Monday, January 27, 2025

Har Habayis - Entering

Igros Moshe (OH II:113) The question was raised  why the Tur and the Shulchan Aruch do not mention that it is prohibited to spit today on the Temple mount? The answer given that it is irrelevant since it is prohibited for those who are impure from the dead  (as everyone today has that status) to go there. In fact, however, there are places on the Temple mount that it is permitted for those impure from the dead to enter even according to Rabbinic prohibition. That is until the Chayel which is before the Soreg.  The Rambam writes that the Soreg encloses and possibly the Chayel encloses as is explained by Tosfos Yom Tov. That would mean it would be permitted from all sides even on the west, for those who are spiritually impure to enter up to the Soreg which is a number of amos wide. I couldn’t find the exact measure.  However according to the Rosh the Soreg is only on the east  from north to south it is possible that the Chayel is only there, if so then on the other sides after 10 amos of the Chayel behind  the Ezras Nashim it would be permitted. Also on the western side it would be permitted for the impure from the dead as well as other impurities since they can go to mikveh. If you are concerned for zivah they can count seven clean days and then tovel in a mikveh and after the sun sets they would be spiritually pure. Even if they didn’t bring a korban, they are allowed in the Ezras Nashim and surely on the rest of the Temple Mount as stated by the Rambam. .In conclusion we find that regarding the prohibition of spitting on the Temple Mount, those places where it is prohibited to spit it is also prohibited for the impure from the dead to enter Perhaps the problem is that it is not so clear which wall. If there is a clear tradition that it is the Western Wall of the Temple Mount or the Wall of the Ezara behind the Kapores then it would definitely be prohibited for the impure from the dead.  It is also possible that it is the lower wall which is prohibited even according to the Rosh.  I seem to recall that Rav Dovid Karliner was uncertain which wall. Perhaps this is the reason that they say about the Brisker Rav that he did not go to the Western Wall because of concerns for spiritual impurity. But I find that astounding! The place that Jews have prayed for many generations, obviously has a tradition from the ancient rabbis that it is permitted top go there – so how can anyone disagree with them? 

Igros Moshe (OH II #113)  ומה שתירצת מה שהקשה בספר אומר השכחה מה שבטור וש"ע לא הוזכר הדין דאסור לרקוק בזה"ז בהר הבית, משום שלא יצוייר למעשה דאסור ליכנס טמאי מתים לשם וכולנו טמאי מתים, הנה הא יש מקום בהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס לשם אף מדרבנן שהוא עד החיל שהיה לפנים מהסורג. ולמה דאיתא ברמב"ם פ"ה מביה"ב ה"ג שהסורג היה מקיף סביב אפשר גם החיל היה סביב ובתי"ט מדות פ"ב מ"ג מפורש כן בשם הראבי"ה, הרי מותר מכל צד אף במערבי ליכנס טמאי מתים עד הסורג שהיה רוחב איזה אמות, ולא מצאתי השיעור, ולפי' הרא"ש במדות שם שהסורג היה רק לצד המזרח מצפון לדרום אפשר גם החיל היה רק שם, וא"כ אפשר שבצדדים האחרים אחר העשר אמות של החיל אחורי העזרת נשים וכן מצד מערב היה מותר לטמאי מתים. ומשאר טומאות הא אפשר לטבול, ואם יחוש לזיבה יספור שבעה נקיים ויטבול במים חיים ויעריב שמשו, ואף שהוא מחו"כ =מחוסר כפרה= הא מותר מחו"כ אף בעזרת נשים וכ"ש בשאר הר הבית כדאיתא ברמב"ם פ"ג מביה"מ ה"ה. ונמצא שנוגע הדין שאסור לרקוק באותו המקום מהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס ומקשה שפיר. ואולי אינו ברור כ"כ איזה כותל היא אם היה קבלה ברורה שהוא כותל מערבי של הר הבית או כותל העזרה שאחורי בית הכפורת שלכן אסור לשם טמאי מתים כתירוצך וגם אפשר שהוא כותל התא שאף להרא"ש אסור. וכמדומני שבס' שאילת דוד להגאון ר"ד מקרלין מסתפק בהכותל איזה הוא. ואולי זהו טעם הגאון רי"ז מבריסק זצ"ל שאמרו עליו שלא הלך אל כותל המערבי מחשש טומאה. אבל אני תמה כי מקום שמתפללין שם הוא ודאי קבלה מדורות רבותינו הראשונים שמותר לילך לשם ואיך שייך לחלוק עליהם.

2 comments :

  1. Rav Goren asks the question - how will the Moshiach build the temple if he is also impure of tumat meitim? Because to prepare the ashes of the Parah adumah, you need to be pure - which nobody is. How them do we return to purity, in order to purify ourselves? It's a circular problem.
    His answer, was that this is a problem that Moshiach himself will have to solve!

    ReplyDelete
  2. My understanding is that while it's unclear exactly where the Temple was, there are large areas of the platform where it is certain that the Temple wasn't. Therefore a quick trip to the mikvah and knowing to stay in those areas is all that's required.
    Knowing history puts a lie to lots of claims. "No one says you're allowed to go up!" But there was a shul there when the Muslims first occupied the city (fun fact, they let it stay there).

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.