Sunday, October 24, 2021

Testing Abraham: Justice in Sodom Before Loyalty in the Akedah

 https://www.thetorah.com/article/testing-abraham-justice-in-sodom-before-loyalty-in-the-akedah

 Summary

Abraham’s dilemma illustrates a calculus of ultimate concern. Only through the confrontation of one’s two primary concerns can one ascertain which is ultimate. Abraham’s top two commitments were loyalty to God and loyalty to justice. Heretofore, they had converged one reinforcing the other. God constructs a test to see which will emerge supreme. The test makes God appear unjust to see which way Abraham sways; unwavering commitment to justice or unwavering commitment to God. Paradoxically, by siding with justice Abraham validates his election by God. Thus, the story of Abraham testing God’s commitment to justice turns out to be also a story of God testing Abraham’s commitment to justice.

Roger Stone Claims COVID Vaccination Has 'Injured or Killed Millions of Americans'

 https://www.newsweek.com/roger-stone-claims-covid-vaccination-has-injured-killed-millions-americans-1641970

 Roger Stone falsely claimed that the COVID-19 vaccine has injured or killed millions of Americans while speaking at a large gathering for anti-vaccine advocates on Saturday.

While speaking at the "Truth About Cancer" conference in Nashville, Tennessee, Stone, a prominent ally of former President Donald Trump, accused Dr. Anthony Fauci, the director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, of lying about the origins of the COVID-19 virus.

He also asked when "29 FBI agents" will storm Fauci's house.

Rambam - why some peoplw should be killed

 ספר מורה נבוכים - חלק ג פרק יח
 ואחר מה שהקדמתיו מהיות ההשגחה מיוחדת במין האדם לבדו משאר מיני בעלי החיים, אומר, כי כבר נודע שאין חוץ לשכל מין נמצא, אבל המין ושאר הלליות דברים שכלים, כמו שידעת וכל נמצא חוץ לשכל אמנם הוא איש או אישים. וכשיודע זה יהיה נודע גם כן שהשפע האלוהי הנמצא מדובק במין האדם - רצוני לומר, השכל האנושי - אמנם הוא מה שנמצא מן השכלים האישיים, והוא מה ששפע על ראובן ושמעון ולוי ויהודה:
 ואחר שהוא כן, יתחייב, לפי מה שזכרתיו בפרק הקודם, כי אי זה איש מאישי בני אדם שהשיג מן השפע ההוא חלק יותר גדול, כפי הכנת החומר שלו וכפי התלמדו, תהיה ההשגחה עליו יותר בהכרח, אם ההשגחה נמשכת אחר השכל, כמו שזכרתי; ולא תהיה אם כן, ההשגחה האלוהית בבני אדם כולם בשוה, אבל יהיה יתרון ההשגחה עליהם כיתרון שלמותם האנושי זה על זה. ולפי זה העיון יתחיב בהכרח שתהיה השגחתו ית' בנביאים עצומה מאד ולפי מדרגותם בנבואה, ותהיה השגחתו בחסידים ובטובים כפי חסידותם וישרונם - אחר שהשיעור ההוא משפע השכל האלוהי הוא אשר שם דבר בפי הנביאים והוא אשר ישר מעשי הטובים והשלים חכמות החסידים במה שידעו. ואמנם הסכלים הממרים, כפי מה שחסרו מן השפע ההוא, היה ענינם נבזה וסודרו בסדר שאר אישי מיני בעלי החיים, "נמשל כבהמות נדמו"; ומפניזה היה קל להרגם, אבל צווה בו לתועלת. וזה הענין הוא פינה מפינות התורה ועליו בנינה - רצוני לומר, על שההשגחה באיש איש מבני אדם כפי מה שהוא:

 HAVING shown in the preceding chapter that of all living beings mankind alone is directly under the control of Divine Providence, I will now add the following remarks: It is an established fact that species have no existence except in our own minds. Species and other classes are merely ideas formed in our minds, whilst everything in real existence is an individual object, or an aggregate of individual objects. This being granted, it must further be admitted that the result of the existing Divine influence, that reaches mankind through the human intellect, is identical with individual intellects really in existence, with which, e.g., Zeiḍ, Amr, Kaled and Bekr, are endowed. Hence it follows, in accordance with what I have mentioned in the preceding chapter, that the greater the share is which a person has obtained of this Divine influence, on account of both his physical predisposition and his training, the greater must also be the effect of Divine Providence upon him, for the action of Divine Providence is proportional to the endowment of intellect, as has been mentioned above. The relation of Divine Providence is therefore not the same to all men; the greater the human perfection a person has attained, the greater the benefit he derives from Divine Providence. This benefit is very great in the case of prophets, and varies according to the degree of their prophetic faculty: as it varies in the case of pious and good men according to their piety and uprightness. For it is the intensity of the Divine intellectual influence that has inspired the prophets, guided the good in their actions, and perfected the wisdom of the pious. In the same proportion as ignorant and disobedient persons are deficient in that Divine influence, their condition is inferior, and their rank equal to that of irrational beings: and they are "like unto the beasts" (Ps. 49:21). For this reason it was not only considered a light thing to slay them, but it was even directly commanded for the benefit of mankind. This belief that God provides for every individual human being in accordance with his merits is one of the fundamental principles on which the Law is founded.

Saturday, October 23, 2021

Fact check: Biden's approval rating is higher than Trump's term low

 https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/09/23/fact-check-bidens-approval-rating-higher-than-trumps-term-low/8347107002/

 Despite the recent decline in Biden's approval, Trump's ratings were lower during his time in office.

"Biden's approval rating has clearly taken a turn for the worse in the past several weeks, but he is still faring better than Trump at this point in their presidencies," Burden said. "Trump had one of the lowest and steadiest approval ratings of any modern president."

How Biden’s slumping approval rating stacks up to past presidents

 https://fortune.com/2021/10/07/biden-approval-rating-stacks-up-to-past-presidents/

 At the same point in their first-term, presidents Ronald Reagan (55.6%), George H.W. Bush (67.6%), Bill Clinton (50.2%), George W. Bush (82.9%), and Barack Obama (52.3%) all had much higher approval ratings. Meanwhile, Biden's current rating is a bit higher than Trump's 38.1% rating was on Day 261 in office.

UK Chief Rabbi: Assisted dying bill is 'profoundly disquieting'

 https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/315549

Jewish, Catholic and Anglican leaders in the UK have issued a joint appeal to parliamentarians to reject a bill that would legalize assisted suicide.

In a letter dated October 19, the three religious leaders convey their “profound disquiet” over the Assisted Dying Bill, a private members’ which had its second reading in the UK parliament’s upper house on Friday.

Put forward in the House of Lords in May, the act would “enable adults who are terminally ill to be provided at their request with specified assistance to end their own life.” 

Avraham's concern for justice

 We know Avraham was greatly concerned with justice.

 When his nephew was captured he risked his life to save him

When Yishmael was kicked out he protested

 When Sodom was to be destroyed he objected that perhaps righteous people would be killed

However when he was told to sacrifice his son - he made no protest at all! Why?

Friday, October 22, 2021

Israel to allow vaccinated or recovered tourists to enter starting November 1

 https://www.timesofisrael.com/israel-to-allow-vaccinated-or-recovered-tourists-to-enter-starting-november-1/

 Ministers on Thursday opened Israel’s borders, starting November 1, to tourists who are vaccinated against COVID-19 or have recovered from the disease, the Prime Minister’s Office said.

However, only tourists from countries that aren’t defined as “red” due to high infection rates will be allowed in. Additionally, reports said tourists won’t be allowed in from countries that are seeing an outbreak of the new AY4.2 variant, which has been causing concern.

The vast majority of tourists have effectively been banned from entering Israel since the start of the coronavirus pandemic in March of last year. The reopening of borders has been delayed numerous times throughout the year, as COVID infections waxed and waned.

House votes to hold Bannon in contempt for defying Capitol attack subpoena – as it happened

 https://www.theguardian.com/us-news/live/2021/oct/21/steve-bannon-house-vote-subpoena-capitol-attack-us-politics-joe-biden-latest

 The House voted to hold Steve Bannon in criminal contempt for defying subpoenas issued by the select committee investigating the Capitol insurrection. The matter will now be referred to the justice department, which will have to determine whether to prosecute Bannon, a former senior adviser to Donald Trump.

Thursday, October 21, 2021

Exposed: ‘Sleeper cell’ of evangelical Christians posing as Orthodox rabbis

 https://www.thejc.com/news/uk/exposed-sleeper-cell-of-evangelical-christians-posing-as-orthodox-rabbis-1.521679

 A father and son practising as Orthodox rabbis in America have been accused by anti-missionary investigators of being secret evangelical Christians.

The claims over Michael and Calev Isaacson — who have changed their family name from Dawson — would cause disastrous halachic problems for the Jewish community if true.

Sacred rituals performed by the two men include writing holy scrolls, washing the dead, and conducting weddings, divorces and even conversions.

Investigators allege neither man is Jewish, making any rituals in which they took part invalid.

They are suspected of being a “sleeper cell” of evangelical Christians who may ultimately attempt to make aliyah and embed themselves within Israeli society.

The Isaacsons have been accepted and welcomed in a number of Orthodox Jewish communities in locations across the US.

 

US Orthodox rabbis accused of secretly being Evangelical Christians

 https://www.jpost.com/diaspora/us-orthodox-rabbis-accused-of-secretly-being-evangelical-christians-report-682759

Accusations have been leveled against a father and son in the United States who practice as Orthodox rabbis of secretly being Evangelical Christians
The father and son in question, Michael and Calev Isaacson, have worked as rabbis in Orthodox Jewish communities throughout the United States. These include Portland, Milwaukee, Houston, and, currently, Phoenix. While in Houston, from 2014-2016, Michael reportedly worked as a supervisor for the local kashrut association.
The accusations against them were leveled by Beynenyu, an Israel-based anti-missionary organization, who claim that they have relocated whenever the suspicions of the local rabbis were aroused 

Wednesday, October 20, 2021

Judaism and the Death Penalty; Of Two Minds but One Heart

 https://advocacy.ou.org/judaism-and-the-death-penalty-of-two-minds-but-one-heart/

 If one can be certain of anything in a discussion of Judaism’s views regarding capital punishment, especially those held in a public forum, it is that the following statement in the Mishna (Makkot 1:10) will be quoted:

A Sanhedrin that executed [more than] one person in a week is called a “murderous” [court]. Rabbi Elazar ben Azarya states: “[More than] one person in 70 years [would be denoted a murderous court].” Rabbi Tarfon and Rabbi Akiva state: “If we had been members of the Sanhedrin, no defendant would ever have been executed.”

While this passage properly finds its way into all discussions of the Torah’s approach to the death penalty, other Mishnaic statements of equal authority with different perspectives seem to be often overlooked. In fact, the very Mishna quoted above gives the last word to R. Shimon ben Gamiliel, who responds that had they indeed ensured that the death penalty would never be carried out, R. Tarfon and R. Akiva “would have been increasing the murderers in Israel.”

Capital punishment -Tur

 Tut (C.M. 2)

אף ע"פ שלא הי' דנין בחוצה לארץ דיני נפשות ודיני מכות ולא קנסות אם ראו בית דין שצורך שעה הוא שהעם פרוצים בעבירות דנין בין מיתה בין ממון בין כל מיני עונש. ואם הוא אלם חובטים אותו על ידי עכו"ם ואומרים לו עשה מה שישראל אומר לך: וכתב רב אלפס בפרק הגוזל בהא דקנסיה רב נחמן לההוא גברא דגזלן עתיקא הוה ש"מ דקנסינן בכי האי גוונא אפילו בח"ל. ודוקא גדול הדור כמו רב נחמן דחתניה דבי נשיאה הוה וממונה לדון ע"פ הנשיא או טובי העיר שהמחום רבים עליהם אבל דייני דעלמא לא ע"כ. ונראה שאפי' אין בדבר עדות גמורה שהיה מתחייב על פיהם בדין בשעה שהיו דנין דיני נפשות אלא שיש רגלים לדבר וקלא דלא פסיק אם נראה לדיין שיש צורך השעה לדונו בכך הרשות בידו: וכן יראה מדברי הרמב"ם שכתב יש לב"ד להלקות למי שאינו חייב מלקות ולהרוג למי שאינו חייב מיתה ולא לעבור על דברי תורה אלא לעשות סייג לתורה וכיון שרואין בית דין שפרצו העם בדבר יש להם כח לגדור ולחזק הדבר כפי מה שיראה להם הכל הוראת שעה ולא שיקבעו הלכה לדורות. וכן יש להם [בכל מקום ובכל זמן] להלקות אדם ששמועתו רעה והעם מרננין אחריו שהוא עובר על העריות והוא שיהא קול שאינו פוסק ולא יהיו לו אויבים שמוציאין עליו דבה רעה וכן מבזין את מי ששמועתו רעה ומבזין את יולדיו בפניו וכן יש להם להפקיר ממון שיש לו בעלים ולאבדו כפי מה שרואים לגדור פרצת הדור ולקנוס אלם ולנדותו ולהחרימו ולקללו ולהכותו ולתלוש שערו ולאוסרו בבית האסורים ולהשביעו בשם על כרחו שלא יעשה ושלא עשה כל אלו הדברים לפי מה שיראה לדיין שזה צריך לכך והשעה צריכה לכך ובכל יהיו מעשיו לשם שמים ואל יהא כבוד הבריות קל בעיניו שהרי דוחה לא תעשה של דבריהם וכל שכן כבוד בני אברהם יצחק ויעקב המחזיקים בתורת אמת שיהא זהיר שלא יהרוס כבודם אלא להוסיף כבוד המקום בלבד ע"כ:

Capital Punishment AruchHaShulchan

 Aruch HaShulchan (CM 2)

[שעונשין לצורך שעה ובו ד' סעיפים]: אע"פ שאין דנין בחו"ל ד"נ ומלקות וקנסות מ"מ אם רואים ב"ד שהשעה צריכה לכך שהעם פרוצים בעבירות דנים הכל כפי צורך השעה [ע"פ רשיון המלכות] ואפילו כשרואים ליחיד שהוא פרוץ בעבירות יכולים לקנסו כפי ראות עיניהם ובלבד שתהיה כוונתם לשמים ואפילו אין בדבר עדות גמורה אלא שיש רגלים לדבר וקלא דלא פסיק וליכא אויבים דמפקי לקלא אם נראה שזהו צורך שעה לדונו בכך וכך צריכים לעשות כן אם יש יכולת בידם שאם נעמיד הכל על הדין ונצרך עדים והתראה נמצא העולם חרב ולא חרבה ירושלים אלא מפני שהעמידו דבריהם על ד"ת [רשב"א בתשו'] ויש להם רשות לייסרו בגופו וממונו כפי שרואים לגדור הפרצה ואם הוא אלם עושים ע"י ערכאות המלוכה והם יצוו עליו עשה מה שדת ישראל אומר לך וכל מי שיש כח בידו לעשות סייג לתורה ואינו עושה אין לו סייג בעוה"ז ובעוה"ב ולא נין ונכד ועצור ועזוב [ב"י בשם מדה"נ] וכן מחוייבים להשגיח שלא ימצא חלילה בין ישראל איזה מחשבת מרד אף בלב נגד אדונינו הקיר"ה ושריו וכבר אמרו חז"ל שהקב"ה השביע את ישראל שלא ימרודו במלכיות [כתובות קי"א.] וכתיב ירא את ד' בני ומלך ומלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיע: וכח זה הוא רק לגדול בתורה או לטובי העיר שטובי העיר בעירם כחם כב"ד הגדול ובזמנינו מוטל על הרב וטובי העיר לגדור פרצות ישראל בכל יכולתם וכל אשר יעשו [ברשיון הממשלה] איזה מכס מוכרחים הצבור לקיים אף דאיכא רווחא להאי ופסידא להאי כיון שדבר זה נוגע לתקוני הצבור או למיגדר מילתא ומי שמעכב בזה או מקלקל הוא חבירו של ירבעם בן נבט ואל תשגיח אם יש גם מהלומדים שמחזקים המהרסים דמסתמא אין בהם יראת שמים דוק ותשכח: אבל דבר שאינו לצורך תקון מתקוני העיר ולא למיגדר מילתא אין כח ביד טובי העיר רק להכריח את הציבור במה שהיה מנהג מקודם או שקבלו כל הציבור עליהם ואף בדברים בעלמא שאמרו רוצים אנחנו יכולים אח"כ לכופם דכל מילי דציבורא מתקיימים בדברים בלבד דא"א לכל הציבור לעשות קניינים ובלא אלו הפרטים אין כח בידם לעשות במידי דאיכא רווחא להאי ופסידא להאי ועכ"ז אם יש מנהג בעיר שביכולת טובי העיר לעשות כפי הנראה בעיניהם בכל דבר או שאנשי העיר קבלום עליהם שיהיה ביכולתם לעשות כל הנראה בעיניהם אזי ביכולתם לעשות אף במידי דאיכא רווחא להאי ופסידא להאי וטובי העיר שלבם לשמים יעזור להם ד' והבא ליטהר מסייעין אותו מן השמים: כתבו האחרונים דמי שנתחייב מלקות יתן מ' זהובים ובדברים כאלה רשות ביד הב"ד לעשות כפי ראות עיניהם ומעשה היה בימים הקדמונים באחד שנתחייב מלקות וישב בארץ להלקותו ולא בא הממונה להלקותו ופטרוהו רבותינו מלהלקותו עוד כיון שנתבזה בהכנת המלקות [סמ"ע] כמ"ש חז"ל כיון שנקלה פטור [רמב"ם פי"ז מסנה']: