I quoted both the rmcl in פרק ג as i heard it translated in Yiddish from the SR (in part of a long Torah). you may look it up in mesilas yeshurim beginning פרק ג in Hebrew.
אמרו לו כל דבריך אינן אלא מפי השמועה? אמר להם הזקקתוני לומר דבר שלא שמעתי מפי רבותי. -סוכה כח
הגה"ק מ'סאנז הבעל דברי חיים ז"ל שכל התורה כולה נתעצמו בו, היה מתפלל מנחה בשעה מאוחרת מאוד, יסודתו הוא ע"פ האריה"ק ואין כאן מקומו להברר אבל כדי הוא לסמוך עליו, כששאלו את הדבר"י טעמו ונומיקו שהוא מתפלל כל כך מאוחר מנחה, וענהו עליו בצחת לשונו: "למנחה-למצחא". מען קאן דאווענען מנחה ווען ס'איז שוין דא שטערן. למנחה-למצחא עדי יהון חלפין . ודפח"ח
ומדי דברו בו זכור אזכרנו עוד, הדבר"י ז"ל הוסיף לאמר אחר שצטט המסילת ישרים הנ"ל בלש"ק בא"ד: עלית למרום שבית שבי, די תורה ווערט אנגערופן א שבי' זי איז היינט אוויא א שבי' מען טוט מיט איהר וואס מען וויל, די וואס קאנען לערנען די פארדרייען די תורה אין גאנצען טוהן מיט איהר וואס זיי ווילן, זיי ווייסן גארנישט. די וואס קאנען נישט לערנען, האבן זיי דאך חאטש א "מסורה" ווייסן זיי נאך עפעס וויא ציטוהן.. וכו' וכו
נ.ב. מדרש תנחומא פרשת וירא סימן ה ד"ה (ה) ילמדנו רבינו א"ר יהודה בר שלום בקש משה שתהא המשנה אף היא בכתב, וצפה הקב"ה שאומות עתידין לתרגם את התורה, ולהיות קוראין אותה יוונית. והן אומרין אנו הן של ישראל, א"ל הקב"ה למשה: אכתב לו רובי תורתי, וא"כ כמו זר נחשבו (הושע ח) וכ"כ למה? מפני שהמשנה היא מסטורין של הקב"ה, ואין הקב"ה מוסר מסטורים שלו אלא לצדיקים, שנאמר סוד ה' ליראיו. תהלים כה
בגמרא. "אמר רבי אלעזר: תורה - רוב בכתב ומיעוט על פה, שנאמר: (הושע ח, יב) אֶכְתָּב-לוֹ רֻבֵּי תּוֹרָתִי כְּמוֹ זָר נֶחְשָׁבוּ. ורבי יוחנן אמר: רוב על פה ומיעוט בכתב, שנאמר: (שמות לד, כז) כִּי עַל פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. ואידך נמי הכתיב אכתוב לו רובי תורתי? ההוא אתמוהי קא מתמה: אכתוב לו רובי תורתי הלא כמו זר נחשבו! -גיטין ס ע"ב
Kalonymus Anonymus says to Berel “Rav Chaim himself, in nefesh hachaim, trashes these practices. Look it up.” Sotah 20a: “R. Joshua says: a woman prefers one kab [metaphorical for a scanty livelihood] and sexual indulgence to nine kab [luxurious style of living] and continence. he used to say, a foolish pietist חסיד שוטה, a cunning rogue רשע ערום, a female pharisee ואשה פרושה, and the plague of pharisees ןמכות פרושין bring destruction upon the world.” Sotah 21b: “R. Assi said in the name of R. Johanan: [A cunning rogue רשע ערום is] he who gives advice to sell an estate which is inconsiderable [The law of inheritance is that where the estate is small, the daughters inherit and the sons can go begging (B.B. 140a).]. For R. Assi said in the name of R. Johanan: If the male-orphans sold an inconsiderable estate before [the daughters established their claim at a Court], their act of selling is legal.” The Mishnah Sotah 20a trashes practices of חסיד שוטה, רשע ערום, אשה פרושה, ומכות פרושין The gamara elaborates. KA, that’s a serious attack to Berel or to anyone that he is a חסיד שוטה or a רשע ערום. Can we get off attacking rabbis and people that there are a חסיד שוטה or a רשע ערום? Troll = In Internet slang, a troll is a person who starts quarrels or upsets people on the Internet to distract and sow discord by posting inflammatory and digressive, extraneous, or off-topic message
Gerald, what are you talking about? YOU have totally missed the point. I asked berel about the Brisk litvish view on antinomian hassidic practice. Berel is brisk, not hassidic. The Nefesh hachaim attacks these antinomian, anti-halachic practices. How does that make me a troll? Do you know what the Nefesh hachaim is?
Sadly, the ramchal died at a very young age.
ReplyDeleteאמר רבי אלעזר א"ר חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם. -מגילה ט"ז
ReplyDeleteבא"ד בלש"ק: דער "מסילת ישרים" (פרק ג') זאגט, ס'איז פארהנדן אין דער טינקעל מ'זעהט נישט, ער זעהט נישט גארנישט. ס'איז פארהאנדן איז [גאר] פארקערט, ס'דאכט זיך עהם אויף א האלטץ אז ס'איז א חיה, ער זעהט גאר עפעס אנדערש [פון וואס ס'איז]. אזוי זאגט ער אין די תורה הקדושה איז דא טעותים, אבער מ'זעהט דעם אמת, איינער זעהט גארנישט, אין איינער וואס ער זעהט [איז] דעם היפך בעוה"ר. ע"כ בלש"ק וד"ל
הנ"ל שמעתי בעצמי מפה קודשו של הדבר"י ז"ל בסעודת רעוא דרעוין שב"ק פ' דברים שבת חזון שעראן ספרינגס נ.י. בשנת תשכ"ז לפ"ק
can you translate that into a language that everybody understands?
ReplyDeleteWho do you quote ? The late esteemed Rebbe Yoel of Satmar?
ReplyDeleteDear Berel,
ReplyDeleteHow do the Brisker velt consider certain Hasidic practices , for example davening of Mincha after sunset, which is outside of normal halacha?
דבר בשם אומרו
ReplyDeleteI quoted both the rmcl in פרק ג as i heard it translated in Yiddish from the SR (in part of a long Torah). you may look it up in mesilas yeshurim beginning פרק ג in Hebrew.
אמרו לו כל דבריך אינן אלא מפי השמועה? אמר להם הזקקתוני לומר דבר שלא שמעתי מפי רבותי. -סוכה כח
דבר בשם אומרו
ReplyDeleteas i heard it translated in Yiddish from the SR part of a long Torah. you may look it up in mesilas yeshurim beginning פרק ג in Hebrew.
אמרו לו כל דבריך אינן אלא מפי השמועה? אמר להם הזקקתוני לומר דבר שלא שמעתי מפי רבותי. -סוכה כח
דבר בשם אומרו
ReplyDeleteas i heard it translated in Yiddish from the SR in part of a long Torah. you may look it up in mesilas yeshurim beginning chap. 3 in Hebrew.
אמרו לו כל דבריך אינן אלא מפי השמועה? אמר להם הזקקתוני לומר דבר שלא שמעתי מפי רבותי. -סוכה כח
הגה"ק מ'סאנז הבעל דברי חיים ז"ל שכל התורה כולה נתעצמו בו, היה מתפלל מנחה בשעה מאוחרת מאוד, יסודתו הוא ע"פ האריה"ק ואין כאן מקומו להברר אבל כדי הוא לסמוך עליו, כששאלו את הדבר"י טעמו ונומיקו שהוא מתפלל כל כך מאוחר מנחה, וענהו עליו בצחת לשונו: "למנחה-למצחא". מען קאן דאווענען מנחה ווען ס'איז שוין דא שטערן. למנחה-למצחא עדי יהון חלפין . ודפח"ח
ReplyDeleteומדי דברו בו זכור אזכרנו עוד, הדבר"י ז"ל הוסיף לאמר אחר שצטט המסילת ישרים הנ"ל בלש"ק בא"ד: עלית למרום שבית שבי, די תורה ווערט אנגערופן א שבי' זי איז היינט אוויא א שבי' מען טוט מיט איהר וואס מען וויל, די וואס קאנען לערנען די פארדרייען די תורה אין גאנצען טוהן מיט איהר וואס זיי ווילן, זיי ווייסן גארנישט. די וואס קאנען נישט לערנען, האבן זיי דאך חאטש א "מסורה" ווייסן זיי נאך עפעס וויא ציטוהן.. וכו' וכו
ReplyDeleteנ.ב. מדרש תנחומא פרשת וירא סימן ה ד"ה (ה) ילמדנו רבינו
א"ר יהודה בר שלום בקש משה שתהא המשנה אף היא בכתב, וצפה הקב"ה שאומות עתידין לתרגם את התורה, ולהיות קוראין אותה יוונית. והן אומרין אנו הן של ישראל, א"ל הקב"ה למשה: אכתב לו רובי תורתי, וא"כ כמו זר נחשבו (הושע ח) וכ"כ למה? מפני שהמשנה היא מסטורין של הקב"ה, ואין הקב"ה מוסר מסטורים שלו אלא לצדיקים, שנאמר סוד ה' ליראיו. תהלים כה
בגמרא. "אמר רבי אלעזר: תורה - רוב בכתב ומיעוט על פה, שנאמר: (הושע ח, יב) אֶכְתָּב-לוֹ רֻבֵּי תּוֹרָתִי כְּמוֹ זָר נֶחְשָׁבוּ. ורבי יוחנן אמר: רוב על פה ומיעוט בכתב, שנאמר: (שמות לד, כז) כִּי עַל פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. ואידך נמי הכתיב אכתוב לו רובי תורתי? ההוא אתמוהי קא מתמה: אכתוב לו רובי תורתי הלא כמו זר נחשבו! -גיטין ס ע"ב
ReplyDeleteteh Shaagas aryeh rov of voloshin prior to reb chaim voloshen
ReplyDeletehas a tshuvah on this topic
look it up!
Rav Chaim himself, in nefesh hachaim, trashes these practices. Look it up.
ReplyDeleteKalonymus Anonymus says to Berel “Rav Chaim himself, in nefesh hachaim, trashes these practices. Look it up.”
ReplyDeleteSotah 20a:
“R. Joshua says: a woman prefers one kab [metaphorical for a scanty livelihood] and sexual indulgence to nine kab [luxurious style of living] and continence. he used to say, a foolish pietist חסיד שוטה, a cunning rogue רשע ערום, a female pharisee ואשה פרושה, and the plague of pharisees ןמכות פרושין bring destruction upon the world.”
Sotah 21b:
“R. Assi said in the name of R. Johanan: [A cunning rogue רשע ערום is] he who gives advice to sell an estate which is inconsiderable [The law of inheritance is that where the estate is small, the daughters inherit and the sons can go begging (B.B. 140a).]. For R. Assi said in the name of R. Johanan: If the male-orphans sold an inconsiderable estate before [the daughters established their claim at a Court], their act of selling is legal.”
The Mishnah Sotah 20a trashes practices of חסיד שוטה, רשע ערום, אשה פרושה, ומכות פרושין
The gamara elaborates. KA, that’s a serious attack to Berel or to anyone that he is a חסיד שוטה or a רשע ערום. Can we get off attacking rabbis and people that there are a חסיד שוטה or a רשע ערום? Troll = In Internet slang, a troll is a person who starts quarrels or upsets people on the Internet to distract and sow discord by posting inflammatory and digressive, extraneous, or off-topic message
Gerald, what are you talking about? YOU have totally missed the point.
ReplyDeleteI asked berel about the Brisk litvish view on antinomian hassidic practice.
Berel is brisk, not hassidic. The Nefesh hachaim attacks these antinomian, anti-halachic practices. How does that make me a troll?
Do you know what the Nefesh hachaim is?