Tuesday, July 7, 2015

הרב שמואל אליהו מציג 17 שאלות ותשובות מעמיקות בעקבות פרשת הרב מהצפון. "על פי ההלכה הוא נקרא עכשיו רשע".

Arutz 7

1. כיצד אפשר לדעת מה אירע בוודאות?
כדי לברר את האמת, ביקש אותו רב ממני ומהרה"ג חיים בזק שנבדוק את הטענות ונברר את העובדות. אח"כ הוא יעשה כל מה שנאמר לו. בדקנו והטענות היו נכונות. אמרנו לו והוא הודה בפנינו, בפני הרב אברהם אנגל והרב גד כהן ו"הודאת בעל דין - כמאה עדים דמי".
2. לא נכון היה יותר לסגור את העניינים בין הרבנים?
בתחילה חשבנו שמעשיו הם רק קלקול מוסרי ואין בהם היבטים פלילים, הצענו לו להתרחק מכל מגע עם הציבור ועוד כמה דרישות. הוא קיבל על עצמו את כל התנאים אבל לא עמד בהם. הוא המשיך לשוחח עם תלמידים והצדיק את מעשיו המקולקלים. הרחקנו אותו מהעיר, ההרחקה נתנה אומץ לאשה הראשונה להתלונן אחרי 13 שנה שהיא שמרה את הכאב בליבה. אחריה באו כל האחרות. כשהן התלוננו התברר שיש במעשיו חשש לפלילים.
3. האם אין בפרסום הזה חילול ה'?
בוודאי שיש בזה חילול ה'. אבל לכסות על הסיפור זה חילול ה' יותר גדול. רק השבוע קראנו בפרשת בלק שה' אומר למשה: "קַח אֶת כָּל רָאשֵׁי הָעָם וְהוֹקַע אוֹתָם לה' נֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ וְיָשֹׁב חֲרוֹן אַף ה' מִיִּשְׂרָאֵל". בוודאי היה חילול ה' גדול כשהתגלה כי נשיא בית אב לשמעוני חוטא בעריות. בכל זאת הניקוי של ישראל מהתועבה הזאת הוא חשוב יותר. וחשוב שיעשה נגד השמש. זה נותן לאנשים אמונה בכח הצדק.
4. האם העובדה שהוא רב לא גורמת להסתיר את מעשיו?
הגמרא (מועד קטן יז.) מספרת על תלמיד חכם גדול שנפל בעריות. רב יהודה שקל אם ינדו אותו – הציבור יפסיד את חכמתו הגדולה. ואם יכסו עליו – זה חילול ה'. בסופו של דבר החליט רב יהודה לנדות אותו. לפי חז"ל הכיסוי על הקלקול הוא חילול ה'. כאשר לא מוקיעים מעשי זימה של רב גדול זה חילול ה'. מציאות החטא הצועקת לשמים היא חילול ה'. אין לך חילול ה' גדול יותר מחורבן בית המקדש, ואף על פי כן ה' החריבו כדי לתקן את הריקבון שפשט בעם ישראל. שלא יתפשט יותר.
5. הרב, אנו עוברים משבר אמון. כיצד תלמיד חכם מלא בתורה ובהנהגות של יראת שמים יהיה מקולקל? האם התורה לא משפיעה לטובה?
אם תורה לא משולבת עם מידות טובות היא עלולה להיות "סם מוות". חכמינו אמרו על התורה: זכה - נעשית לו סם חיים. לא זכה - נעשית לו סם מוות. לצערנו ראינו לאורך הדורות תלמידי חכמים שהשתמשו בתורה באופן שלילי, ישו, שבתאי צבי ואחרים. איננו אומרים חלילה שהאיש הזה הוא אחד מהם, אבל לצערנו היו אנשים בעלי כוחות רוחניים שנפלו בגלל מידות רעות של גאוה או תאוה או קנאה וכד'.
6. האם הוא נקרא רשע או רב?
על פי ההלכה הוא נקרא עכשיו "רשע". (שו"ע חו"מ לד ב) אם הוא יחזור בתשובה לא רק בדיבורים אלא במעשים, ידונו בזה בעתיד ויחליטו על מעמדו.
7. האם הוא היה תמיד רשע או שרק אחר כך הוא התקלקל?
הגמרא דנה על רבי יוחנן כהן גדול שנעשה באחרית ימיו צדוקי. ושואלת האם הוא היה רשע מעיקרו או שהיה צדיק מעיקרו ואחר כך התקלקל. יש בזה מחלוקת. מסתבר שיכול להיות תלמיד חכם וצדיק גדול שנכנס ויצא לקודש הקודשים שנים רבות, ואחר כך מתקלקל. הגמרא מספרת על נביאי אמת שהתקלקלו כמו חנניה בן עזור. יש חכמים שאומרים כי גם אצל יוחנן כהן גדול היה הרע כנוס בתוכו ולא יצא אל הפועל כל ימי היותו כהן גדול.
[...]

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.