Sunday, November 22, 2020

Yitzchok Avinu was the least successful of the Avos -Why? Rav Yakov Kaminetsky


 אמת ליעקב בראשית פרק כה פסוק יט
פרשת תולדות
(יט) ואלה תולדות יצחק בן אברהם וגו'1.

הנה אף על פי שכל פרשת תולדות סובבת בעיקרה על תולדות חייו של יצחק, מכל מקום אם נעיין נראה שביחס לשאר האבות קיצרה התורה בספור חיי יצחק, כי בעוד סיפור חייו של אברהם ממלא חלק גדול משלש פרשיות בתורה ומאריכה התורה בכל פרט מעבודת אברהם עם הבריות וסיפור כל הקורות אתו, וכן אצל יעקב מאריכה התורה בחלק השני של ספר בראשית בסיפור כל מה שאירע לו, ואילו בסיפור קורות חייו של יצחק, שחי יותר שנים מאברהם ויעקב, עד אחר מכירתו של יוסף, מקצרת התורה ומוסרת לנו רק פרטים מועטים.


גם אם נעיין בלשון הרמב"ם [פ"א מעבודת כוכבים הל"ג] נראה שהאריך מאד בתיאור כל הפעולות שעשה אברהם, איך שהלך מעיר לעיר ומממלכה לממלכה והיה קורא בשם ה' עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, וכן אצל יעקב האריך הרמב"ם בסיפור היותו יושב בישיבה ומרביץ תורה "והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים אחריהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה'", עיין שם, אבל אצל יצחק כמעט ולא כתב הרמב"ם כלום, וז"ל: וישב יצחק מלמד ומזהיר ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וכו', הרי שבהשוואה לאברהם ויעקב היו פעולותיו של יצחק מצומצמות בהחלט, דהשפעת שאר האבות נבעה מהם לעולם כולו וזכו להעמיד תלמידים רבים, ואילו יצחק - הגם שהיתה לו ישיבה בשביל להעביר את המסורה מאברהם אביו, אבל היה לו רק תלמיד אחד - יעקב, וכנראה מסיפורי התורה ומלשון הרמב"ם לא זכה להעמיד תלמידים רבים כאברהם ויעקב. ענין זה טעון ביאור.
ונראה שהשינוי במדת ההשפעה של האבות תלוי באופן שבו הם השפיעו על סביבותם. כל אחד מהאבות היתה לו דרך משלו בהפצת האמונה בה' בעולם, אברהם דגל במדת החסד, יצחק במדת הגבורה, ויעקב במדת האמת. ונבאר:
רגילים אנחנו לחשוב על אברהם אבינו כמי שפתח את ביתו לאורחים וחילק את לחמו עמם, ואז, כשהודו לו, הורה להם איך להודות לה'. ואמנם אף שזה אמת, מכל מקום אין הדברים כפשוטם. כל עבודת אברהם בעולם היתה מיוסדת על התפעלותו העצומה והכרתו העמוקה מהשפעת החסד הבלתי פוסקת שבה ברא השי"ת את עולמו. מעשי החסד שעשה אברהם עם הבריות סימלו את מעשי החסד של הקדוש ברוך הוא עם בריותיו. כשאורחיו רצו להודות לו, כלומר כשהם התפעלו מטבעו הרחום ומפעולות החסד שלו, הסביר להם אברהם שכל מעשיו אינם אלא אופן בעבודת השי"ת, שכיון שהוא יתברך הוא יסוד ומהות החסד כמו כן עבודתו צריכה להיות באופן החסד - בבחינת מה הוא רחום אף אתה רחום, ולכן המדרגה הראשונה היא להודות לה'. זה היה מהלכו של אברהם בקירוב הבריות לעבודתו יתברך. ובאמת אורח חיים המיוסד על אדני החסד והרחמנות הוא מאד קוסם ונעים, כל אחד לפי טבעו נמשך לזה ורוצה להיות חלק מזה, ולכן הצטרפו אליו עשרות אלפי אוהדים ומעריצים2.
כמו כן יעקב ביסס את עבודתו לה' על לימוד התורה ובחיפוש מדת האמת לאמיתה, תתן אמת ליעקב. ואף שלכאורה זה אינו קוסם כדת ואורח חיים המיוסד על גמילות חסד, מכל מקום יש גם בזה כח משיכה אל הציבור, כי אפילו קטן שבקטנים יודע להבחין בין אמת לשקר ומתפעל ממדת האמת הצרופה עמה הוא נפגש, ולכן גם יעקב אבינו הצליח לכנס סביבו עם רב שלמד ממנו איך לעבוד את ה'.
אבל שונה מזה היתה מדתו של יצחק אבינו. דרכו בעבודת ה' היתה מיוסדת על מדת הדין והמשפט, כלומר מטרת האדם עלי אדמות היא לחיות כל שלבי חייו בתוך הגבולות המדוייקים של רצון ה' בלי לסטות מזה כלל, ואין שום מקום לפשרות בזה. התנהגות מעין זה מתפרסמת ומתחבבת רק אצל אלו המוכנים למשמעת חמורה וקפדנית ולהקרבה עצמית, שאמנם זכה יצחק אליה עד שבשעת העקדה מסר את נפשו ברצון ובשמחה כדי לקיים את רצון ה'. אין זה מפתיע, איפוא, שדרכו של יצחק לא היתה קוסמת ומושכת ורק מעטים הצטרפו אליה. רק תלמיד מובהק אחד היה לו, יעקב איש תם יושב אהלים, והוא זה שהמשיך את מסורת אברהם בדרכו הוא.
ואמנם כל זה אינו אלא בתקופת האבות עצמם [ועיין להלן [כ"ו כ"ח] שביארתי שבודאי השפיע יצחק גם על בני דורו], אבל בשביל עתידו של עם ישראל וביסוסו כעם הנבחר, לא היתה השפעתו של יצחק פחותה יותר מהשפעתם של אברהם ויעקב. כל אחד מהאבות השריש והנציח את מדתו בטבעו של עם ישראל, ואכן, אפילו מדתו של יצחק, הקרבה עצמית ומסירות נפש על קידוש השם, נשתרשה בטבע היהודי, ומאז ועד עתה מדה זו היא שנתנה את הכח והאומץ לכלל ישראל למסור את נפשם על קידוש שמו המיוחד, ודו"ק היטב בכל זה.


6 comments :

  1. And nevertheless, Yaakov went to Shem and Ever to learn, at instructions of his mother (and probably his father).
    Abraham was 'outgoing' prince of Hashem, Yitzchak was a private person oblivious to Esav's actions, Yaakov was in between but when his young daughter was outgoing 'yatzanit', he objected to respecting her and his honor.

    ReplyDelete
  2. “Yitzchok Avinu was the least successful of the Avos” No.
    ואילו יצחק - הגם שהיתה לו ישיבה בשביל להעביר את המסורה מאברהם אביו, אבל היה לו רק תלמיד אחד - יעקב, וכנראה מסיפורי התורה ומלשון הרמב"ם לא זכה להעמיד תלמידים רבים כאברהם ויעקב.
    R. Kaminetsky, a”h, says that Isaac had only one student (Jacob). My theory.
    Midrash Rabbah - Genesis LXVIII:4
    “Some go to their companion זיווגו, while in the case of others it is the reverse. In the case of Isaac, his companion שזיווגו came to him, as it says, “And Isaac went out to mediate לשוח in the field toward evening and, looking up, he saw and behold camels coming באים.” (Genesis 24:63). Isaac went out to meditate in the field... and saw, and, behold, there were camels coming (Gen. XXIV, 63). Jacob, however, went to his companion, as it says, “And Jacob went out ויצא from Beer-sheba, and went towards וילך Haran.” (Genesis 28:10).”
    בראשית רבה (וילנא) פרשת ויצא פרשה סח סימן ד
    יש שהוא הולך אצל זיווגו ויש שזיווגו בא אצלו, יצחק בא זיווגו אצלו שנאמר (בראשית כד) ויצא יצחק לשוח בשדה, יעקב הלך אצל זיווגו שנאמר ויצא יעקב מבאר שבע.
    Abraham and Sarah went out to teach Torah to the masses. Jacob went out to teach Torah to Laban and later to Shechem. Isaac would mediate in the field and scholars would come to him. My theory is that Isaac’s half brother Shuah would come to Isaac to learn Torah from Isaac. “Abraham took another wife ויסף אברהם ויקח אשה, whose name was Keturah. She bore him Zimran Jokshan, Medan, Midian, Ishbak, and Shuah ואת שוח.” (Genesis 25:1-2).
    “Bildad the Shuhite said in reply: Dominion and dread are His; He imposes peace in His heights עשה שלום במרומיו.” (Job 25:1-2).
    My theory. Bildad the Shuhite was a companion of Isaac. “After the Lord had spoken these words to Job, the Lord said to Eliphaz the Temanite, I am incensed at you and your two friends, for you have not spoken the truth about Me as did My servant Job.” (Job 42:7).
    My theory. Eliphaz the Temanite is the same as in Rashi Genesis 29:11
    רש"י בראשית פרשת ויצא פרק כט פסוק יא
    דבר אחר לפי שבא בידים ריקניות, אמר אליעזר עבד אבי אבא היו בידיו נזמים וצמידים ומגדנות, ואני אין בידי כלום. לפי שרדף אליפז בן עשו במצות אביו אחריו להורגו והשיגו, ולפי שגדל אליפז בחיקו של יצחק משך ידו. אמר לו מה אעשה לציווי של אבא, אמר לו יעקב טול מה שבידי, והעני חשוב כמת:
    In the midrash Eliphaz studied Torah from Isaac while Amalek learned wickedness from Esau.
    Midrash Rabbah - Deuteronomy II:20
    “Another explanation: WHEN THOU SHALT BEGET CHILDREN. This bears out what Scripture says, “The activity פעלת of the righteous man makes for life; The product תבואת of the wicked man makes for sin חטאת.” (Proverbs 10:16) The wages of the righteous is life. R. Tanhum says: This refers to Eliphaz, who grew up in the lap of Isaac. The increase of the wicked is sin. This refers to Amalek, who grew up in the lap of Esau.”
    In ויצא we see that Jacob agreed to every demand of Laban until Laban came to kill Jacob:
    “These twenty years have I been with you אנכי עמך, your ewes and she-goats never miscarried, nor did I eat לא אכלתי on rams from your flock. That which was torn by beasts I never brought to you; I myself made good the loss; you exacted it of me אנכי אחטנה מידי תבקשנה, whether snatched גנבתי by day or snatched וגנבתי by night. Often הייתי, scorching heat ravaged me by day and frost by night; and sleep fled from my eyes. Of the twenty years that I spent in your household, I served you fourteen years for your two daughters, and six years for your flocks; and you changed my wages ten times עשרת מנים.” (Genesis 31:38-41).
    Wow the latest news http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/291796
    “An Israeli source claimed that Netanyahu accompanied US Secretary of State Mike Pompeo to the city of Neom in Saudi Arabia Monday. Mossad chief Yossi Cohen was also present, the source claimed. The three met with Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman, according to the Israeli official cited in the report.”

    ReplyDelete
  3. Today daf hayomi Pesachim 2a:
    “An objection is raised: “The murderer רוצח arises in the evening לאור יקום. To kill the poor and needy, And at night he acts the thief ובלילה יהי כגנב. The eyes of the adulterer נאף watch for twilight שמרה נשף , Thinking, No one will glimpse me then לא תשורני עין. He masks his face וסתר פנים ישים. In the dark they break into houses חתר בחשך בתים; By day they shut themselves יומם חתמו למו; They do not know the light לא ידעו אור.” (Job 24:14-16). Now since he states, and in the night he is as a thief, it follows that אור is day? The meaning there is this: if the matter is as clear as light to you that he [the thief] comes [even] to take life, he is a murderer, and he [the victim] may be saved at the cost of his [the thief's] life; but if you are doubtful about it, like [the darkness of] the night, you must regard him [only] as a thief, and he [the victim] must not be saved at the cost of his life [“If the thief be found ימצא while tunneling אם במחתרת [i.e, under a wall for housebreaking] and he is smitten והכה to death ומת, there is no bloodguilt n his case אין לו דמים. If the sun has risen on him אם זרחה השמש עליו, there is bloodguilt in that case דמים לו.— he shall make restitution; if he lacks the means, he shall be sold for his theft.” (Exodus 22:1-2)].”

    Beautiful. The Gamara is explaining the laws of Exodus 22:1-2. The word אור in the Mishnah has a meaning of night. The passages from Job 24:14-16 show that אור means daylight or does it? איוב פרק כד פסוק יד
    לָאוֹר יָקוּם רוֹצֵחַ יִקְטָל עָנִי וְאֶבְיוֹן וּבַלַּיְלָה יְהִי כַגַּנָּב:
    מלבי"ם איוב פרק כד פסוק יד
    לאור יקום רוצח, בעת האור הוא רוצח בשדה, אבל שם יקטול רק עני ואביון, כי העשירים לא ילכו למדבריות ששם מעון הרוצחים, אבל בלילה יהי כגנב ויגנוב בעיר בבתי העשירים:

    Wow, the evil people, killers and robbers, think they can get away with their crimes by killing at night and wearing masks. No. Today we have cameras every place and people take videos and upload to internet. All the bad people will get caught, maybe. Job “Yet [God] gives him the security on which he relies, And keeps watch over his affairs. Exalted for a while, let them be gone; Be brought low, and shrivel like mallows, And wither like the heads of grain.” (24:23-24) See http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/291805
    “The Democrats have shown that they have no qualms in conjuring up—literally out of thin air—the gravest of allegations against Republicans and their associates and wielding it, without any compunction, as a political weapon, regardless of whose lives are ruined.Pot calling kettle black? Ironically, the Democrats have themselves committed (typically, flagrantly) the very transgressions (such as collusion with foreign powers to promote personal interests) of which they accuse the Republicans on the basis of fabricated—or at best, fragile—evidence. Indeed, the Democrats and their collegial bureaucrats have been engaged—or at least, complicit—in every dirty trick in the book, and even some that have not made their way into it; and then holler “foul” aggrievedly when their duplicity and deceit are exposed. Sadly, it seems the GOP tends to be taken aback by these howls of feigned outrage—and recoil from any robust and timely counteractions.”

    ReplyDelete
  4. yes if the Republicans committed crimes it must mean that so have the Democrats. No need for evidence Trump's people think accusations and wishful thinking is enough!

    ReplyDelete
  5. More on daf hayomi Pesachim 2a. King David’s prayer to God Psalm 143 is stirring, sublime, and similar to The Book of Job and to other Biblical writings:
    “A psalm of David. O Lord, hear my prayer; give ear to my plea, as You are faithful; answer me, as You are beneficent. Do not enter into judgment with Your servant, for before You no creature is in the right [theme in Job]. My foe hounded me; he crushed me to the ground; he made me dwell הושיבני in darkness במחשכים like those long dead כמתי עולם. My spirit failed within me; my mind was numbed with horror. Then I thought of the days of old [theme in Job]; I rehearsed all Your deeds, recounted אשוחח the work of Your hands. I stretched out my hands to You, longing נפשי for You like thirsty earth כארץ עיפה. Selah. Answer me quickly, O Lord; my spirit can endure no more כלתה רוחי. Do not hide Your face from me, or I shall become like ונמשלתי those who descend into the Pit. Let me learn of Your faithfulness by daybreak, for in You I trust; let me know the road I must take, for on You I have set my hope. Save me from my foes, O Lord; to You I look for cover אליך כסתי. Teach me to do Your will, for You are my God. Let Your gracious spirit lead me תנחני on level ground בארץ מישור. For the sake of Your name, O Lord, preserve me תחיני; as You are beneficent בצדקתך, free me from distress תוצא מצרה נפשי. As You are faithful, put an end תצמית to my foes; destroy והאבדת all my mortal enemies כל צררי נפשי, for I am Your servant.” (Psalms 143)

    Pesachim 2a
    “An objection is raised: Praise him all ye stars of light [אור], which proves that or אור is evening? This is its meaning: praise him all ye stars which give light. If so, are only the stars that give light to praise [Him], while those which do not which proves that or אור is evening? — This is its meaning: praise him all ye stars which give light. If so, are only the stars that give light to praise [Him], while those which do not give light need not praise — yet surely It is written, Praise ye him, all his host? Rather he [the Psalmist] tells us this: the light of the stars too is [designated] light. What is its practical bearing? In respect of one who vows [not to benefit] from light. For it was taught: If one vows [not to benefit] from light, he is prohibited the light of stars.”

    Beautiful. The Gamara delves into the language of King David, of Hebrew, the spoken language in Israel. The word אור surely means light, even the dim light from stars. The Gamara is puzzled that the Sages made a rabbinical ruling to inspect for bread crumbs on the night of the 14th of Nissan and used the word אור.

    ReplyDelete
  6. Gadol HaDor Rav Shmuel Kamenetsky shlita


    https://www.youtube.com/watch?v=1KzzJFO3SEI

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.