כתר ראש אורחות חיים
סח] הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה' [נדרים פא.], והיינו שבני עניים מקבלים פעולה בהישיבה יותר מבני העשירים, מפני שאבותיהם לא הרבו עליהם בהוצאות שכר למוד ונשאר אצלם הכל בכח ובהישיבה מוציאים מכח אל הפועל, ולא כן בני חעשירים. שכבר הוציאו עליהם למלמדים מופלגים כו׳ כל מה שהיה בכוחם הוציאו אל הפועל, ומזה תקיש לשאר אופניםל פ ):
לט)להתחבר עם עניים והמתנהגים בשפלות, ולישב עמהם בכדי שיסתפק במה שימצא את עצמו (באור רבינו משלי ט״ז ייט) < וכמו מעשה דר״ע שמצא הצשיר יושב בין הנגניים.
Let's be honest very few people hold this way anymore. Gedolim all seem to be trying to be admurim. Even R' Eliashiv, while he may live in a small house, has become a corporation unto himself.
ReplyDeleteI think the Gra's point is that there is a certain emes that comes from the ameilut of an ani that someone who was "spoon fed" cannot achieve. And keep in mind ani is not neccecarily poor in money- you can be poor in many other areas of life even if you're a millionaire...
ReplyDeleteYour definition definitely excludes the Admurim of the various Chassidic sects, as well as many of the children of Roshei Yeshivot today(who will eventually replace their fathers). They are raised as royalty.
ReplyDeleteNo, no, you're missing the whole point. He was clearly referring to the definition of rich in Avos (they guy who has everything he wants) and juxtaposing it with the Koheles/Chazal adage about never being satisfied with what one has.
ReplyDeleteThe big Admorim may be millionaires (or more) but who knows, maybe they're really the poorest Jews around.