Monday, September 26, 2011

The interdependence of faith in G-d and faith in Sages


Sefas Emes (Vayikra Pesach): And they believed in G‑d and His servant Moshe –It is known from seforim that by means of faith in the sages (emunas chachomim) a person can come to have faith in G‑d. That is because faith in G‑d is a higher level than faith in man. However this is from the perspective that “I am first and I am the last.” That is because in reality, faith in G‑d both precedes and causes faith in the Sages. But it is only after having faith in the Sages that a person is able to have true faith in G‑d. This order is what we see here. The Torah first says that they believed in G‑d and then afterwards they believed in Moshe. After that they sang “az yashir…” Thus we see by their singing the praises of G‑d by the sea, they were brought to true faith.

5 comments :

  1. I had emunas chachomim. I believed in my Rav, not because of who he was as a Rav, but because I believed that H had given him siyata shmaya as due a kehilla rav. And with emunas chachamim, surely I can't go wrong, especially if you look at his yichus, and how he is promoted as a big talmud chacham, a future Gadol.

    When he was rude or verbally abusive, I actually tried to see the truth in his words. I believed him. I even went so far as to believe that his words were from H. I had such a belief in emunas chachamim, cultivated over years with help from all the nice stories printed in our sefrey chizuk.

    I really just want to get to this point, that when a rav fails to do the right thing, when he is abusive or lets just call it rude, or when he makes grave errors like protecting a pedophile, a person can loose not only emunas chachamim. This can have serious repercussions on his relationship with G-d. Hopefully, somehow, he can severe the connection in his heart and mind, and realize that one can have complete faith in H without enumunas chachamim.

    Read postings on this theme at

    http://jewsagainstmolestation.blogspot.com/

    Rocky www.shomrimyeladim.com

    ReplyDelete
  2. What does this mean in our day and age (??)

    ReplyDelete
  3. Faith in Moses was not because he was a Sage, but because he was the greatest Prophet. And it was not faith in him per se, rather faith that he was a true navi, and his words were direct from G-d. This was the case will all subsequent neviim.

    The problem lies in when people think they are greater then they are. Moses parted the reed sea, and Joshua parted the Jordan river. But the sages have never had any such miracles carried through them - that have been witnessed by all of Israel.

    ReplyDelete
  4. Eddie Moshe was also a chachom and that faith in him was both for being a prophet and chachom. This is stated explicitly by the Tiferes Shlomo in Beshalach

    ReplyDelete
  5. (1) ספר תפארת שלמה על התורה - פרשת בשלח
    וישובו ויחנו לפני פי החירות. פרש"י להגיד שבחן של ישראל כו' אלא אמרו אין לנו אלא דברי בן עמרם. לכאורה למה לא אמרו אלא דברי משה מה זה שהזכירו בשם אביו בן עמרם. אמנם כתיב (שמות יד, לא) ויאמינו בה' ובמשה עבדו וכן אמרו ז"ל (מכילתא בשלח יד, טו) כדאי הם וזכות אבותיהם והאמונה שהאמינו בי ויצאו לקרוע להם הים. דהנה ידוע שבזכות האמונה נגאלו ממצרים ובפרט בים הוצרכו להתחזק יותר באמונה גדולה עד מאד. והנה במ"ח דברים שהתורה נקנית בהם נאמר (אבות ו, ו) באמונת חכמים. ושורש אמונת חכמים להאמין בדבריהם של צדיקי הדור אשר רוח ה' נוססה בם וכל הענין שיאמרו ויעצוהו אף בדבר הרשות ואף שהוא נגד השכל הפשוט ואף כי יאמר שאינו מפי ה' כמו הנביא. כי בזה חכם עדיף מנביא. כי הנביא אשר ידבר דבר בשם ה' כה אמר ה' אינו שייך האמונה בו זולת בדבר ה' אשר דבר ויאמינו בקול ה' ע"י נביאו. אבל אמונת חכמים הוא האמונה בדברי החכם עצמו אף שהוא נגד השכל ולא מפי ה' אעפ"כ נהנין ממנו עצה ותושיה וכאשר יגזר אומר כן יקום בכל דבריו גם בדברי עוה"ז ועצות אנשים בעוה"ז במו"מ וכיוצא. ובדרך הזה יהיה הגאולה ב"ב כימי צאתך מאמ"צ (מיכה ז, טו) ומי שאינו מאמין בכל זה הנה הוא מעכב הגאולה וגורם גלות כו' ע"כ כאשר הוצרכו בנ"י לעבור כו' לזכות לגאולה על ידי דרכי האמונה נתן הש"י להם ע"י משה הנסיון שלא ע"ד השכל הישר ויצום משרע"ה וישובו ויחנו וגו' אשר לכאו' נראה דבר זה זר בעיניהם. כי איך נתקרב אל רודפינו. אעפ"כ נתחזקו ישראל באמונתם ואמרו אין לנו אלא דברי בן עמרם. ר"ל דברי בן עמרם אע"פ שאינו משה רבן של כל הנביאים ואף אם יאמר דבר זה מלבו ולא על פי נבואה נשמע לו וזהו ויאמינו בה' ובמשה עבדו בשתי האמונות האלו עברו וזכו לקריעת ים סוף לנס הגדול הזה השייך לקבלת התורה וגם שם נאמר (שמות יט, ט) וגם בך יאמינו לעולם וזה דרך קניות התורה באמונת חכמים כנ"ל:

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.