No one challenges the proposition that US history is bound up in a
history of repression and exploitation of minorities, from the slaughter
and dispossession of Native Americans to slavery and Jim Crow laws. But
to assert, on the basis of zero historical evidence, that its very
foundational motivation was the persecution of those minorities is a
conscious effort not to provoke academic debate but to inculcate the
entire country, its people and its institutions in a continuing crime
against humanity.
Tuesday, July 28, 2020
I Helped Fact-Check the 1619 Project. The Times Ignored Me.
https://www.politico.com/news/magazine/2020/03/06/1619-project-new-york-times-mistake-122248
But the
debates playing out now on social media and in op-eds between
supporters and detractors of the 1619 Project misrepresent both the
historical record and the historical profession. The United States was
not, in fact, founded to protect slavery—but the Times is right
that slavery was central to its story. And the argument among
historians, while real, is hardly black and white. Over the past
half-century, important foundational work on the history and legacy of
slavery has been done by a multiracial group of scholars who are
committed to a broad understanding of U.S. history—one that centers on
race without denying the roles of other influences or erasing the
contributions of white elites. An accurate understanding of our history
must present a comprehensive picture, and it’s by paying attention to
these scholars that we’ll get there.
Here is the complicated picture of the Revolutionary era that the New York Times
missed: White Southerners might have wanted to preserve slavery in
their territory, but white Northerners were much more conflicted, with
many opposing the ownership of enslaved people in the North even as they
continued to benefit from investments in the slave trade and slave
colonies. More importantly for Hannah-Jones’ argument, slavery in the
Colonies faced no immediate threat from Great Britain, so colonists
wouldn’t have needed to secede to protect it. It’s true that in 1772,
the famous Somerset case ended slavery in England and Wales, but it had
no impact on Britain’s Caribbean colonies, where the vast majority of
black people enslaved by the British labored and died, or in the North
American Colonies. It took 60 more years for the British government to
finally end slavery in its Caribbean colonies, and when it happened, it
was in part because a series of slave rebellions in the British
Caribbean in the early 19th century made protecting slavery there an
increasingly expensive proposition.
Tom Cotton describes slavery as a 'necessary evil' in bid to keep schools from teaching 1619 Project
https://edition.cnn.com/2020/07/27/politics/tom-cotton-slavery-necessary-evil-1619-project/index.html
Though the founding fathers were divided
on the issue of slavery, with some of them having owned slaves and
others being opposed to it, there doesn't appear to be a record of any of them arguing slavery in the US was a "necessary evil."
Texas law gives no simple answer in Garrett Foster killing at Austin protest
https://www.statesman.com/news/20200727/texas-law-gives-no-simple-answer-in-garrett-foster-killing-at-austin-protest
“It strikes me that in a state where there’s legal conceal carry and
open carry, it’s an interesting question how a jury — if it comes before
a jury — thinks about the question of when it’s reasonable to think
someone walking up to you with a gun in their hand is threatening you,”
she said.
She said she would be skeptical about drawing any conclusions about the lack of charges in the case thus far.
“The police haven’t forfeited any option,” she said.
Monday, July 27, 2020
Mazel and Jews - Ramchal
והנה
נשתעבדו לזה
הסדר כל בני
אדם גם כן,
להתחדש בהם
כפי מה שימשך
להם מן
המערכה, אמנם,
כבר אפשר
שתבוטל תולדת
הכוכבים מכח
חזק עליון
מהם, ועל יסוד
זה אמרו, "אין
מזל לישראל",
(שבת קנ"ו), כי
כח גזירתו
ית"ש והשפעתו
גוברת על הכח
הטובע בהשפעת
המערכה, ותהיה
התולדה לפי
ההשפעה
העליונה, ולא
לפי השפעת המערכת.
ואמנם משפטי
ההשפעה הזאת
של הכוכבים גם
הם מוגבלים,
כפי מה שגזרה
החכמה
העליונה
היותו נאות,
וקצת מדרכיה
נודעים לפי
סדרי המבטים,
והוא מה
שמשיגים
הוברי השמים,
אכן לא כל
אמיתת סדריה
מתגלית בזה,
על כן לא
ישיגו החוזים
הכוכבים אלא
קצת מהענינים
העתידים, ולא
בשלמות, וכל
שכן שכבר יש
בטול
לתולדותם, כמו
שאמרנו, ועל
זה אמרו חז"ל
"מאשר" ולא כל
אשר, (רבה בראשית
ה' ב'). (דרך ה' חלק
ב פרק ז א וב)
Mitzva can overcome mazel - Maharal
ואין מזל
לישראל, פירוש
שאפשר להכריע
את המזל על
ידי מצות, אף
שאינו מתפלל
כלל, רק מעצמו
נהפך על ידי
מצות, דעל ידי
תפילה דבר
פשוט דמועיל
שהוא יתברך יעשה
מה שירצה
בשמים ובארץ, אבל כך
אמר שאין מזל
לישראל,
דהיינו לכלל
ישראל אין מזל
שישלוט המזל
עליהם, ואף
ליחיד אם עושה
מצוה דבר זה
שקול... כאשר
עושה מצוה
אלקית נבדלת,
דבר זה הוא על
המזל. ואין
הפירוש שלא
ישלוט המזל עליהם
כלל, כי הכל
לפי מה שהוא,
כי אם המזל
כנגד ישראל
מאד, צריכים
ישראל זכות
גדול להכריע
את המזל, כמו
במצרים, שהיה
מורה המזל
רעה, כמו שאמר
"ראו כי רעה
נגד פניכם",
והשי"ת הפך
אותו לטוב
בשביל זכות
אבות. מכל
מקום אין מזל
לישראל שיהיה
שולט לגמרי
עליהם, דבר זה אינו,
וזה משמעות
אין מזל
לישראל, שיהיו
לגמרי תחת
המזל כמו שהם
שאר האומות...
(שם שם קנה ב,
וראה עוד
ישראל-מזל)
...כי ראוי
האדם בפרט
שיהיה הנהגתו
לא כמו בהמה, שאין
מזל לבהמה, רק
הנהגת הבהמה
היא טבעית,
והנהגת האדם היא
רוחנית, כי יש
לו מזל. וכיון
שיש לו מזל,
המזל נראה על
ידי סימן, וכן
מועיל סימן
שעושה למטה
שיהיה האדם
בטוב למעלה,
שאין הנהגת
האדם כמו
הבהמה, שאין
לה כח ומזל
למעלה... לכך
יסתם פיהם של
דוברי שקר
המדברים על
צדיקים עתק,
שחושבים דבר
זה כמו ניחוש,
ואין הדבר כן,
רק שהוא סימן
טוב בשעה
שראוי אל זה,
וכמו שאמרו ז"ל
סימנא מילתא
היא... (שם
הוריות יב א)
Mazel doesnt control in Israel - Ramban
Ramban(Bamidbar 11:16)
ותקיא הארץ -
...אבל סוף הדבר
בכתוב שאמר
"בהנחל עליון
גוים בהפרידו
בני אדם, יצב
גבולות עמים
וגו', כי חלק ה'
עמו וגו'", והענין
כי השם הנכבד
ברא הכל ושם
כח התחתונים בעליונים,
ונתן על כל עם
ועם בארצותם
לגויהם כוכב
ומזל ידוע
כאשר נדע
באצטגנינות,
וזהו שאמר אשר
חלק ה' אלקיך
אותם לכל
העמים, כי חלק
לכולם מזלות
בשמים
וגבוהים
עליהם מלאכי
עליון, נתנם
להיותם שרים
עליהם, כענין
שכתוב ושר
מלכות פרס
עומד לנגדי...
והנה ה' הנכבד
הוא אלקי
האלקים
ואדוני האדונים
לכל העולם,
אבל ארץ ישראל
אמצעות הישוב,
היא נחלת ה'
מיוחדת לשמו,
לא נתן עליה
מן המלאכים
קצין שוטר
ומושל
בהנחילו אותה
לעמו המיחד
שמו זרע
אוהביו...
והנה בחוצה
לארץ אף על פי
שהכל לשם
הנכבד, אין טהרה
בה שלמה בעבור
המשרתים
המושלים עליה,
והעמים תועים
אחרי שריהם
לעבוד גם
אותם, ולכך יאמר
הכתוב "אלקי
כל הארץ יקרא",
הוא אלקי
האלקים המושל
על הכל, והוא
יפקוד בסוף על
צבא המרום
במרום להסיר
ממשלת
העליונים
ולהרוס מערכת
המשרתים, ואחרי
כן יפקוד על
כל מלכי האדמה
באדמה, וזהו ענין
הכתוב שאמר
בגזרת עירין
פתגמא ומאמר
קדישין שאלתא,
יאמר כי הדבר
ההוא הנגזר על
נבובכדנצר
היא גזרת
עירין פתגמא
ומאמר קדישין
שאלתא, שגזרו
על הכוחות
הנאצלין מהן
לעשות כך, ויקראו
עירין, כי
מאצילות
יתעוררו
הכחות בכל הפעולות...
(ויקרא יח כה)
שבעים איש
מזקני ישראל -
כבר הזכירו
רבותינו כי
שבעים אומות
הן בשבעים
לשון, ויש לכל
אחת מזל ברקיע
ושר למעלה,
כענין שנאמר
בדניאל "ושר מלכות
פרס", וכתב אצל
מלכי יון והוא
שנאמר "יפקוד
ה' על צבא המרום
במרום", ואמרו
כי פרי החג
ירמזו בהם... (במדבר
יא טז)
Astrology Encyclopedia Judaica
The majority of the talmudic sages believed in the decisive role played
by celestial bodies in determining human affairs in the sublunar world.
On the one hand the patriarch Abraham and his descendants are spoken of
as having been elevated beyond subjection to the stars (Gen. R. 44:12;
Yal., Jer. 285), but on the other hand, the blessing bestowed on him in
Genesis 24:1 is interpreted as the gift of astrology
(Tosef., Kid. 5:17). Astrological consultation is one of the methods
suggested by Jethro to Moses for governing the Children of Israel
(Mekh., Amalek 2). Several instances are cited of astrologers whose
predictions of future events came true (e.g., Shab. 119a). Gentile
rulers were considered to have been especially well versed in astrology or to have consulted astrological experts; but knowledge of astrology
was also attributed to King Solomon (Eccl. R. 7:23 no. 1).
Nevertheless, the rabbis of the Talmud were skeptical of the
astrologers' ability to interpret the stars correctly; they conceded the
possibility that the astrologers might be able to predict the future by
consulting the stars, but claimed that they err in understanding the
contents of their forecasts. On the basis of the phrase in Isaiah 8:19,
Among the Jewish philosophers of the Middle Ages *Maimonides
alone rejected astrology completely,
referring to the astrologers' beliefs as vain superstitions unworthy to
be called a science. Upon being asked by the rabbis of southern France
whether it was possible to combine the theories of astrology
with the principles of Judaism, Maimonides replied: "… This science,
which is called the decree of the stars … is no science at all, but mere
foolery
Despite Maimonides' great prestige, his criticism of astrology had practically no influence on subsequent Jewish writers. With the exception of Joseph b. Judah ibn *Aknin
and his enthusiastic admirer R. *Jedaiah
ha-Penini (Bedersi), none of the Jewish philosophers of the succeeding generations opposed or deprecated astrology. Even the rationalistic *Levi b. Gershom
maintained that the activities and events of a man's life were
predestined by the positions and movements of celestial bodies. The
astrologers fail, he asserted, first of all because of insufficient
knowledge about the movements of the stars and the effects of their
changed positions on sublunar beings, and secondly, because of the
intervention of intellect and free will, "for the intellect and the will
are empowered to carry us beyond the limitations imposed by the
celestial bodies" (Milḥamot Adonai 2:2). Shem-Tov ibn *Falaquera
also considered astrology a true science and made use of it. Many of the great rabbis, commentators, preachers, and ethical teachers dealt with astrology and were favorably disposed toward it; *Abraham b. David
of Posquières, in his Hassagot, a commentary on Maimonides' Mishneh Torah; *Naḥmanides
(Commentary on Gen. 1:16; Lev. 23:24, and passim) and his pupil Solomon b. Abraham *Adret
(Responsa, no. 652); *Baḥya b. Asher
(Commentary on Ex. 11:4; and passim); Isaac *Aboab
(Menorat ha-Ma'or, 143; passim); Simeon b. Ẓemaḥ *Duran
(Magen Avot, 72bff., and Tashbeẓ, no. 513); Isaac *Abrabanel
, who cited many proofs "from the science of astronomy in regard to the
celestial conjunctions" for his opinion that the redemption of Israel
would begin in 1503 and come to completion in 1531 (Ma'yenei ha-Yeshu'ah, 12:2); Isaac *Arama
(Akedat Yiẓḥak, 34, 56), though he disapproved of eschatological reckonings based on astrology; Moses b. Ḥayyim *Alshekh
; *Judah Loew b. Bezalel
(Maharal) of Prague, who is reputed to have practiced astrology in the company of his friend Tycho Brahe; David *Gans
; Leone of *Modena
; Joseph Solomon *Delmedigo
of Candia, Jonathan *Eybeschuetz
; and *Elijah
, Gaon of Vilna (Commentary on Sefer Yeẓirah). A definitely negative attitude toward astrology was assumed by Azariah dei *Rossi
(Me'or Einayim, 42, 43).
The Zohar takes astrology for granted and in several places employs imagery and terminology that are clearly astrological (e.g., 3, Ki Teẓe, 281b. Raya Meheimna). It is stated explicitly: "All the stars and constellations in the heavens werePage 620
|
Top of Article
appointed to be rulers and commandants over the world… there is not a
single blade of grass in the entire world over which a star or a planet
does not preside, and over that star one [angel] is appointed who serves
in the presence of the Holy One Blessed Be He, each according to his
merit" (2:171d; see Mishnat ha-Zohar
, Tishbi-Lachower trans. vol. 1, 1957, 486). Astrological reasons for the commandments (mitzvot) are occasionally also given 3:251a–b, Raya Meheimna). On the whole, however, the Zohar's kabbalistic system deprives astrology and astrological beliefs of most of their relevance and importance. In Part 3 (Pinḥas, 216b, Raya Meheimna)
it is stated that prior to the giving of the Torah all earthly
creatures were dependent on the stars; after the revelation at Sinai,
however, God exempted those children of Israel who studied and observed
His Law from the rule of the stars, whereas the ignorant and the
skeptical "were not absolved from the stars' jurisdictions." In the Tikkunei Zohar and other kabbalistic works the seven planets were
Tanis (29b)R. Papa said: Therefore a Jew who has any litigation with Gentiles should avoid him in Ab because his luck is bad and should make himself available in Adar when his luck is good
Subscribe to:
Comments
(
Atom
)