Bava basra 14b) Who wrote the Scriptures? — Moses wrote his own book and Balaam and Job. Joshua wrote the book which bears his name and [the last] eight verses of the Pentateuch.19 Samuel wrote the book which bears his name and the Book of Judges and Ruth. David wrote the Book of Psalms, including in it the work of the elders, namely, Adam, Melchizedek, Abraham, Moses, Heman, Yeduthun, Asaph,
(22) ספר פרי צדיק פרשת בלק - אות ב
דאיתא בגמרא (ב"ב י"ד ע"ב) משה כתב ספרו ופרשת בלעם ופירש"י אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וכו' וקשה למה נקט דוקא פרשת בלעם יותר משאר סיפורים שבתורה ככל ספר בראשית ואם בשביל צורך ישראל גם פרשת בלעם לצורך ישראל גם נזכרו אלה המלכים אשר מלכו וגו' וכהאי גוונא וכמו דחשב בזוהר הקדוש (בהעלותך ק"ב ב') מילין דהדיוטין כגון מילין דעשו מילין דהגר וכו' גם למה נקרא פרשת בלעם ולא פרשת בלק כמו שאנו קורין פרשה זו פרשת בלק. וכן הוזכרה בלשון זה בגמרא (ברכות י"ב ע"ב) בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע וכו' גם בזוהר הקדוש שם מילין דבלק מילין דבלעם ובע"י כתב בשם ריטב"א שהיה ספר מיוחד שנקרא פרשת בלעם. וזה קשה לומר שהרי כל הספרים לבד התנ"ך לא ניתן לכתוב וקרי להו ספרים החיצונים. אך נראה הענין על פי מה שכתב בספרי (פרשת ברכה) ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אבל באומות העולם קם ואיזה זה בלעם וכו' והוא על פי מה שכתב (ספרי מטות) שהנביאים נתנבאו בכה אמר מוסיף עליהם משה שנתנבא בזה הדבר. והיינו דהנביאים נתנבאו בכה אמר שמתחילה שמעו הנבואה מהשם יתברך ואחר כך אמרוה ומשה נתנבא בזה הדבר, היינו שבשעה שאמר הנבואה אז שכינה מדברת מתוך גרונו, והיינו זה הדבר כמורה באצבע ובזוהר הקדוש (פרשה זו ר"י ב') הרי כ"ה וכו' דכד תפתח פומך היא תמלל מילין וכו'. והיינו שהוא לא היה מדבר רק השכינה הוא המדברת. וזהו הענין מה שנאמר מקודם במאמר ה' לבלעם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה ומה לשון תעשה והוה ליה לומר תדבר. ומקודם לעשות קטנה או גדולה שייך לשון עשיה אבל כאן שהוא רק דיבור מהו הלשון תעשה. אך הוא על פי האמור שהוא לא ידבר רק השכינה והוא יהיה עושה רק תנועות מוצאות הפה ועל דרך שאמרו (ב"מ צ' ע"ב) עקימת פיו הויא מעשה. ואחר כך במאמר המלאך לבלעם אשר אדבר אליך אותו תדבר כתיב
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
ומי כתבן? משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה;
רבינו גרשום מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
ופרשת בלעם. אף על גב דבלעם גופיה הוה נביא. שמונה פסוקים שבתורה מן וימת משה. על ידי עשרה זקנים ועל ידי אדם הראשון. על ידי אדם הראשון היינו מזמור שיר
(22) ספר פרי צדיק פרשת בלק - אות ב
דאיתא בגמרא (ב"ב י"ד ע"ב) משה כתב ספרו ופרשת בלעם ופירש"י אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וכו' וקשה למה נקט דוקא פרשת בלעם יותר משאר סיפורים שבתורה ככל ספר בראשית ואם בשביל צורך ישראל גם פרשת בלעם לצורך ישראל גם נזכרו אלה המלכים אשר מלכו וגו' וכהאי גוונא וכמו דחשב בזוהר הקדוש (בהעלותך ק"ב ב') מילין דהדיוטין כגון מילין דעשו מילין דהגר וכו' גם למה נקרא פרשת בלעם ולא פרשת בלק כמו שאנו קורין פרשה זו פרשת בלק. וכן הוזכרה בלשון זה בגמרא (ברכות י"ב ע"ב) בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע וכו' גם בזוהר הקדוש שם מילין דבלק מילין דבלעם ובע"י כתב בשם ריטב"א שהיה ספר מיוחד שנקרא פרשת בלעם. וזה קשה לומר שהרי כל הספרים לבד התנ"ך לא ניתן לכתוב וקרי להו ספרים החיצונים. אך נראה הענין על פי מה שכתב בספרי (פרשת ברכה) ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אבל באומות העולם קם ואיזה זה בלעם וכו' והוא על פי מה שכתב (ספרי מטות) שהנביאים נתנבאו בכה אמר מוסיף עליהם משה שנתנבא בזה הדבר. והיינו דהנביאים נתנבאו בכה אמר שמתחילה שמעו הנבואה מהשם יתברך ואחר כך אמרוה ומשה נתנבא בזה הדבר, היינו שבשעה שאמר הנבואה אז שכינה מדברת מתוך גרונו, והיינו זה הדבר כמורה באצבע ובזוהר הקדוש (פרשה זו ר"י ב') הרי כ"ה וכו' דכד תפתח פומך היא תמלל מילין וכו'. והיינו שהוא לא היה מדבר רק השכינה הוא המדברת. וזהו הענין מה שנאמר מקודם במאמר ה' לבלעם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה ומה לשון תעשה והוה ליה לומר תדבר. ומקודם לעשות קטנה או גדולה שייך לשון עשיה אבל כאן שהוא רק דיבור מהו הלשון תעשה. אך הוא על פי האמור שהוא לא ידבר רק השכינה והוא יהיה עושה רק תנועות מוצאות הפה ועל דרך שאמרו (ב"מ צ' ע"ב) עקימת פיו הויא מעשה. ואחר כך במאמר המלאך לבלעם אשר אדבר אליך אותו תדבר כתיב
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
ומי כתבן? משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה;
רבינו גרשום מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
ופרשת בלעם. אף על גב דבלעם גופיה הוה נביא. שמונה פסוקים שבתורה מן וימת משה. על ידי עשרה זקנים ועל ידי אדם הראשון. על ידי אדם הראשון היינו מזמור שיר
what does it mean משה כתב ספרו ופרשת בלעם?
ReplyDeleteBilaam is in the Torah, so why does it say he wrote Bilaam? Or does it say something else?
that is the question
ReplyDeleteThe Rabenu Gershom is interesting, but doesn't seem to explain the comment. Why would we think the parsha was written by Bilaam just because Bilaam was a prophet? I find this entire passage puzzling and the answer doesn't seem to explain it, unless I'm misunderstanding it.
ReplyDeleteRe Psalms, how did David possess the work of Moshe (perhaps even bigger question for other of these elders) to include in it? It would seem this is not meant literally. Or is it?