[update - added English translation]
A person who has known Rav Sternbuch for many years told me that he has never seen Rav Sternbuch as outraged about an issue as he is about this "heter".
In Rav Sternbuch's letter he refers to a teshuva which was written to justify the "heter". He said that while he can mention it because he was given the teshuva - but it can not be publicized without permission of the author.
Rav Sternbuch's letter was distributed by an organization Taam V'Daas that added the following explanation.
מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך במכתב חריף כנגד היתר הלכה מפוקפק להתיר אשת איש בלא גט רח"ל – "היא אשת איש לכל דבר והוולד ממזר"
סערה בעולם היהודי: רב באמריקה הנפיק היתר מחודש לאשה נשואה שבעלה סרבן גט, להשתחרר מכבלי העגינות בלא גט בטענת 'מקח טעות' וזאת על אף שהאשה קיימה חיים רגילים עם הבעל תקופה ארוכה כאשר במהלך חייהם המשותפים גם נולדה להם בת * מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך במכתבו "אין לי מנוחה שאין שומעים מחאה על כבוד ה' ותורתו: * "לדעת רבנים אלו נאמר כן ח"ו אף בהרבה גיטין שהאשה מביאה חוות דעת מרופאים שסובל וסבל ממחלת נפש, וזהו הירוס הדת וקלקול דיני אישות בישראל" * את דבריו החריפים חתם הגר"מ בפסק הלכה לפיו "היא אשת איש לכל דבר והוולד ממזר" *
סערה בעולם היהודי: רב באמריקה הנפיק היתר מחודש לאשה נשואה שבעלה סרבן גט, להשתחרר מכבלי העגינות בלא גט, הנימוק להיתר הוא מדין 'מקח טעות', וזאת על אף שהאשה קיימה חיים רגילים עם הבעל תקופה ארוכה אשר במהלך חייהם המשותפים גם נולדה להם בת.
ה'היתר' המחודש ניתן לאשה כמובן באורח נדיר מתוך התחשבות במצב האשה העגונה הכבולה בכבלי עגינות זה חמש שנים, ובעלה מסרב לתת לה גט.
פרטי המקרה הגיעו לאוזני מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א, שמיהר לפרסם את מחאתו החריפה כנגד ההיתר המחודש להפקיע קידושין לאחר חיים משותפים כמה שנים בלא גט, ואף התבטא במכתב החריף "אין לי מנוחה שאין שומעים מחאה על כבוד ה' ותורתו".
את האיגרת פותח מרן הגר"מ בפרטי המציאות - "בדבר מה שנתפרסם כאן פסק של אחד מגדולי ראשי הישיבות באמריקה עם אחד מהפוסקים שם שהתיר רח"ל בלא גט אשה שכבר חיה יחד עם בעלה תקופה, וכבר יש לה ילד ממנו, ועכשיו לדעת הרופא הוא סובל ממחלת נפש שהייתה בו כבר קודם, והם פסקו שנתברר שזהו מקח טעות ויכולה להינשא מיד, וסידרו לה חופה וקידושין בלא גט".
במהלך המכתב נמנע מרן הרב שטרנבוך להתייחס לצדדי ההלכה בעניין, מתוך נימוק מעניין - "שמעתי מפי מרן הגאון דבריסק זצ"ל שכשיש תקלה אוסרים בלי נימוק, שאם מפרש טעם דוחין אותה, וגם כאן לא באתי אלא לחזק מי שמוחה ומקדש שם שמים ששכרו רב מאוד".
את עיקר מכתבו הקדיש מרן הגר"מ לסכנת הפרצה העלולה לצאת מכך, וכפי שכתב – "בדרך זו יכולים לקלקל כל דיני אישות בישראל, ולדוגמא חולה סרטן רח"ל שתמיד המחלה מקוננת בגופו הרבה לפני שמתברר, נאמר שהוא מקח טעות, וכן כמוהו באלפי מקרים, ובהרבה גיטין האשה מביאה חוות דעת מרופאים שסובל וסבל ממחלת נפש, ולדעת רבנים אלו נאמר שלא צריכה גט ח"ו, וזהו הירוס הדת וקלקול דיני אישות בישראל.
בסיום דבריו הוסיף הגר"מ כי מעיקר הדין היה ראוי לקרוע קריעה על סילוף דין תורה -
"ובשעתו כשרב אחד מהלאומיים התיר ממזר דרש בעל ה"מנחת יצחק" הגרי"י וייס זצ"ל שהתאספו יחד החרדים לדבר ה' וישבו על הארץ וכולם קרעו קריעה כדין.
ובגמ' בקידושין י"ג ע"א מבואר שכשמתירים אשת איש שלא כדין הקב"ה בכעס ומעניש יותר מדור המבול עד כדי שאפילו דגים שבים נכרתים".
את דבריו חתם מרן הגר"מ בקריאה כי "חייבים בית ישראל לפרסם שאין לפסקם שום יסוד, והיא אשת איש לכל דבר והוולד ממזר".
יצויין, כי בימים אלו כבר חתמו כמה רבנים באמריקה מכתב מחאה וקול קורא כנגד ההיתר המחודש, דבר שעומד להתפרסם בימים הקרובים.
[my unauthorized translation]
Rav Moshe Sternbuch
Protest against heter for Tamar Epstein to remarry without a Get
This is in regards to the recently publicized psak of one of the gedolim (an American rosh yeshiva) together with an American posek. The psak freed a woman from marriage without a Get despite the fact that she had lived with her first husband for an extended period of time and she had born a daughter from him. But now a therapist claims that the husband suffers from mental illness that had existed prior to their marriage. Therefore these two rabbis paskened that they had determined that the marriage was a mistake (mekach ta'os) and that therefore the woman was free to marry immediately without needing a Get. And in fact they [the posek] officiated at a wedding for her without her receiving a Get.
And I saw the teshuva that "freed" her. I hate to say this but the teshuva is total nonsense. Taking the approach of this teshuva it is possible to destroy the whole framework of halachic marriage. For example, if a spouse is found to have cancer – something which begins to develop a long time before it is discovered by the doctors – it would be possible according to the logic of this teshuva to declare that the marriage is a mistake (mekach ta'os) and thus never existed. Similarly there are thousands of other cases of problems that develop prior to marriage but are only discovered after marriage.
In fact in many cases of divorce, the wife brings a therapist's opinion to beis din, that the husband suffers from mental illness that was a pre-existing condition. Therefore according to the view of these two rabbis there would be no need for a Get (G-d forbid!) in those cases! Such an approach is destructive to Judaism and uproots the basic laws governing Jewish marriage. And this that they claim that they are merely basing themselves on the views of Rav Moshe Feinstein – that is total nonsense. The present case is not comparable to Rav Moshe's cases. But this is not the place to go into the details.
When a certain Religious Zionistic rabbi declared the he had found a heter for a person who had the status of a mamzer to marry, the Minchas Yitzchok (Dayan Weiss) gathered the people together and they sat on the ground and tore their clothing as a sign of mourning. It is explained in Kiddushin (13a) that when a married woman is declared to be free of her married status against the halacha, G-d becomes very angry and brings about punishment which is greater than that of the Generation of the Flood. To the degree that even the fish in the sea are destroyed.
It is important, therefore that it be publicized that the heter of these rabbis for her to remarry is totally worthless and has no basis. Consequently she is still married to the first husband in every respect and therefore any children born from her relation to the second husband are clearly mamzerim. I have no peace of mind because I have not heard protests against this false heter - which is against G-d's honor and His Torah.
I heard from the Brisker Rav that when there is a serious problem that it be dealt with by issuing a categorical prohibition without giving detailed explanations. That is because if a reason for the objections are given, then it is possible for someone to argue and say they are wrong. Therefore also in this case, I am not coming forth except to encourage he who protests the heter and sanctifies G-d's name. His reward is exceedingly great.