בראשית הייתה חב"ד. מתוכה צמח פלג שמאמין שהרבי עודנו המשיח, למרות פטירתו. ומתוך אלה צמחו האלוקיסטיות: קבוצה של חסידות, וגם חסידים, שבטוחות שהרבי חי ושהגאולה כבר כאן. ואם המשיח איתנו אז אפשר לאכול חזיר, לא לצום ביום כיפור, וגם לא להקפיד על מראה צנוע. בחסידות מתנערים מהן בתוקף, אבל הן מאמינות לחלוטין בדרכן
תשעה באב. סביב שולחן מואר בנרות יושבים בני משפחה, כיפות לראשיהם. עד כאן תיאור של סיטואציה כמעט רגילה. רק שבני המשפחה הזאת שרים, מרימים כוסית וגם אוכלים. סעודת תשעה באב. הם לא עושים זאת כדי להכעיס והם גם לא רפורמים. הם, פלג קטנטן בחסידות חב"ד, לקחו את עניין הכתרתו כמשיח של הרבי האחרון של חב"ד, מנחם מנדל שניאורסון, צעד אחד רחוק יותר. יהיו שיאמרו רחוק מדי.
קוראים להם האלוקיסטים, ויש בהם כאלה שמאמינים שמצוות כאלה בטלות משום שהמשיח כבר כאן. שרה קנייבסקי, למשל, כבר הספיקה לטעום בשר חזיר – ולא שכחה לברך. היא גם אכלה ביום הכיפורים. ואדם מבחוץ שיראה אותה יתקשה להאמין שהיא משתייכת לחסידות חב"ד, כפי שהיא מגדירה את עצמה. גם יואל קראוס, שהעלה את סרטון סעודת תשעה באב שלו לרשת, מאמין באמונה שלמה שהמשיח כבר איתנו, ולכן הקודים הדתיים שהיו נהוגים במשך שנים כבר אינם מחייבים בהכרח.
בחב"ד מזועזעים מהקבוצה הזאת. "אלו האלוקיסטיות", אמרו לי כשהגעתי לניו־יורק לפני כעשור ונתקלתי בהן לראשונה, לא רחוק מריכוז חב"ד בברוקלין, והשתתפתי בשיעור שהעבירה קנייבסקי. "אסור לך לדבר איתן. הרבנים בשכונה הורו להתעלם מהן". מאידך, קשה להתעלם מהעובדה שהן עצמן נולדו מתוך פלג משמעותי מאוד בחב"ד שמאמין שהרבי, אף שהלך לעולמו כבר ב־1994, הוא המשיח. אם תרצו, דוגמה להקצנה זוחלת כמו זו שיצרה באמצע המאה ה־17 את השבתאות, ששרידיה עדיין מתקיימים בטורקיה וכבר אינם נחשבים כלל חלק מהיהדות.
לאכול בצום בבית הכנסת
הרבי מלובאוויטש, המנהיג האחרון של חסידות חב"ד, עורר במשך שנים בקרב חסידיו את הציפייה והתשוקה לגאולה. בשנותיו האחרונות החליטו החסידים שהוא עצמו המשיח. מאז הסתלקותו לפני 22 שנים התפלגה החסידות לשני זרמים עיקריים: המתונים שבהם מצפים לגאולה ורואים בפטירת הרבי ניסיון אחרון לפני התגלותו כמלך המשיח, ואילו אנשי הפלג השני, הקיצוני יותר – המכונים "משיחיסטים" – מאמינים שהרבי לא נפטר אלא חי ממש וממשיך להנהיג אותם.
מתוך אלה קמה בעשור האחרון קבוצת האלוקיסטים, או האלוקיסטיות, שטוענים שעל-פי שיחותיו והוראותיו של הרבי הגאולה בעצם כבר התרחשה בפועל. מה זה אומר? שאפשר לשנות את המנהגים הכי בסיסיים של יהודי שומר תורה ומצוות, שהרי "מצוות בטלות לעתיד לבוא".
שרה היא אחת הנשים המרכזיות בקבוצה, שרוב אנשיה לא הסכימו להתראיין. חלקם סובלים מנידוי משפחתי, אחרים לא רוצים לעורר מחלוקת. שרה, לעומתם, מרגישה שנכון לה לדבר. היא רוצה שכל העולם יידע שהגאולה כבר כאן. "הכי היה לי קשה לאכול ביום כיפור, פחדתי ממש", היא נותנת את הדוגמה הקיצונית ביותר. "החזקתי חתיכת עוגה ביד ולא הצלחתי להכניס את היד לפה. אז פתחתי שוב את השיחה של הרבי וממנה הבנתי שהצום בטל. קראתי אותה, התבוננתי בתמונות של האדמו"רים שהיו תלויות לי כאן בסלון, ומהם קיבלתי את הכוח לאכול ביום כיפור".
כששרה מדברת על המצוות האלה, ארשת פניה רצינית. היא לא מתארת תחושת שחרור או פריקת עול אלא פחד, לצד אומץ להקריב את הערכים הכי בסיסיים ומהותיים עבורה כאישה חרדית, עבור האמונה והדרך שבחרה. אני נכנסת לביתה, לסלון אמריקני גדול, ומכל קיר ניבטת אליי תמונתו של הרבי מלובאוויטש. עיניי נחות על תמונה נוספת, של יהודי עטור זקן, בשחור־לבן. "זה אבא שלי", מספרת שרה. "הוא ישב בכלא הרוסי יחד עם אחיו 13 שנה בעוון הפצת היהדות".
היא נולדה בשם שטערנא שרה, על שם רעיית הרבי החמישי של חב"ד, למשפחה חסידית שורשית. יש לה שבעה ילדים, ועד לפני שנים אחדות היא עבדה כמורה בבית הספר של החסידות. "נולדתי בשכונה הזאת", היא אומרת. "אני זוכרת את הרבי מגיל ממש קטן. הייתי הולכת ל־770 (מקום משכנו – א"ש) בכל הזדמנות לשמוע ולראות אותו".
כמעט בכל משפט שלה נכנס הביטוי "הרבי מלך המשיח", וכשאני שואלת אותה איך הרגישה ביום פטירתו, ג' בתמוז, היא מתעלמת בקלילות. "אני ידעתי שהוא חי!" היא אומרת. "אני יודעת שזה רק ניסיון. לא הבנתי למה אנשים בוכים. רצתי לנקות את הבית והייתי בטוחה שמיד הרבי יתגלה כמשיח. היו עוד אנשים בלוויה שצעקו שהרבי חי ואפילו רקדו עם תופים".
מתי החלטת שהגאולה כבר כאן והתחלת להתנהג באופן שונה?
"בתקופה של פינוי גוש קטיף. כל כך קיווינו שלא יפנו חלקים מארץ ישראל, ואז יצא צום י"ז תמוז בשבת פרשת בלק. למדתי את השיחה שהרבי אמר באותה שבת. הוא התייחס לזה שהצום דחוי, הביא ציטוט מהגמרא שמדבר על הבחירה אם לצום והסביר שמתקרבים יותר לזמן ששון ושמחה".
שרה פותחת ומראה לי את המסכת המדוברת. "גם רבי יהודה הנשיא ביטל את צום י"ז תמוז וניסה לבטל את צום תשעה באב, כי זו הייתה תקופה טובה לעם ישראל בתקופתו", היא אומרת, ומזכירה גם את ההסתייגות מהצומות של חכמי אותה תקופה. "את מבינה? ידעתי שאנחנו כבר בתקופת הגאולה, שהרי אין שעבוד מלכויות. אף אחד לא אוסר עלינו לקיים מצוות. אז בשביל להרגיש את הגאולה בפועל הלכתי ל־770 בצום ואכלתי גלידה דווקא שם".
אכלת בהתרסה בבית כנסת, ביום צום.
"גם ביום כיפור עשיתי את זה. באתי עם בשר, לחם וקולה שקניתי בדרך וישבתי בין הנשים המתפללות ואכלתי. היה לי קשה לעשות את זה, אבל הרגשתי שזה מה שנדרש ממני. שכולם יידעו שהגאולה כבר כאן והצומות בטלים".
[...]
"The" sect? What about Reform? https://www.commentarymagazine.com/articles/the-trefa-banquet/
ReplyDeleteDon't tell anybody, but I also enjoyed tasty meals this past Tisha B'av!
ReplyDeleteI ate meat, and drank wine. I also made Kiddush. It was Shabbos...
LOL
Elokistim believe that their leader is/was G-d incarnate, the "Essence and Being of God
ReplyDeleteenclothed in a body.” The problem is, that their leader's own writing seems to indicate that he held that this was possible, r"l.
http://forward.com/articles/128454/a-historians-polemic-against-the-madness-of-false/
...The
recitation of what has become known in shorthand as “the Yehi” (“Long live our
master, teacher and rebbe, King Moshiakh for ever and ever”) is now a standard
part of the Lubavitcher liturgy. It is recited in Lubavitch synagogues and
yeshivas before donning tefillin, during the grace after meals and even at the
conclusion of the Neila service on Yom Kippur. Lubavitch spokesmen and
publications regularly refer to their late rebbe, Menachem Mendel Schneerson
(who, at least according to the office of the King’s County coroner in Brooklyn,
died in 1994), not only as the living “Melekh Ha-Moshiakh” (King-Messiah); they
extol him as “the Honored Rabbi, the Holy One Blessed Be He” whose yahrzeit is
the day of the rebbe’s “apotheosis” and who is the “Essence and Being of God
enclothed in a body.” Lubavitcher chasidim appear to pray to the image of the
rebbe, whose portrait can be seen adorning the mizrach (eastern) walls of their
synagogues (in blatant violation of Jewish law), and write of him as if he were
God incarnate. To cite just one Lubavitch source from Rabbi Berger’s book, an
article in the chabad journal Beis Moshiakh concludes with the following line
that transposes the popular Sabbath hymn “Eyn K’Eloheinu” from God to
Schneerson: “So, who is Eloheinu [our God]?… The Rebbe, Melekh Ha-Moshiakh,
that’s who.”
...One of the most dangerous consequences of the messianic
carnival that has overtaken Lubavitch society during the past two decades has
been its exploitation by fundamentalist Christian missionaries. Reporting on a
California highway billboard with the phone number of a Christian mission to the
Jews, a picture of Schneerson and the words “Right Idea: Wrong Person,” Rabbi
Berger concludes with sadness that “the profound theological differences between
Judaism and Christianity have been reduced to a matter of mistaken identity.”
What does this have to do with Elokistim? The ones who sing יחי אד' ...בוראנו?
ReplyDeleteשומו שמים
ReplyDeleteThis problem didn't start with this Rebbe. It's seed had been around from much earlier. When the second Rebbe known as The Mittele Rebbe, passed away, they asked his son in law Rabbi Y. Y. of Tcherkas who was the son of the magid of Chernobyl to be their Rebbe. He refused saying that they were looking for a G-d and he was merely a man.
ReplyDeleteThis would be the right thing to do if you believe that we have entered into the time of the Mashiach. So that leaves the ones that are not doing this as not true believers. recently attended a bris where a letter was read from the Rabbi to the child and wonderful food was served enjoyed by all. Apparently the Rebbi couldn't make it in person.
ReplyDeleteIs Schita required to make it Kosher????
ReplyDeletesource please
ReplyDeleteThis is Torah Shebaal Peh. I have heard this from reliable sources, descendants of The Tcherkasser.
ReplyDeleteI'm looking at my calendar, and it is not 1st of April. nor is it Purim.
ReplyDeleteIs 1st November a day for practical jokes in anyone's vicinity? Or is this for real?
What has Moshiach got to do with eating treif? Even those who falsely understood the Rebbe to be Moshiach said nothing about permitting the forbidden. This is straight out of Shabetai Zvi/Yaakov Frank.
The commenter formerly known as RAP would give us an insight into Sabateanism and Chassidism. But this is identical in almost every respect. Did the Gra foresee this happening when he opposed the Alter rebbe?
Is there any source that actually says that we will be able to violate all mitzvos when Moshiach comes? even The Ramban who understands that it refers to the times of Moshiach explains that we won't need to be careful of the mitzvos because we will naturally all be wired to do the right thing. That is the same as The Baal Hatania explains it. That mean that we will do the mitzvos but it won't require avoda because it'll come natural. But does it say anywhere that we will violate the mitzvos? Chgazir is an exception because it's nature will actually change to be an animal with the characteristics of a kosher animal.
ReplyDeleteOur Rabbis taught: A garment in which kil'ayim4 was lost5 may not be sold to an idolater,6 nor may one make of it a packsaddle for an ass, but it may be made into7 a shroud for a corpse. R. Joseph observed: This8 implies that the commandments will be abolished in the Hereafter.9 Said Abaye (or as some say R. Dimi) to him: But did not R. Manni10 in the name of R. Jannai state, ‘This8 was learnt only in regard to the time of the lamentations11 but for burial12 this is forbidden’?13 — The other replied: But was it not stated in connection with it, ‘R. Johanan ruled: Even for burial’? And thereby R. Johanan followed his previously expressed view, for R. Johanan stated: ‘What is the purport of the Scriptural text, Free14 among the dead?15 As soon as a man dies he is free from the commandments’.
ReplyDeleteKabbalistic sources indicate that chazir will be kosher eventually
ReplyDeleteprovide sources please
ReplyDeleteI know that gemara. From there the most we see is about after tchias hamaisim, but not while still alive it messianic era.
ReplyDeleteOnly specifically chazir, because it's qualities will actually change and have a tikun and have the qualities of a kosher animal, but not that we will be allowed to eat treif.
ReplyDeletemy citation of the gemora in Nida includes all mitzvos
ReplyDeleteIt is not clear what the distinction is. I seem to recall it is a dispute between Rambam and Ramban
ReplyDeleteThis is the result of shifting to a rebbe-centered approach. The last Lubavitcher admor was a charismatic and powerful leader. The path he took has been compared to leading many people to cross a highway. Many people will make it to the other side and enjoy those benefits. Some people will be lightly injured, some severely. To others, it can mean the en....
ReplyDeleteHe chose to disengage from the rest of the Torah observant community. Doing that, he put himself in a position where he wouldn't concern himself with or value anyone else's opinion. He couldn't be corrected. In his sincere and noble quest to strengthen belief in Moshiach - which he did -, he eventually thought that he is. Turning things into bringing nachas to him, rather than to Hashem, was another dangerous innovation. The atzmuso umahuso blasphemous claim was unfortunately part of it. Yes, there was benefit in having people feel responsible to him. It makes it real and people are held accountable. But in the late 70's to early 80's when it became so big, the fix was in and it was too late. He had severed ties with all those who had cautioned him, and things just spiraled out of control.
This is one of the several tragic outcomes.
What is shocking and telling is that she wasn't thrown out of Shul for eating there on You Kippur. Try entering the same 770 wearing a t-shirt that says that the rebbe is not moshiach - just be sure that an ambulance will be nearby to pick you up.
It still is complete Sabatianimistic behavior.
ReplyDeleteThe gemara isn't referring to the same thing as the statement about chazir. Chazir will become tahor,(hence the name chazir - meaning returning and changing into a good form,) even in a time when other mitzvos are in force.
ReplyDeleteCorrect, but The Ramban is widely misrepresented. The Ramban is ( רמב"ן עה"ת דברים ל, ו)
ReplyDeleteHe is saying, as I explained above, that in the times of Moshiach we won't need to be careful of the mitzvos because we will naturally all be wired to do the right thing. That is the same as The Baal Hatania explains it. That mean that we will do the mitzvos but it won't require avoda because it'll come natural. But it doesn't say anywhere that we will violate the mitzvos.
1- שומו שמים!
ReplyDelete2- http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9754&st=&pgnum=123 Here Ohr Hachaim says that the Chazir will be kosher.
3- Nowhere does the article justify why it calls these people elokistim = those who deify the rebbe. It only shows that they are Meshichistim and do certain other (terrible) sins based on their Meshichist thinking.
"Turning things into bringing nachas to him, rather than to Hashem, was
ReplyDeleteanother dangerous innovation. The atzmuso umahuso blasphemous claim was unfortunately part of it."
Unfortunately, he himself formulated the notion that "rebbe=atzmuso umahuso". This leads to the heretical conclusion, that a rebbe is not man's intermediary between man and G-d, rather the rebbe is God himself clothed in a body. Source:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=235
"במילא איז דאך ניט שייך צו פרעגען א קושיא וועגען א ממוצע, וויבאלד אז דאס איז
עצמו"ה [=עצמותו ומהותו] אליין, ווי ער האט זיך ארייגעשטעלט אין א גוף".
I agree with that it was he himself who unfortunately said things which lead to this.
ReplyDeleteNo, he didn't say things which *lead* to this. He said this very thing himself. See the quote in it's entire context.
ReplyDeletehttps://en.wikipedia.org/wiki/Elazar_Shach
"Pointing to a statement by Schneerson that a rebbe is "the Essence and Being [of God] clothed a body", Shach described this as nothing short of idolatry..."
But not all Lubavitchers try to daven to him. Not all Lubavitchers think that he is god (lowercase intentional). He said the things that lead to this sect within his communities, but it didn't happen to all of his followers.
ReplyDeleteI don't know how many Lubavitchers learned the "sicha" that I posted a link to. However how would any average Lubavitcher, learning the "sicha", understand it?
ReplyDeleteDid anybody in Lubavitch repudiate the above referenced "sicha"? I don't know of anyone that did so.
My guess is that they regard it as a holy secret, that not everybody is capable of understanding...
Rashi last week on 'taninim' is 'livyatan' that will be eaten in time of mashiach.
ReplyDeleteI don't know what the is basis to your suggestion that the livyatan is definitely not a kosher fish. The Gemara (Chullin 67b) says that it is kosher!
ReplyDeleteתניא ר' יוסי בן דורמסקית אומר לויתן דג טהור הוא שנאמר (איוב מא, ז) גאוה אפיקי מגנים (איוב מא, כב) תחתיו חדודי חרש. אפיקי מגנים, אלו קשקשים שבו. תחתיו חדודי חרש, אלו סנפירין שפורח בהן
בגליון הגמרא ציין הג"ר ישעי' פיק לדברי הערוך (ע' גא, א) שהקשה, למה הוצרך לומר
שהוא טהור. ותירץ דכיון שהוקש לנחש דכתיב לויתן נחש בריח, סלקא דעתך אמינא
הואיל והוקש לדבר טמא טמא הוא, קמשמע לן דלא. עכ"ל.
The correct term is elohisten - as in elohim acherim
ReplyDeleteHow do you know that the Leviyasan isn't a kosher fish?
ReplyDeleteI posted above, that the Gemara (Chullin 67b) says explicitly, that the Leviyasan is a kosher fish.
ReplyDeleteWe will sit in the Sukkah of oro shel livyoson. If it is a fish Tamei, it is a zilusa milsa to sit in such. Kol hayotze min hatame, tame and mipnei ze keli veanvehu it wouldn't happen. It is not a noy for such a Sukkah.
ReplyDeleteEven bnei Noach cannot eat without nechira and that won't change with biat hamashiach, otherwise it is eivar min hachay. In veoso haK'B'H veshochat lemalach hamoves... harei schita keyemes. Furthermore, deshochat leshochet, deshochat letora, of which is the Shor haBor.
ReplyDeleteBTW, the livyatan tastes like Matyas (female fish), salted, marinated, aged, vacuum packed, a delicatessen for all of klall Yisrael to eat that Hashem hand picked. No, the Livyatan doesn't need schita, besides it is already deceased. :)
למה לי סברא, הרי זה גמרא מפורשת במס' חולין (סז ב) "לויתן דג טהור", כמו שציינתי.
ReplyDeleteואם כבר אתינן להך דסוכת עורו של לויתן, יש לציין דברי הגמרא (ב"ב עה א) "עתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן". אבל לעיל מיניה איתא "עתיד הקב"ה לעשות *סעודה* לצדיקים *מבשרו* של לויתן".
Kamo tshuvos ike bedovor.
ReplyDelete1) Lasikei shmattesesse alibei dekulhu, even outside of R' Yoisi. I also wrote this in prior of your denoting masechet Chulin 2 days ago (DST).
2) When Svirei ugmirei, two horses pull better.
3) Veod efshar lomar, that once the Tzadikim ate up the bossor Dag Livyasan, they will yet still eat the Shor habor and drink chamar miSheshes yemei haBreishis inside the Sukkah, and we neither have the proof of Kosher Bossor fish in front of us anymore, nor the shnei kasskassim minimum left on the skin to identify it as a Kosher Fish, all we got left is bossor shenisalem min hoayin and the Svara. And mipnei maris ayin, tzadikim would not eat in a seemingly non-Kosher Sukkah, therefore, kol hayotze min hatohor, tohor. Kosher top, kosher lefil, Kosher Sukah, Kosher Bossor, Bossor Bossor, Kosher Kosher, zman simchoseinu, ve'ein simcho ela beBossor. veka"l
thank you
ReplyDelete