Ramban(Bamidbar 11:16)
ותקיא הארץ -
...אבל סוף הדבר
בכתוב שאמר
"בהנחל עליון
גוים בהפרידו
בני אדם, יצב
גבולות עמים
וגו', כי חלק ה'
עמו וגו'", והענין
כי השם הנכבד
ברא הכל ושם
כח התחתונים בעליונים,
ונתן על כל עם
ועם בארצותם
לגויהם כוכב
ומזל ידוע
כאשר נדע
באצטגנינות,
וזהו שאמר אשר
חלק ה' אלקיך
אותם לכל
העמים, כי חלק
לכולם מזלות
בשמים
וגבוהים
עליהם מלאכי
עליון, נתנם
להיותם שרים
עליהם, כענין
שכתוב ושר
מלכות פרס
עומד לנגדי...
והנה ה' הנכבד
הוא אלקי
האלקים
ואדוני האדונים
לכל העולם,
אבל ארץ ישראל
אמצעות הישוב,
היא נחלת ה'
מיוחדת לשמו,
לא נתן עליה
מן המלאכים
קצין שוטר
ומושל
בהנחילו אותה
לעמו המיחד
שמו זרע
אוהביו...
והנה בחוצה
לארץ אף על פי
שהכל לשם
הנכבד, אין טהרה
בה שלמה בעבור
המשרתים
המושלים עליה,
והעמים תועים
אחרי שריהם
לעבוד גם
אותם, ולכך יאמר
הכתוב "אלקי
כל הארץ יקרא",
הוא אלקי
האלקים המושל
על הכל, והוא
יפקוד בסוף על
צבא המרום
במרום להסיר
ממשלת
העליונים
ולהרוס מערכת
המשרתים, ואחרי
כן יפקוד על
כל מלכי האדמה
באדמה, וזהו ענין
הכתוב שאמר
בגזרת עירין
פתגמא ומאמר
קדישין שאלתא,
יאמר כי הדבר
ההוא הנגזר על
נבובכדנצר
היא גזרת
עירין פתגמא
ומאמר קדישין
שאלתא, שגזרו
על הכוחות
הנאצלין מהן
לעשות כך, ויקראו
עירין, כי
מאצילות
יתעוררו
הכחות בכל הפעולות...
(ויקרא יח כה)
שבעים איש
מזקני ישראל -
כבר הזכירו
רבותינו כי
שבעים אומות
הן בשבעים
לשון, ויש לכל
אחת מזל ברקיע
ושר למעלה,
כענין שנאמר
בדניאל "ושר מלכות
פרס", וכתב אצל
מלכי יון והוא
שנאמר "יפקוד
ה' על צבא המרום
במרום", ואמרו
כי פרי החג
ירמזו בהם... (במדבר
יא טז)