Saturday, September 21, 2019

Trump vents over Ukraine as Biden attacks 'overwhelming abuse of power

https://www.theguardian.com/us-news/2019/sep/21/trump-ukraine-president-call-joe-biden-volodymyr-zelenskiy


renner/Reuters

Donald Trump lashed back at his critics on Saturday, as questions swirled in the latest scandal to hit his extraordinarily embattled White House and his target, Joe Biden, called for a congressional investigation of “an overwhelming abuse of power”.
“Nothing was said that was in any way wrong,” Trump said of a phone call with Volodymyr Zelenskiy in which, according to the Wall Street Journal, the US president asked “about eight times” that the Ukrainian leader investigate Biden’s son.
Biden is the frontrunner for the Democratic presidential nomination. His son Hunter was on the board of a Ukrainian gas company while his father was vice-president.
Trump already faces impeachment inquiries but the Ukraine call is reported to be related to an intelligence community whistleblower complaint about the president’s behaviour which is the subject of another standoff between the White House and Congress.
As the weekend rolled in, Washington was abuzz. Did the US president use or attempt to use military aid to Ukraine as leverage in seeking the investigation of a political rival?
Trump and Zelenskiy spoke on 25 July. About a month later, it was reported that $250m in US military assistance to a country fighting Russian-backed separatists was being delayed after Trump requested a review.
“The potentially most explosive issue here is whether the president essentially offered Ukraine a quid pro quo,” Richard Pildes, professor of constitutional law at New York University, told the Guardian.
“‘I’ll provide substantial US foreign aid if you provide damaging information concerning Joe Biden or his son.’”


If This Isn’t Impeachable, Nothing Is



The president of the United States reportedly sought the help of a foreign government against an American citizen who might challenge him for his office. This is the single most important revelation in a scoop by The Wall Street Journal, and if it is true, then President Donald Trump should be impeached and removed from office immediately.
Until now, there was room for reasonable disagreement over impeachment as both a matter of politics and a matter of tactics. The Mueller report revealed despicably unpatriotic behavior by Trump and his minions, but it did not trigger a political judgment with a majority of Americans that it warranted impeachment. The Democrats, for their part, remained unwilling to risk their new majority in Congress on a move destined to fail in a Republican-controlled Until now, there was room for reasonable disagreement over impeachment as both a matter of politics and a matter of tactics. The Mueller report revealed despicably unpatriotic behavior by Trump and his minions, but it did not trigger a political judgment with a majority of Americans that it warranted impeachment. The Democrats, for their part, remained unwilling to risk their new majority in Congress on a move destined to fail in a Republican-controlled Senate.



Posek or Gadol who misleads is cursed

rav yakov said the parsha deals with acceptance of rabbinic authority

אמת ליעקב פרשת כי תבוא
(סט) אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה לכרת את בני ישראל בארץ מואב מלבד הברית אשר כרת אתם בחרב.
פירש"י וז"ל: לכרות את בני ישראל שיקבלו עליהם את התורה באלה ובשבועה עכ"ל. עיין בתוס' שבת [דף פ"ח ע"א ד"ה מודעא רבה וכו'] שהקשו על מה דאמרינן התם דכלל ישראל קבלו את התורה מאונס ומתוך כפייה הא פסוק מפורש הוא כאן שקבלו עליהם את התורה בברית, ותירצו בזה"ל: אור"ת דע"פ הדיבור היה והרי כבעל כרחם אבל בימי אחשורוש קבלו מדעתם מאהבת הנס וכו' עכ"ל.
א) עיין בפרשת דרכים [דרך הערבה דרוש כ"ב] שהקשה על תירוצם וז"ל: ודבריהם באו סתומים דנהי דעל פי הדבור היה מ"מ לא אנס אותם באותה שעה בשום אונס כלל כו' ויש מגדולי האחרונים שרצו ללמוד מדברי התוס' הללו שמי שאנס את חבירו על איזה דבר ושוב התירו מאותו אונס כל זמן שבידי האנס לחזור ולאונסו עדיין אונס הראשון קיים וכל הנעשה מהמשך זה מיקרי נעשה באונס כו' אך מהריק"ו (בשורש ס"ג) חלק עליהם כו' דשאני מעשה בני אדם דא"ל דאע"ג שמתחלה בא עליו מצד האונס עתה ימלך ולא יעשה עוד כו' אבל גבי הקדוש ברוך הוא כי לא בן אדם הוא ויתנחם כו' כל שמתחלה כפה עליהם ההר כגיגית וככחו אז כחו עתה כל הנעשה אחר האונס הראשון חשיב אותו מעשה שנעשה באונס עכ"ל.
אמנם לפענ"ד דברי התוס' פשוטים הם ולא דמי למש"כ המהרי"ק, דהתם מתחלה נאנס ואח"כ התירוהו ממאסרו וגירש בבטול מדעות ודנין אנו אם הפעם הוא ברצון, דאפשר שכיון שעדיין ביד המכריחו לאוסרו א"כ אין אנו יודעין אם רצונו הוא או לא, דכיון דהוא רצון חדש ועתה אינו אוסרו הרי זה כמו שנעשה מרצונו הטוב. אמנם כל זה אם נעשה מעשה חדש ועתה אינו נאנס, משא"כ בנידון דידן דהאונס היה שיקבלו את התורה, ומה זו תורה? אין זה אלא לקיים ציווי השי"ת, וכיון שהוא יתברך צוה להשביע את ישראל בהר גריזים ובהר עיבל א"כ הרי זה בכלל כל המצוות שקיבלו עליהם מאותו אונס, ואין לך מודעא גדולה מזו - דהא מטעם אותו האונס הנם מקיימים, דבשלמא במה שדן המהרי"ק היה כאן רצון חדש, אבל בנידון דידן ה"ז קיום אותו האונס, היינו שיקבלו את התורה שנצטוו בה שיקבלו עליהם ברית בערבות מואב ושאר מקומות, ודו"ק היטב.
ב) לולא תירוץ התוס' היה נלענ"ד שיש ליישב קושייתם באופן אחר, דהנה בתוס' שם לעיל מזה ד"ה כפה וכו' הקשו על הסוגיא שם דכפה עליהן הר כגיגית הרי כבר הקדימו נעשה לנשמע, ותירצו דשמא יהיו חוזרים כשיראו האש הגדולה שיצתה נשמתן עיין שם18. אמנם בהגהות מצפה איתן שם הביא דברי המדרש תנחומא דנעשה ונשמע אמרו על תורה שבכתב וכפיית ההר היתה על תורה שבעל פה ועיי"ש, ולפ"ז מתיישבת קושית התוס' וגם יישב לפ"ז קושית התוס' בסוטה [דף ל"ה ע"ב] עיין שם. ולפ"ז יש לומר שגם קושית התוס' שלפנינו מתיישבת ע"י דברי התנחומא האלו, דאפשר דכריתת הברית בערבות מואב היתה רק על תורה שבכתב, והמודעא רבא לאורייתא שקבלוה באונס אינה אלא על התורה שבעל פה19. ובאמת בלא"ה צריכין אנו לומר כן, דהא לכאורה איך ניישב את הסוגיא בשבת דאמרינן מכאן מודעא רבא לאורייתא עם דברי התנחומא הנ"ל דהכפייה היתה רק על תורה שבעל פה, ובהכרח צ"ל דגם המודעא היא רק על תורה שבעל פה, דעל תורה שבכתב באמת כרתו ברית בערבות מואב, ודו"ק.
ויש להטעים לפ"ז את דברי בעל העיטור [הביאו הרא"ש פ"ד מביצה ס"ב], דאהא דאמרינן התם [ביצה דף ל' ע"א] דלא שנא בדאורייתא ול"ש בדרבנן אמרינן מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין, כתב הוא וז"ל: ודוקא במידי דאתא מדרשא כגון תוספת עינוי דיוה"כ אבל במידי דכתיבי באורייתא בהדיא מחינן בהו וענשינן להו עד דפרשי עכ"ל. ודבריו צריכים ביאור, דמאי שנא זה מזה. ובפשטות צריך לומר כמו שכתב הדרכי משה באו"ח סי' תר"ח סק"א דבהני דכתיבי בדאורייתא ודאי מזידין נינהו דהרי הדבר נכתב בהדיא, ועיי"ש. אבל א"א לומר סברא זו לכולי עלמא, דהנה על הרמ"א [שם ס"א] שהביא דברי בעל העיטור אלו לדינא, כתב המג"א סק"ב וז"ל: אף על פי שהוא ספק כגון בין השמשות מוחין (יש"ש פ"ד דביצה) עכ"ל. ובמחצית השקל העתיק לשון היש"ש: מאחר דספיקא דאורייתא לחומרא הוי כודאי עכ"ל. וביאר במחה"ש דלפ"ז למאן דס"ל דספיקא דאורייתא מדרבנן לחומרא לא מחינן בהו, ועיי"ש. ואי נימא דעיקר הטעם הוא כמש"כ הד"מ משום דודאי מזידין הם, הא בספק לא שייך טעם זה - דהא איכא מאן דס"ל דמן התורה לקולא, וא"כ בודאי שאין לומר דודאי הם מזידים, ועל כרחך צ"ל שיש כאן טעם אחר בביאור חילוקו של הבעל העיטור.
ולפמש"כ יש לומר דבאמת יש שני דינים בהלכות תוכחה: יש תוכחה שהיא מחמת הקרא דהוכח תוכיח, אבל היא דוקא היכא שע"י התוכחה יציל את חבירו מן החטא, ואם חבירו בודאי לא ישמע לו שוב אין כאן מצות תוכחה20, אבל יש תוכחה שבאה לפטור את המוכיח מדין ערבות, ואזי לא איכפת לן אם החוטא ישמע או לא. ולפ"ז י"ל, דאי נימא כמש"כ דהבריתות דגריזים ועיבל - ששם נגמר דין הערבות - לא היו רק על תורה שבכתב, א"כ מובן שפיר טעמו של הבעל העיטור שחילק בין הני דכתיבי בהדיא ובין הני דילפינן מדרשא, וגם דברי המהרש"ל הנ"ל מובנין היטב21. [אלא דצע"ק לפ"ז איך אפשר להוציא אף על פי שיצא דהוא מטעם ערבות וכמש"כ הראשונים22, ויש ליישב.]
ג) אמנם עדיין יש לבאר את דברי התנחומא הנ"ל, דהא יוצא לפי דבריהם דכפיית ההר כגיגית היתה על תורה שבעל פה ואף על פי כן בימי אחשורוש חזרו כלל ישראל וקבלו מרצונם את התורה שבעל פה, וזה טעון ביאור, דאמאי באמת הועיל נס פורים מה שלא הועילו כל הניסים הקשורים עם יציאת מצרים וקריעת ים סוף, והלוא שם היו גילויים אלקיים שאין כדוגמתן, וכל מקום שהקב"ה רוצה להבליט את יכלתו וגודל חסדיו הרי הוא מבליטם ע"י הניסים שהיו ביציאת מצרים, וכדמצינו בדבור הראשון של עשרת הדברות שאמר: אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים, וכל ימי חיינו אנו מצווים להזכיר את יציאת מצרים, ואפילו לימות המשיח לא תעקר מצות זכירת יציאת מצרים [ברכות דף י"ב ע"ב], וא"כ במה הצטיין חביבות הנס בימי אחשורוש שאז קבלו היהודים את התורה שבעל פה בלי כפייה23?
והנראה בביאור הדבר בהקדם מה שיש להגדיר את שתי התורות הנ"ל, היינו תורה שבכתב ותורה שבעל פה, שתורה שבכתב היא תורת השמים ואילו תורה שבעל פה היא תורת הארץ. ביאור הדבר, דתורה שבכתב היא כולה מן השמים, ובכמה ענינים אין לנו בכלל מושג אישיי, משא"כ תורה שבעל פה דנמסרו לנו מדות שהתורה נדרשת בהן והאדם יכול לחדש בה, ואף שהנקודה המרכזית שסביבה מתרכזים כל הרעיונות הללו היא בתורה שבכתב שבה באמת אין לנו אחיזה בשכלנו, אבל הבנינים שנבנו על יסוד זה מחומר שלנו הוא24. [רמז לזה מצינו גם ממסדרי נוסח הקדיש, דעל תורה שבעל פה אנו אומרין בקדיש דרבנן קדם אבוהון דבשמיא וארעא, אבל אין אנו מזכירין את הארץ בקדיש הנאמר אחר לימוד תורה שבכתב25].
והנה אם נעיין ונחדור לתוך הנסים שנעשו לכלל ישראל בימי יציאת מצרים נראה שכל הניסים נעשו כנגד הטבע והמציאות הפשוטה, דהרי כל המכות וקריעת ים סוף וירידת המן וכדומה היו ניסים שכולם מפלאות השי"ת כנגד הטבע, ולפיכך הבינו אז כל ישראל שכמו שישנו כח נעלה שכל הטבע בטל ומבוטל אצלו כמו כן בודאי ישנן חקי הנהגה ע"פ חכמה והבנה עליונה, כלומר, בני ישראל הבינו שעליהם לקבל את חקי התורה שבכתב שהם שמימיים בהחלט ורחוקים מהשגת בני אדם - כי הלא הם ניתנו לפי חקי ההנהגה האלקית וזו היא דעת תורה, משא"כ תורה שיחדשו בני אדם בשר ודם כמונו - הכי אפשר שבן אדם ילוד אשה יכוון לדעת תורה, זה לא עלה על לבם, כי אלקות ראו רק בפלאות הטבע כמו קריעת ים סוף ומכת בכורות וירידת המן שעי"ז ראו הנהגתו יתברך ומכיון שכן היא דעת תורה ולכן אף על פי שלא הבינו את עומק דעת התורה אבל קבלוה בנעשה ונשמע, משא"כ תורה שבעל פה שמעורב בה שכל האדם לא רצו לקבל והוצרך הקדוש ברוך הוא לכופם. אבל בשעה שראו את נסי פורים אז גילתה ההשגחה העליונה גילוי שעד הנה לא ראו בהנהגת השי"ת, וזהו המריצם לקבל את התורה שבעל פה, וכפי שנבאר:
שהרי אם נבוא לעיין בספור המגלה נראה שבאמת עובדות כאלו הן מעשים בכל יום, וכי זה אינו מצוי שימלוך מלך טפש וכטוב לבו ביין יפקוד שתבוא המלכה בכתר מלכות להראות את יפיה, וכן זהו ג"כ דבר המצוי שהיא תמאן - ומכ"ש כשהיא בת מלכים והוא מָלַך מעצמו ואין לו יחוס מלוכה, וגם הרי הוא במצב של שכרות, ולפי חוקי המדינות בזמן ההוא זהו דבר פשוט הוא שאך דתה למות, ולכן אח"כ הוא מפקיד פקידים ומקבצים את כל הבתולות טובות מראה אל בית הנשים ולפי הסדר שהיה אז, והאחת מהן מוצאת חן בעיניו עד מאד, וכשהוא שמח במצבו החדש - שהרי באמת היתה אשתו הראשונה לצנינים בעיניו שבכל הזדמנות היתה מזכירה לו את משמרתו בבית הוריה, וכעת שמצא מלכה חדשה וכפי הנראה אינה בת גדולים שהרי אינה מגדת את עמה ואת מולדתה והרי היא תכבדו בודאי, והוא כרודף אחר הכבוד שבע רצון הוא מחלופי מצבו, ולפיכך הוא מגדל את המיעץ שהביאו לידי מצבו זה. וכשעולה נבזה זה לגדולה ורואה הוא שישנו יהודי אחד שאינו כורע ומשתחוה לו, הלוא מן הטבע שימלא חמה עליו ועל כל היהודים וירצה להשמידם.
ואח"כ כששאלה אסתר ממנו שיבואו המלך והמן לשתות עמה, ה"ז לכאורה דבר מתמיה ומן הטבע שתדד שנתו ושיביאו לפניו ספר הזכרונות, ושם באמת כתוב שהגיד מרדכי על בגתנא ותרש שרצו כבר לשלוח יד במלך, ומן הטבע שישאל את ראש שריו מה לעשות יקר וגדולה למרדכי על זה, והלה בטבע הוא שיחשוב "למי יחפוץ המלך לעשות יקר יותר ממני", ולכן בודאי ימציא לעצמו את הכבוד היותר גדול, ומן הטבע הוא שהמלך אחרי שכבר התפלא ביום שעבר ומטעם זה נדדה שנתו בלילה מה זה ראתה המלכה להזמין למשתה דוקא אותו ואם אינן יחוסים קרובים בין המלכה והשר הזה והנה הוא דורש יקר כזה שרק המלך יש לו רשות לכבוד כזה, והרי זה מופת חותך ונתאמתו חשדיו שרצה הוא שרו זה להורידו מכסא מלכותו והוא והמלכה יתפסו את המלוכה, ולפיכך מן הטבע הוא שיצוה עליו שהוא יהיה המרכיב את היהודי הנ"ל שנמצא שקיים הוא את דבריו שאמר שירכיבהו אחד מן הפרתמים. ואח"כ בעת המשתה נקל מאד למלכה להרבות חמת המלך עליו - שהכינה מכבר את הקרקע שתולד טינא בלבו עליו - ומטבע המצב שכשרואה אחד מן הסריסים כי המלך כועס על אחד משריו וגם המלכה היא היא שהבעירה את חמת המלך הלא יבין הלז כי אם ימצא עוד מה להוסיף פשעים עליו יהיה מן המאושרים בחצר המלך, וא"כ הרי זה פשוט ומובן שחרבונה צריך להוסיף גם הנה העץ וגו'.
רואים אנו שבכל הענינים - מראשן ועד סופן - אין בהן זכר לנס, אבל אף על פי כן אנו מכירין שיש כאן נסים אלא שהם נעלמים ונסתרים בטבע הנהגת העולם החילוני, כי כאשר מצרפים כל הענינים רואים אנחנו שהיה כאן נס גדול - כי כל אחד מהמקרים בא במקומו ובשעתו בשעה שהיה צריך לזה, דהגע בעצמך: אילו לא היה המן בא בשעה זו לחצר בית המלך היה המלך מתיעץ עם שר אחר, והלה בודאי לא היה דומה כי הענין נוגע אל עצמו והיה ממציא איזה משרה הגונה או איזה מתנה טובה או פרסום של חשיבות - אבל כל הענינים היו נשארים כמקודם, וכן הוא בכל שאר המקרים שקרו בספור זה. וזהו מה שדרשו רז"ל [חולין דף קל"ט ע"ב]: אסתר מן התורה מנין שנאמר ואנכי הסתר אסתיר פני וגו', והיינו שבימי אסתר היתה כל ההנהגה בהסתר פנים.
ונבין לפי זה מדוע קבלו ישראל על עצמן את התורה שבעל פה בימי אחשורוש מה שלא עשו כן בימי קבלת התורה בסיני, דמהנהגת ה' בימי אסתר השכילו בני ישראל לדעת שהשי"ת מנהיג את עולמו לאו דוקא באופן שמימי ועל טבעי וכמו שעשה במצרים ועל הים, אלא שישנה הנהגה המוסתרת לפי כללי הטבע והשכל - והיא לכאורה מובנת לבני אדם - אבל אעפ"כ מה' יצא הדבר, וכמו כן היא תורה שבעל פה, שאף שהיא נדרשת ונלמדת ע"י שכל האדם מכל מקום הכל מסביב התורה שבכתב היא מיוסדת ונבנית, ומחשבת האדם שנברא בצלם אלקים - אם רק מחשבתו צלולה - יש בה מחלקי התורה, וכיון שכן קיימו מה שקבלו כבר - דנתקיים ונתאמת אצלם אמיתות תורה שבעל פה, ודו"ק היטב.


therefore this curse applies to giving misleading psak

אמת ליעקב פרשת כי תבוא
פרק כז
(יח) ארור משגה עור בדרך ואמר כל העם אמן.
פירש"י וז"ל: משגה עור הסומא בדבר ומשיאו עצה רעה עכ"ל. דעת רש"י היא שאין לפרש הפסוק כפשוטו של מקרא דמיירי בעור ממש, אלא הכוונה לעור באיזה ענין שמשיאים לו עצה שאינה הוגנת ומכשילו11.
והנה ז"ל הרמב"ם [פ"ו מהלכות תלמוד תורה הלי"ד]: על כ"ד דברים מנדין את האדם כו' יז) המכשיל את העור עכ"ל. וכתב הראב"ד וז"ל: א"א כגון המכה את בנו הגדול עכ"ל. ועיין בכסף משנה שהביא המקור לזה ממועד קטן [דף י"ז ע"א], אבל כתב וז"ל: ויש לתמוה על הראב"ד שפירש דבר זה יותר מכל הדברים המוזכרים כאן עכ"ל. ולענ"ד נראה שדבר גדול השמיענו הראב"ד, דבאמת אם אחד רוצה לעבור במזיד על איזה עבירה, כגון נזיר שרוצה לשתות יין והלה הושיט לו מעבר הנהר השני כוס יין, הא ודאי שיעבור בלפני עור, ואפ"ה ס"ל להראב"ד שלא יתנדה אלא בכה"ג דמכה בנו הגדול - דכאן שיסהו לעבור העבירה, משא"כ היכא דהלז רוצה לעבור אלא שאין לו הזדמנות והלה מזמינו אפשר שאין כאן נידוי12.
ולכאורה יש להביא ראיה דהראב"ד היה לו הכרח בדברי הרמב"ם דלאו כללא כייל דבכל לפני עור יתנדה, דהנה באות י"ט מנה הרמב"ם: טבח שיצאה טריפה תחת ידו עכ"ל, והנה נחזי אנן: אם טבח ימכור טריפות בחזקת כשרות, הא ודאי שיעבור בלפני עור, שהרי זהו הטעם דלא האמינו לכותים על השחיטה - דאף דהם זהירים בהלכות שחיטה מכל מקום לא חששו לאיסור לפני עור13, וא"כ מדוע פרט הרמב"ם טבח שהוציא טריפה תחת ידו כאחד מהדברים שמנדין עליהם - הא הרי זה נכלל בלפני עור שכבר מנה באות י"ז. ומחמת קושיא זו ביאר הראב"ד דלפני עור שמנה באות י"ז עוסק רק בלפני עור כגון מכה בנו הגדול וכדומה שהוא שיסהו לחטוא, משא"כ בגוונא אחריתי וכגון מושיט כוס יין לנזיר לא יתנדה וכמש"כ לעיל. ואין לומר דטבח שהוציא טריפה מתחת ידו דומה למכה בנו הגדול דהא לולא שהיה זה מוכרה בחזקת כשרות לא היה זה אוכלה, דבאמת לא דמי להתם, דבבנו גדול הא הוי מכשול גמור שהרי הבן נעשה רשע כשהוא מכה את אביו, משא"כ כשזה אוכל את הטריפה בשוגג אין זה מכשול גמור.
ואין להקשות מדוע מנה באות ט"ו וז"ל: המביא את הרבים לידי אכילת קדשים בחוץ עכ"ל, דלכאורה הא זה דומה ממש למכה בנו הגדול, ומשמע דדוקא כשמביא רבים לידי עבירה זו, אבל כשמביא את היחיד לידי אכילת קדשים בחוץ אין מנדין אותו, ואמאי הא עובר על דין לפני עור. וצ"ל דכאן מיירי רק בגורם, לא במכשיל, דהא תודוס14 - דמיניה ילפינן הך דינא - היה מאכיל גדי של חולין, אלא דחששו חכמים דעל ידי זה יוכל לגרום שיאכלו קדשים ממש, ולפיכך נקטיה הרמב"ם בלשון המביא את הרבים לידי קדשים בחוץ, והיינו שגורם, ודו"ק.
אמנם כל זה הוא לפי הבנת הראב"ד בדברי הרמב"ם, אבל לולא דמסתפינא הייתי אומר דהרמב"ם מיירי בעור ממש, והיינו שאחד הניח מכשול ממש לפני העור, דאי נימא דכוונת הרמב"ם היתה למכשיל את חבירו בעבירה וכפירושו של הראב"ד, א"כ היה לו להרמב"ם לפרש בהדיא כפי הקבלה ולא לסתום ולכתוב "עור" סתם, אלא היה לו לבאר ולפרש: המכשיל עור בדבר והשיאו עצה, וכמש"כ בהלכות רוצח [פי"ב הלי"ד] עיין שם. ולפי זה מיושב בפשיטות מה שמנה הרמב"ם הא דטבח שהוציא טריפה מתחת ידו וכן המביא את הרבים לידי אכילת קדשים בחוץ.
אלא דלפ"ז צריך מקור דחייב נדוי בכהאי גוונא, דבשלמא אם נפרש כפירוש הראב"ד א"כ היא גמרא מפורשת במועד קטן [דף י"ז ע"א] גבי אמתיה דרבי, אבל אם נפרש דקאי אעור ממש הרי צריך מקור לומר שבשביל זה יתנדה. ואולי דהרמב"ם סובר דפסוק דידן דמשגה עור בדרך אינו יוצא מידי פשוטו, והיינו דמיירי במניח מכשול לפני עור ממש, וא"כ כיון דכתיב ביה ארור הרי זה חייב נידוי דאיהו ארור15. ומצאתי במשנה למלך [פ"ד ממלוה ולוה הל"ו בד"ה כתב הרב בעל כנה"ג וכו'] שכתב [לגבי ענין אחר] וז"ל: ואפשר לומר דס"ל דקרא דמשגה עור בדרך מיירי כפשוטו ולא במטעה את חבירו לאיסור ושאני קרא דלפני עור משום היקישא דחרש וכו' עיין שם, והיינו כמו שכתבתי, ודו"ק.

Thursday, September 19, 2019

DONALD TRUMP WHISTLEBLOWER COMPLAINT: LIKELY EVIDENCE OF 'GROSS ABUSE OF POWER' CLAIMS SUPREME COURT LAWYER—'TRUTH WILL COME OUT

https://www.newsweek.com/donald-trump-whistleblower-complaint-likely-evidence-gross-abuse-power-claims-supreme-court-1460144
Supreme Court lawyer has predicted that the reported whistleblower complaint made in response to President Donald Trump's discussions with an unnamed foreign leader will likely produce evidence of "gross" abuse of power.

Neal Katyal, who formerly served as acting solicitor general of the U.S., said on Twitter Tuesday that the nascent scandal could turn out to be "huge," given the apparent efforts of the Department of Justice and White House to squash the issue.

The Washington Post first reported the complaint on Tuesday. Citing two former U.S. officials with knowledge of the matter, the newspaper said an anonymous intelligence official reported a conversation between the president and a foreign leader that included a troubling "promise."

House Intelligence Committee Chairman and California Democrat Rep. Adam Schiff said in a statement Wednesday that the Intelligence Community Inspector General Michael Atkinson deemed the complaint "both credible and urgent."

OUTRAGE in Israel:- Making Wickedness Great Again



BS"D


19 Ellul 5779 / Sept. 19, '19


OUTRAGE in Israel:

Making Wickedness Great Again


By Binyomin Feinberg, Contributor to The Jewish Press*



*  The perspectives and opinions expressed herein do not necessarily reflect those of the ownership or management of The Jewish Press.

~~~~~~~~~~~ 


An indisputably religious girl, Ziva bas Mazel, was sentenced today to an outrageous THIRTY ONE DAYS IN MILITARY PRISON - all for her steadfast refusal to violate Torah Law - and her personal modesty - by enlisting into the Israeli military, the IDF.

Even according to Israeli law, religious girls are to be exempted from military service. There is no question about Ziva's religiosity. Additionally, her brothers learn in Yeshivos, and her parents are religious. For specifics, see https://daattorah.blogspot.com/2019/09/orthodox-jewish-girl-languishing-in.html ; also see this week's "Rabbi's Roundup" email newsletter, of the Coalition for Jewish Values.


For women to enlist in the IDF is forbidden by all Torah authorities, across the spectrum. Ziva is being persecuted for her dedication to follow the Torah. There is a name for that. It's "religious persecution." And it's happening now, in Israel. 

Ziva was already moved from the Ma'atzar Patu'ach at the Tel HaShomer military facility (where she was held since her arrest) to the closed Military Prison #4, where she has 22 more remaining days to serve.  G-d willing, massive public protest will dramatically shorten that. In Ellul in particular, it would be an indescribable kitrug against Klal Yisroel if we knowingly allow her to languish in jail any further.  She is being helped by "Bnos Melech," to whom letters of chizuk can be sent for Ziva, by email 2838590@gmail.com, or fax: 011-972-2-502-4400.

One thing so reprehensible about the government treatment of Ziva is their denial of her religious certification [which was submitted slightly-late] - based on the service of a family member in the IDF. Since that family member served in the Israeli military, a top military draft officer (with "Maitav")  refused to provide Ziva with a religious exemption. Thus, the military itself is taking the position that military service is a contradiction to being religious.  This position demolishes the entire massive and controversial multi-year campaign to draft more religious people into the military.

The military has been proclaiming for years how one can be Chareidi while serving in the IDF. The military been expending much effort, relentlessly, to convince religious boys and girls that military service is not contradictory to being religious.  

Maitav just called their own bluff.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
BREAKING NEWS:

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Furthermore, we just received word of another religious girl,  Shenhav bas Adna, also incarcerated in Military Prison #4, who's religious exemption was for some reason denied. Her hearing is upcoming. Please stay tuned for updates.


Realize that often these girls are terribly mistreated in jail. Sometimes they are even denied kosher food and modest clothing. In some cases, the girl's insistence on modest clothing being denied to them results in being sent to solitary confinement. Solitary confinement is very difficult for most men, but for girls it is emotionally excruciating.

°°°°
"What can I do?"


1. Please daven - and learn b'retzifus - in the merit of both Ziva bas Mazel and Shenhav bas Adna.

2. Think of how you can participate in helping out. One thing that is much-needed is intelligently done pirsum. 

Your support of these efforts may just be the merit that you need to be zocheh ba'Din this Rosh Hashanah. People look for all sorts of segulos. Helping free girls like these from military prison and from military service is one of the most potent merits with which one can enter Rosh Hashanah.

Please email us at feinbergbinyomin@gmail.com if you would like to learn about some of the options available on how to most effectively volunteer your services.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


We thank the Coalition for Jewish Values for helping publicize the  plight of Ziva bas Mazal, as well the plight of  numerous other girls being targeted by the Draft Office.  

We also must recognize The Jewish Press for the sentinel work they've been doing over the past eight months to help girls in trouble with the military draft, by simply reporting the news that we need to know. We know that it's not often easy to report news many find uncomfortable, and even jarring.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Israelis Are Contending With the Prospect of a Third Poll Just Days After Voting


https://time.com/5680975/israel-elections-third-vote-netanyahu/


Israelis were contending with the prospect of a third election on Thursday, two days after an unprecedented repeat election left the country’s two main political parties deadlocked, with neither Prime Minister Benjamin Netanyahu nor his rivals holding a clear path to a coalition government.

While weeks of negotiations to form a coalition government lay ahead, conditions set by the parties could hobble the task within the allotted time, prompting a never-before held third election.

With nearly all votes counted Thursday, the centrist Blue and White party stood at 33 seats in Israel’s 120-seat parliament. Netanyahu’s conservative Likud stood at 31 seats.

“Everyone will need to get off their high horse to prevent elections for the third time,” Likud lawmaker David Bitan told Israeli Army Radio. “Blue and White’s desire for a unity government under their terms will not work.”

Jewish" Group Celebrating Rebellion Against G-d Demonstrates Against Yeshiva University


Parshas Ki-Savoh, 5779


18 Ellul °° Sept.18, '19


By Binyomin Feinberg, Contributor to The Jewish Press*

feinbergbinyomin@gmail.com


* The perspectives and opinions expressed herein do not necessarily reflect those of the ownership or management of The Jewish Press.

~~~~~~~~~~~


On Sunday, Sept. 15, LGBTQ advocates demonstrated against Yeshiva University - right in the middle of Ellul. About 100 demonstrators appeared, with reports indicating that no more than 15 or 20 were from YU itself, out of thousands of YU students. A Rabbinical scholar handed out leaflets protesting the LGBTQ demonstration and the LGBTQ agenda. The flyers quoted a former Rosh Yeshiva of Yeshiva University, the venerable Rav Aharon Soloveichik OB"M, who fought the YU Administration over the LGBT club years ago. Rav Aharon ZT"L then had exhorted YU that it's better to close down the entire institution rather than to allow a To'aiva club. Those timeless, holy words reverberate until today.


The demonstrators made five demands, see the list posted online (attached). They are, in our words (liberally accompanied by commentary):

1) an LGBTQ (To'aiva) Tolerance Overseer (to ensure that those who choose to flaunt their proclivities in public are treated in the manner of their preference);

2) LGBTQ promotionals at student orientations (jolting new students - just starting their studies at Modern Orthodoxy's flagship institution - with pro-LGBTQ propaganda);

3) An student LGBTQ Club, which celebrates a sin which the Torah (in VaYikra 18:22 and 20:13) brands as abomination as something of which to be proud, and even to be celebrated;

4) a statement from YU leadership against the free expression of (Torah-based) opposition to LGBTQ behavior and advocacy, accompanied by a threat of sanctions (for dissidents);

5) and the ability to hold LGBTQ events at YU - and to do so under the LGBTQ label (unfettered by the "inconveniences" of Jewish Law and Thought).

Two LGBTQ organizations, both claiming to be "Jewish," Eshel and Jewish (sic) Queer Youth, helped sponsor and organize the protest.

The leafleter, Reb Yonoson, explained that he's concerned over any cave in, even partial, by the YU Administration, to any of the demands of the LGBTQ demonstrators. That Torah-true sentiment was echoed in the content and tone of YU Roshei Yeshiva subsequently reacting to the march. (See this week's Jewish Press, page 12, for some of the vociferous opposition of YU Roshei Yeshiva to this demonstration.) For example, Rav Eliahu Ben Chaim made a number of comments, including:

sample excerpt quotes from Rav Ben Chaim:


"Our Torah punishes these acts (homosexual behavior) severely... The Torah was not given to angels. If the Torah prohibits them (these acts) then we are certainly able to overcome such desires.
...
"If someone believes in the Torah, he must accept its dictates. If he doesn't believe, there's nothing to talk about."

...

Everyone who has such inclinations must be helped (to overcome them) .. and "to (help him) avoid the severe punishment" (involved in these sins).


... "I once spoke to Dr. Lamm to complain about these types of people in Cordoza..."


"... There are foolish ("shotim") people ... someone who says this is permitted is a fool..."


In reference to LGBTQ advocates, he stated that "They are harming these people" (the very people they advocate for), both spiritually, as well as physically.


~~~~

In addition to foundational religious objections, the LGBTQ demands involve serious legal issues, from religious liberty to human trafficking to freedom of expression. For example, is the YU Administration prepared to deal with the specter of minors appearing at campus LGBTQ events hosting high school youth for "mentoring and educational" programs, and then becoming involved in illicit behavior with adults?


On the other side, Mordecai Levovitz, founder of Jewish Queer Youth, led chants of “nothing about us without us” to urge that the Orthodox institution include LGBTQ activists in a committee to address inclusion of LGBT agenda (despite the obvious conflict with VaYikra, ibid.).

More ominously, he threatened YU with blackmail: "The question is, is this the hill that Rabbi Berman wants to let Yeshiva University die on?” he said. “Does he so much not want gay people to have any sense of dignity (sic) that he’s willing to risk government funding? Is he willing to risk his own students and graduate students not getting jobs because the degree is associated with homophobia? We’ve already won. The question is how much is he willing to sacrifice? And for what?”

Before the event, Molly Meisels, president of the College Democrats Democrats and lead organizer of the march, tweeted out "We're asking for the bare minimum for the Yeshiva University LGBTQ+ community. We need support @AOC (Congresswoman) @SenatorRJackson (State Senator representing YU) @ydanis (City Councilman representing YU) @CnDelarosa (Assemblywoman representing YU) @Lin_Manuel (Star for Broadway's Hamilton) @RepEspaillat (Congressman representing YU) @DeborahJGlick (Greenwich Village's lesbian assemblywoman)". It is crucial for every reader to understand her intent here. She clearly sought to encourage governmental punishment of YU - if YU refuses to cave into the LGBTQ demands - by withholding government grants, or worse. We have a word for such conduct: "Blackmail."

Blackmail is a common accusation leveled against the LGBTQ movement, which prides itself on tolerance (of its own devotees, and allied political groups). This intolerant approach towards fidelity to VaYikra 18:22 and 20:13 seems, at first glance, to contrast with the LGBTQ rhetoric of tolerance for the LGBT "community." However, in reality, the latter "tolerance" rhetoric is a natural consequence of the former deep-seated animosity to the Torah. It is precisely because of its rejection of foundational Torah principles that the LGBTQ movement needs to brand itself as "tolerant" - selectively, of course - to gain sympathy for celebrating sin.

Since the march, a group of Yeshiva University alumni have started a #PledgeNotToPledge campaign, encouraging alumni to “pledge not to contribute any financial donations to the university until it takes the following concrete steps to ensure that all students feel comfortable on campus (as requested by the student body),” according to their Facebook page. The LGBTQ proclivity for blackmail has gained them particular notoriety throughout the world, with even some on the Left using the term "The Gay Mafia."

In a foray into the bizarre, Meisels, announced her deviancy at the event, prompting applause from the similarly unhinged crowd. (Why personal deviant proclivities need to be announced in public venues, to the cheers of the audience, was not properly elucidated.)

In actuality, her brazen announcement stands, alongside the aforementioned acts and demands, as yet one more manifestation of the unspoken essence of the LGBTQ activist movement. Contrary to what many imagine, the LGBTQ activist movement is NOT primarily aimed at securing benefits for people. It is bent on celebrating evil. They seek not only to proliferate the perpetration of abomination, but to legitimize it, to celebrate it, and to force everyone else to accept it. The movement is a true "advocacy" movement whose violation of the Torah is "LeHach'is" (beShitah, lit. "for spite"), rather than merely "LeTai'avon" (for mere personal benefit). See Kovetz He'oros (of Reb Elchonon), Aggadah, 10:1-6, regarding the hallmark character of Amalek being rishus leHachis. In that light, how ironic is it that this demonstration comes just one day after Jews around the world read in the Torah about the homosexualist Amalekite attack against the spiritually weaker Jews in the Desert (at the end of parshas Ki-Saitzai, 25:18; see Rashi and Medrash).


Another grave concern here is how Modern Orthodox silence in the face of this evil would strengthen the hand of those who seek to impose an LGBTQ agenda onto Orthodox Jewish Education, in NY, NJ, and beyond, specifically under the rubric of "Educational Equivalency" (an issue which has been covered repeatedly in the Jewish Press over the past several months).
####

(Sources (partial list): The Forward, Moment Magazine, The Jewish Press, Facebook, Twitter)
####


ISRAELI RESEARCHERS IDENTIFY BIBLICAL KINGDOM OF EDOM

https://www.jpost.com/Israel-News/Culture/Israeli-researchers-identify-biblical-kingdom-of-Edom-602158


The biblical kingdom of Edom has always been a significant puzzle for biblical archaeology. Although evidence is supplied in the Bible, the archaeological record has always had trouble interpreting the text, which said that it existed as a kingdom long before the kings of Israel.

But research has uncovered the untold story of a thriving and wealthy society in the Arava Desert – in parts of Israel and Jordan – that existed during the 12th-11th centuries BCE.

Epstein vs. Friedman update

Yesterday, Vol. 14 of Kol Zvi (Wexner Kollel Elyon of RIETS, 5773) was published at http://hebrewbooks.org/59850 , which includes an article on Kiddushei Ta'ut by R. Mordechai Willig. On p. 8, R. Willig accepts the ruling of R. Moshe Feinstein and R. Zvi Pesach Frank that mental illness in the groom constitutes grounds for kiddushei ta'ut. [R. Willig does not mention that R. Feinstein and R. Frank are challenged in this regard by R. Joseph Elijah Henkin, R. Yom Tov ha-Levi Schwarz and R. Joseph Ber Soloveitchik.] R. Willig then further reports "I heard from an expert psychiatrist that also borderline mental disturbance is included within this [ruling of R. Feinstein and R. Frank], because it can occur that he [the patient] can become psychotic, i.e. he has no grasp of reality, and this would be called an insane person without knowledge as described by Iggerot Mosheh, and this requires analysis in terms of the final verdict."
R. Willig does not identify who the anonymous expert psychiatrist who told him this is, whether it was a talmid chakham or an am ha-aretz, or whether the anonymous expert psychiatrist is even Jewish. Indeed, it seems quite strange to render so monumental a determination to the side of leniency on dinei nefashot based on one anonymous expert psychiatrist. Taking this anonymous expert psychiatrist's analysis to an extreme, every Jewish marriage could be nullified as kiddushei ta'ut, since there is always a problem with every groom, as per the Gemara, Shabbat 130a that "every ketubah has a glitch." Wasn't this the entire reason that R. Joseph Ber Soloveitchik responded so energetically to R. Emanuel Rackman in 1975?

Wednesday, September 18, 2019

Trump Pushes Baseless Smear That Ilhan Omar ‘Partied’ on 9/11-- more Trump lies


https://www.thedailybeast.com/trump-pushes-baseless-smear-that-ilhan-omar-partied-on-911


President Donald Trump on Wednesday used his Twitter account to boost a baseless smear claiming that Rep. Ilhan Omar (D-MN) danced at an event last week on the anniversary of the 9/11 terror attacks, a claim that’s based on footage that wasn’t actually taken from that day.
Trump’s tweet circulated a video from conservative personality Terrence Williams, in which Williams declared that Omar “partied on the anniversary of 9/11.” In his video, Williams comments on footage of the Muslim congresswoman dancing and fumes that she’s disrespecting the memory of the Sept. 11 attacks.
But the footage of Omar dancing actually came from a Sept. 13 event hosted by the Congressional Black Caucus and wasn’t taken on the 11th, as Williams and Trump wrongly claimed. 

Netanyahu to Likud: 'We will do everything to prevent a dangerous government'

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/269104

Prime Minister Benjamin Netanyahu convened members of the Likud faction at the Orient Hotel in Jerusalem, addressing the election results.
"I come here after a meeting with the leaders of the National Camp parties," said Netanyahu. “We unanimously decided that we will go together into negotiations for the establishment of a government headed by me.”
“We will conduct the negotiations with one delegation, Yariv Levin will be at the head.”
Netanyahu added: "Now that we have established the bloc of right-wing parties, there will be either a government headed by me, or a dangerous government that relies on the Arab parties. We will make every effort to prevent this dangerous government."

Riverdale Again Hit With ‘Shocking’ Abuse Case

https://jewishweek.timesofisrael.com/riverdale-again-hit-with-shocking-abuse-case/

Riverdale, a tight-knit, densely populated Modern Orthodox community in the Bronx, is reeling this week after a day school principal at Salanter Akiba Riverdale Academy (SAR) was arrested by federal authorities last Friday on charges of possessing and producing child pornography and coercing a 14-year-old boy into sending him sexually explicit pictures.
Rabbi Jonathan Skolnick, 37, a popular middle school associate principal at the well-regarded school, was arrested at his Riverdale apartment by federal authorities late Friday night. The educator, who was fired by SAR, will be held until a detention hearing this week, according to a statement released Tuesday by the United States Attorney’s Office and the FBI.

G-d chooses Liberman to decide future of Israel like he chose Trump

Liberman promised on Tuesday night that his party would fulfil its campaign vow to ensure the establishment of a national unity government without the ultra-Orthodox and religious-Zionist parties. 

“I say to all citizens, our security and economy are in an emergency situation. Therefore the state must have a broad national, liberal government and not one which fights for survival from one week to the next and from one no-confidence vote to the next. 

The Yisrael Beytenu leader vowed that no attempts to tempt him with of ministerial positions or even a prime ministerial rotation agreement would persuade him to abandon his goal of a national unity government without the sectoral parties. 

And Liberman even stated that he would not mind being left out of the coalition if it meant avoiding the complications of a narrow government.

The fact that the exit polls gave neither the right-wing or left-wing political blocs a majority means that Liberman’s goal of forcing a national unity government without the ultra-Orthodox or religious parties now appears attainable.

From there, Liberman went on to Tel Aviv, and made sure to stop at the “Jewish Bridge,” a pedestrian bridge spanning the Ayalon Highway and connecting the separate parts of the city.


Political pressure by the ultra-Orthodox parties on the government led to construction on the new bridge scheduled for several Saturdays in a row to be canceled because of the desecration of Shabbat involved in the work.


The work was eventually resumed after the Tel Aviv Municipality petitioned the High Court of Justice against the construction freeze.


Speaking at the Jewish Bridge during Election Day, Liberman said that “We are all in favor of the sanctity of Shabbat, but the sanctity of life is even more important.”
https://www.kikar.co.il/abroad/331098.html

ליברמן מפחיד: "לימודי ליבה בחינוך החרדי - תנאי סף"

Liberman: We Insist on a secular national unity government

https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5591530,00.html
Speaking to reporters outside his home in the settlement of Nokdim Wednesday, Liberman said he does not rule out joining a coalition led by Prime Minister Benjamin Netanyahu but his pre-election demands for a secular government remain in place.

Tuesday, September 17, 2019

ULTRA-ORTHODOX VOTERS ‘FIGHTING FOR THEIR LIVES’ ON ELECTION DAY

https://www.jpost.com/Israel-News/Ultra-Orthodox-voters-fighting-for-their-lives-on-election-day-601970


Voters in the ultra-Orthodox neighborhoods of Jerusalem got up early on Tuesday morning to pray, and then to vote.

Men could be seen coming to voting stations with their prayer shawls and tefillin in hand having left synagogue to perform what has become another religious obligation in the lives of the ultra-Orthodox, voting for their political parties.

CATHOLIC PRIEST FILES DEFAMATION LAWSUIT AFTER BEING OUTED AS ALLEGED PREDATOR


https://www.newsweek.com/catholic-priest-accused-molesting-children-files-defamation-lawsuit-1459545



A lawsuit by a former priest is seeking punitive damages for "severe humiliation, mental anguish, and emotional and physical distress" after being outed as an accused child molester by the Roman Catholic Diocese of San Diego.

J. Patrick Foley of Sacramento, California, claims that the Diocese promoted a "reckless disregard for the truth" in a September 12 filing with San Diego Superior Court. In 2018, Foley was one of eight men added to a list of Catholic clergy believed by the Diocese to be responsible for sexually abusing children. Foley's lawsuit alleges that his inclusion on the list amounts to publishing "false and defamatory material."

Foley is hardly the first priest from the area accused of child sex abuse. The San Diego Diocese previously settled a 2007 lawsuit claiming child molestation by a further 48 priests under their purview.