Sunday, August 20, 2023

Rav Yaakov Kaminetsky: If Rabbonim say not to protest sin


אמת ליעקב (מלכים א' כב:מז). ויתר הקדש אשר נשאר בימי אסא אביו בער מן הארץ

עי' רש"י שהיו נוהגין ניאוף בפרהסיא, וכן פירש הרד"ק וכן בת"י. לכ' הדבר נפליא על התנהגות כזאת, אולם ראה בעקידת-יצחק שער כ', שכתב וז"ל: וכמה פעמים נתחבטתי על זה על אודות הנשים הקדשות שהיה אסורן רופף ביד שופטין ישראל אשר בדורנו ולא עוד אלא שכבר יאותו בקצת הקהלות ליתן להם חנינה ביניהם. גם יש שמספיקין להם פרס מהקהל כי אמרו כיון שמצילות את הרווקים או הסכלים מחטא איסור אשת איש החמור, או מסכנת הגויות, מוטב שיעבור על לאו זה משיבאו לידי אסור סקילה, או סכנת שריפה. ואני דנתי על זה פעמים רבות לפניהם ולפני גדוליהם .הסברתי להם שהחטא הגדול אשר יעבור עליו איש איש מבית ישראל בסתר ושלא לדעת הרבים וברשות ב"ד • חטאת יחיד הוא, והוא שבעונו ימות ע"י ב"ד של מעלה או מטה; וכל ישראל נקיים כמו שהיה עון פילגש בגבעה אם היו ב"ד שלהם מוסרין האנשים הרשעים ההם לבדם ביד ישראל. אמנם החטא הקטן כשיסכימו עליו דעת הרבים והדת נתנה בבתי דיניהם שלא למחות בו, הנה הוא זמה ועון פלילי וחטאת הקהל כלו ולא ניתן למחילה, אם לא בפורענות הקהל כמו שהיה בבני בנימן על השתתפם בעון, והוא היה עון סדום כמו שביארנו וכו', עכ"ל, עיי"ש ובשער צ"ז (והובאו דבריו בהק' לש"ש אות ת'). הרי שיתכן מצב שיתירו זנות בפרהסיא עם כל מיני טצדקי. ומסתמא נלחם יהושפט נגד תופעה זו שלא תהיה פרהסיא בהסכירו להם את גודל החטא כמו בעל העקידה.

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.