Chagiga (14a). One verse says: His raiment was as
white as snow, and the hair of his head like pure wool; and [elsewhere] it is
written: His locks are curled and black as a raven! — There is no
contradiction: one verse [refers to God] in session, and the other in war. For
a Master said: In session none is more fitting than an old man, and in war none
is more fitting than a young man. One
passage says: His throne was fiery flames; and another Passage says: Till
thrones were places, and One that was ancient of days did sit! — There is no
contradiction: one [throne] for Him, and one for David; this is the view of R.
Akiba. Said R. Jose the Galilean to him:
Akiba, how long wilt thou treat the Divine Presence as profane! Rather, [it
must mean], one for justice and one for grace. Did he accept [this explanation
from him, or did he not accept it? — Come and hear: One for justice and one for
grace; this is the view of R. Akiba. Said R. Eleazar b. ‘Azariah to him: Akiba,
what hast thou to do with Aggadah? Cease thy talk, and turn to [the laws
concerning defilement through] leprosy-signs and tent-covering! Rather, [it
must mean] one for a throne and one for a stool; the throne to sit upon, the
stool for a footrest, for it is said: The heaven is My throne, and the earth is
My foot-rest.
Ben Yehoyada(Chagiga 14a) לָא קַשְׁיָא, כָּאן בִּישִׁיבָה, כָּאן בְּמִלְחָמָה
הנה נודע דמה שנגלה לעיניהם הוא בדרך שאמר הכתוב (הושע יב, יא) וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה, שאין הנביאים רואין מראה ממש אלא כל אחד יצטייר לפניו כפי מה שיוכל להשיג ולסבול וכן כאן נצטייר לעיניהם אורות חסדים עליונים במראה שערות לבנות ועל הים נצטייר לעיניהם אורות גבורות עליונים במראה שערות שחורות ומלבד שהיה זה המראה כדי להשכילם ענין סודיי ונסתר על הארת העולמות למעלה.
עוד לימדם בזה בינה להבין ולהשכיל דכן ראוי להיות בישיבה זקן ובמלחמה בחור ויבינו בזה דבר מתוך דבר דבמלחמה צריך זרוז ומהירות במעשה המלחמה ולא יתנהגו בכבידות אלא כטבע הבחור שהוא תקיף וזריז ומהיר אך בישיבה שהוא ענין לימוד תורה לתלמידים לא טוב החפזון ומהירות אלא יתנהג בכבידות כטבע הזקן.