Monday, September 2, 2013

Rav Shteinman against anti iPhone poster campaign

Kikar Shabbat
המלחמה באייפונים: בחודש האחרון מופצים ברחבי השכונות בריכוזים החרדיים שלטים כנגד השימוש ב"אייפון ודומיו".
תחת הכותרת: "אין כניסה לבעלי אייפון ודומיו", מחולקים הכרזות לידי תלמודי התורה שתולים אותם במרפסות הבתים, במקרים רבים אף ללא ידיעת הוריהם.
כעת מתברר כי דעתם של רבים מגדולי הדור אינה נוחה מאותו קמפיין לוחמני המנסה לדחוק לשולי המחנה רבים וטובים בקרב הציבור החרדי....

להפתעתו, השיב לו מרן הגראי"ל כי "עלינו ללמוד מאבות האומה היהודית". ראש הישיבה הוסיף והסביר כי "אברהם אבינו הכניס אליו לאוהל, לביתו, אפילו עובדי עבודה זרה, אלא שרק ביקש מהם לשטוף את ידיהם ולנגבם מאותם גילולים".
הגראי"ל המשיך ואמר כי "לא מצאנו שתלה שלט על ביתו שאין כניסה לבעלי עבודה זרה".
השואל ההמום הבין את המסר והבהיר כי לא יתלה את השלט בביתו.

4 comments :

  1. Here it is in English:
    The signs stating "no entry to owners of iPhones" have become pretty trendy.. in super-haredi areas one can see them hanging from plenty of windows and buildings. They even hang them from the windows of the houses of rabbonim just to take a picture and display the sign hanging from this or that rav's house.

    The best response to this silly iPhone issue is the one currently being related in the name of Rav Shteinman. The story is being told that an avreich in Bnei Braq went to ask Rav Shteinman if he should hang such a sign outside his house, after his kids brought it home from school.

    Rav Shteinman's response, supposedly, was that Avraham Avinu brought idol worshipers into his home and only asked that they wash the traces of idol worship so it wouldn't be in his house, but he did not have a sign saying no entry to owners of avoda zara.
    From over here: http://lifeinisrael.blogspot.co.il/2013/09/rav-shteinman-on-no-entry-to-iphone.html

    ReplyDelete
  2. Yes, and Rav Elyashiv ruled that one has to pay income tax.

    ReplyDelete
  3. And as to those who hang signs declaring that they have no Internet-enabled devices in their homes: Is there perhaps an element of Ga'aveh in these signs? And Hashem says that he and a Ba'al Ga'aveh cannot reside in the same world.
    So what's worse, an avreich who uses a smartphone for his parnossoh or a Ba'al Ga'aveh?
    Enough said.

    ReplyDelete
  4. So it's ga'avah for an avreich to wear a hat?

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.