ספר צדקת הצדיק - אות פז
פז) אין גזירה יוצאה מפי הקב"ה אלא בהסכמת צדיקי הדור [שהם בית דינו] כמו שמובא (אידרא רבא קמ"ב ע"ב) סוד ה' ליראיו ועד דלא אסכימו לא נחתין דינין לעלמא. ואיך יהיה זה והלא הם אדרבה מתפללים בעדם, רק שהוא בענין אחר הדומה לו כענין שהיה בדוד המלך ע"ה בכבשה [וירמיה היה בבני ענתות, וגלות עשרת שבטים היה ישעיה בשבנא, ואברהם אבינו בסדום הוא במה שהפריד לוט מקודם וכן הכל ואין כאן מקום להאריך]. ולכך צריך שמירה בזה שלא יצא לעולם דבר רע מפיו ולכך הצדיק נתפס ובהדי הוצא לקי כרבא ובודאי הכל במשפט רק שהוא כנזכר לעיל מפני שהסכים והוא גרם לפורענותם ולכך ממנו מתחיל כדאיתא בבבא קמא (צ"ב.) כענין מדה טובה שאמרו (שם) במתפלל על חבירו וכו' נענה תחילה. ולא היה צדיק שניצול מזה לגמרי רק משיח ואין כאן מקום להאריך עוד:
צדקת הצדיק / ר' צדוק הכהן מלובלין
ReplyDeletethere is some truth to that - I have to think about it to understand what he is saying - and then find a Tzaddik to follow.
So you are a formerly naive idealist who has been mugged?
ReplyDeleteJust as the definition of conservative is a liberal who has been mugged
I've always gotten stuck on the conflict of interest. How many books written about the greatness of tzaddikim, the need to obey tzaddikim, Heaven forbid you ever question tzaddikim, and all of them written by -wait for it- tzaddikim.
ReplyDelete