R. Menachem Mendel Schneersohn (the third Lubavitcher Rebbe) in Tzemah Tzedek, Yoreh Deah, #237, was asked the following question:
A rabbi was playing with a young man on Purim and stuck his hands into the pants of the youth. The rabbi claimed that he did so because he was unable to perform sexually. He thought that this was due to his small testicles and he wanted to see if he was unusual in this regard. In other words, the rabbi was conducting a medical examination on the boy. The Tzemah Tzedek decided that the rabbi should not be removed from his position, as he provided a good explanation for his behavior.
הנה בירושלמי הביאו בב"י סס"י של"ד ובכ"מ פ"ז מהת"ת זקן שסרח אין מורידין אותו מגדולתו. לפ"ז מ"ש בש"ס שלנו במ"ק (די"ז) הכבד ושב בביתך. אין ר"ל להורידו מגדולתו כלל. והנה צ"ל דהפוסקים פסקו כר"ל דאמר ת"ח שסרח אין מנדין אותו כו'. ופסקו ג"כ כרב יהודה דשמתי' לההוא צורבא מרבנן דהוי סאני שומעני'. ושניהם במ"ק שם. והרי הם זה לעומת זה. הן אמת מדברי הרמב"ם נ' דהחילוק כך דפוסק כרב יהודה כמ"ש בפ"ו מהת"ת בסופו וז"ל חכם ששמועתו רעה ומ"ש רפ"ז מהת"ת אין מנדין היינו דוקא חכם זקן מופלג או אב"ד כו'. וכן מצאתי בב"י סי' של"ד שחילק בכה"ג בד"ה ומ"ש וכן כל ת"ח כו'. אך בטור שם משמע דמחלק בענין אחר והוא דרב יהודה מיירי בסני שומעני' דהיינו מתביישים משמועתו וזה גרע טפי מפני דה"ל חילול השם וכדאיתא ביומא דפ"ו. ומעתה בנד"ז י"ל דה"ל חילול השם. ויש להחמיר להרא"ש. אבל לפ"ד הרמב"ם כיון דהוא כמו אב"ד בעירו וראש העיר אין להעבירו כו'. ועיין בתשו' שער אפרים סי' ס"ד ס"ה. אך בנ"ד שנותן אמתלא טובה על הדבר י"ל דלכ"ע אין להעבירו כלל דאמתלא מהני בגמ' נגד כמה דברים
Dr. Klafter replied:
The Tzemach Tzedek, like all other human beings with no education about child sexual abuse or training in deviant sexuality, has a very limited capacity to imagine how a Rabbi would wish to do this to a boy. It is something which he himself, like all other normal human beings, would not find sexually gratifying or appealing. It is, to the contrary, instinctively horrifying and repugnant to him. Therefore, he is very ready to accept any rationalization or explanation, however implausible, which will allow him to deny the reality of homosexual pedophilia. This same psychological defensive style (which, again, is normal) is also what allows many misguided rabbonim to conclude that a Rebbe with a history of molesting bochurim has "done teshuva" and therefore will no longer be a risk to boys. To poskin that such a rabbi need not be removed from his position, the Tzemach Tzedek should have at least interviewed the victim to find out if he had complained of sexual dysfunction and if he was seeking the accused rabbi's assistance and guidance. If that was not done, it might be a further indication that there was an a priori wish to exonerate the Rabbi which is based on what appears to be a universal tendency to disbelieve, dismiss, and suppress from public awareness allegations of sexual abuse, rather than to take them seriously, investigate them. and implement.