דבר מקובל אליו, ולא סדר לו מן המזונות אשר אינם לפי ערכו. והמזונות לפי שהם ערכו מקבל אותם, מגדל את גופו לפי טבעו. ואחר כך מקבל מזונות יותר לפי טבעו, עד אשר גדלו. וכך סדרו והגבילו חכמים את הנער לפי טבעו, בן ה' למקרא. ודבר זה יקבל הנער לפי טבעו, ויגדל את שכלו גם כן. ומה שלמד קבל אותו קבל חזק עד שיגדל יותר. ואז יתחיל המשנה, דבר שהוא לפי ערכו. וכבר התחיל ליסד הבית בלמדו במקרא עיקרי הדינים על דרך הבנה מה, והוא לו יסוד למשנה. וכאשר כלה מלאכת הקודש במשנה, שהיא היסוד הגדול ועמוד ברזל לכל
ספר גור אריה על דברים פרק ו פסוק ז
התורה, כאשר יקרב למלאכת הקודש - התלמוד, אז יוכל לבנות מגדל ראשו בשמים, לא יפול צרור ארצה, והכל על היסוד הקיים, הוא המשנה שהיא לו יסוד מוסד. ואחר כך אם יקרב ידו לקרב לישא וליתן במלחמתה של תורה, אז ידיו רב לו, מלא מכל כלי מלחמתה של תורה, והם לו כחצים ביד הגבור, קולע אל השערה ולא יחטיא, לא יסורו ממנו בשכבו ובקומו. ובעת הליכתו לבית המרחץ, אשר הוא ערום מכל, הם יסובבוהו יבוננהו יצרנהו תמיד מכל רע, ומן החטא שוגג ומזיד, כאשר הם דביקים עם התורה והיא קרוב בפיהם ובלבבם לדבר בם, המה מזהירים [ו]מלמדים שלא יחטא. דומה לבשר שיש בו מלח, רחוק הוא שיקבל הפסד. גם הם מעוררים אותו לאהוב מצות ה' ולדבקה בו, כמו שאמרנו למעלה (אות ה) 'ומהו האהבה, "והיו הדברים האלה על לבבך וגו'"', כי הדברים שהם על לבבו הם לו למשוך אותו בעבותות אהבה אחר השם יתברך ומצותיו, ואף כי יזקין וכוחות טבעו יחלשו, אז הדברים שלמד הם יותר מתגברים, כמו שאמרו חכמים (שבת קנב.) זקני תלמידי חכמים כל זמן שמזקינין דעתן נוספת:
Deleteאך הטפשים בארצות אלו, דרכיהם היפך זה, מלמדים עם הנער מקרא מעט מן הפרשה, ומפסיקין, ומתחילין בשבוע אחרת פרשה שניה קצת מן הפרשה, ובכלות השנה לא ידע הנער, כי נשכח ממנו הראשונים, ואז יחזור בשנה השניה. ומפני ששכל הנער יותר - מלמד עמו יותר ממה שלמד עמו אשתקד, וכן שלישית ורביעית וכמה שנים, וכאשר נעתק מן המקרא, מאומה לא ישא בידו, יציאתו כביאתו. ועוד יש דרכם כסל למו, מלמדו בפירוש רש"י על התורה, ומנהג זה נמשך ממלמדי תינוקות יושבי כפרים שלא היה להם ספרים, והנהיגו הדבר לבלות לכלות ימי הנער באין מועיל אל הנער. ויש שמעתיקין אותו אל הגמרא, מיד יצפצף הנער בקול דברים בלבד, ותמונת הפשט לא ידע להבין, אף דבר מה ממנו, ולא דמסיק ממנו כדמסיק תעלא מבי כרבא (יומא מג ע"ב), רק כדמסיק זבוב מאבן שיש. וכאשר יגדל הנער, ואז יתגבר קצת שכלו,
ספר גור אריה על דברים פרק ו פסוק ז
מעתיק אותו אל למוד התוספות, ובסכלות דעתו כי למוד הגמרא וההלכה הוא הועיל לו. והאנשים האלו הוכו בסנורים, אין זה רק כי שכל הנער גדל מעצמו, אבל שיהיה מוסיף בשכלו מה שהלעיטו דבר שאין ראוי לו, ואינו לפי ערך שכלו - זה אי אפשר. ואין ספק שאם היה הולך בלא תורה, והתחיל ללמוד, בזמן מועט יגיע מה שעסק זה מהתחלתו:
ואז יעסוק בתוספות, ומי יתן והיה לו העיקר ולא יבקש תוספות. ועוד יעלה בסולם לדרוש במשאת שוא, יגיע לריק כחו, ויכלו בהבל ימיהם, ושנותם בבהלה, לעסוק בפלפול של הבל, להסביר פנים אשר לא כן, אוסף רוח בחפניו, והיה לרוח שקר בפיו. ודבר זה נוהג עד שיכתוב כתובה לאשה. אז הושלך משמים ארץ, ונראה לו כאילו חולם חלום כל ימיו, יפרוש מן התורה לגמרי, לא ישא בידו מאומה, לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד ולא דרך ארץ. הלא כל אדם שיבקש כבוד קונו ודורש התורה, ראוי שיהיה דוה לבו על זה, עד שכמעט בעוונותנו הרבים דבר זה לא הניח תורה וחכמה וירא אלהים בינינו, חדשים מקרב באו, לא שערום ראשונים. ועל הרועים לרעות עלות הצאן לרגל המלאכה, לא לדפוק אותם ביגיעה בדרך קצרה והיא ארוכה, לא שהיא ארוכה, אך ימותו ולא יבאו לכלל תורה. כי מה ידעו צעירי הצאן איכה ירעו ואיכה ירבצון, אם לא על הרועה להדריכם להנהיגם דרך ישרה, ולא יקוים בו כד רגיז רעיא על ענא (ב"ק נב.):
Beautiful, יישר כחך, and oh, so important.
ReplyDeleteI am reminded of what I heard from a Rav in Brooklyn, NY, R. YMK, some years ago.
He stated (I think it was in Yiddish, but I will give it over in English here)
There were always weaker bochurim and better bochurim. So what is the difference then between now and the past? In the past, everyone knew the gemara. The better bochurim knew the mefarshim as well. Nowadays, everyone knows the mefarshim. The better bochurim know the gemara as well.
There is some hope however, as we see the popularity of the Zilberman and related approaches. Some people are aware of the situation and trying to improve things, ברוך השם. Hashem should give them strength to swim against the current (in some places) and succeed.
Rav zilberman went to rav shach whotold him not to do it. Aftsr pleding for n hour rv shach relented an
ReplyDeleted let him do it.
In short , our rabbis of the last 180 years also knew the מהרל. And held otherwise
אכמל
And therefore what? What is the objection and what made Rav Shach change his mind?
DeleteRav Shach was big on covering ground.
DeleteMichoel
I think that the story with Rav Shach (Which I never heard of) is very telling. Our job is to follow our Rabbeim and Mesorah. If we find an hanhaga in the Gra or Rambam, but our Rabbeim did not observe it, then neither should we. No one is questioning the Maharal, he's Kodesh Kadashim, never-the-less we have to follow our Mesorah.
DeleteIt is important to note that according to the above assertion - Rav Schach agreed - despite our Mesorah. In addition the new-old approach of the Maharal is very popular and becoming increasingling accepted in Israel
DeleteThis is the ben gurion syndrom... Skip 3000 years and go back ro bible times.
ReplyDeleteA big roah yeshiva
Rhe story was publishes in mispacha about 2 years ago. In a cover article.
ReplyDeleteRav shach agrees bedieved.
A rosh yeshiva I know they arw haopy boys but he has yet to see a תלמוד חכם ftom amongst them.
Rav zilberman wascrying and begging .
ReplyDeleteTve sane RY talked to a boy about תכלת .from this he tind me it sounses like a cult.
ReplyDeletein my family I have members of this group.
i could just imagine,what the Maharal would say to the DERECH HALIMUD now in most of the LITVISHE yeshivos,where they learn 8 or ten BLATT in 6 months time,wasting their life and time in idiotic CHAKIRAHS and PILPULIM,,and at the end of the day,after wasting 4 or 5 years in a YESHIVA,the average ZHLOBB comes out from there,as a bonifide AM HAARETZ.the only thing he will be able to show for those 5 years in yeshiva,is a couple of completely irrelevant CHAKIRAHS from a REB CHAIM or aREB BORUCH BER
ReplyDeletethis idiotic system has destroyed and ruined whole generations of jews
so true... Its all about style over substance these days.
DeleteI must be missing something - NOBODY believes in pilpul without Pshat.
ReplyDeleteThe Silberman metod concerns following the Maharal's shita of following the Mishna of בן חמש למקרא בן עשר למשנה. Thus, talmidim obtain a tremendous BREADTH of knowledge.
Rav Shach's hesitation only concerned this issue.
Those that argue with him believe that obtaining the SKILL of knowing HOW to learn is enough, even without the BREATH of knowledge that the Maharals shita demands.
I'm pretty sure NOBODY believes that what's going on today is acceptable: A LARGE PERCENTAGE OBTAIN NEITHER BASIC SKILLS, and surely not the BREADTH of knowledge.
Children seem to enjoy the Silberman approach better and they clearly acquire a greater body of knowledge. However at the same time their reasoning skills suffer from the emphasis on memorization. Therefore it is not unusual for a boy to be started in a Silberman school but then switched over to acquire the analytic skills. It seems that if the analytic skills are not acquired sometime after bar mitzva then the boy will never catch up and will be at a disadvantage
Delete