Todah rabbah and ye'yasher kochakha, R. Eidensohn, shlit"a, for the publicizing today (23 Sivan, 5778) footnote 30 of this student's Sherbrooke Street Eruv essay. Interestingly, the very same day (23 Sivan, 5778), Ha-Ma'or journal from Shvat-Adar 5776 was published online, which contains a letter by R. Shmuel Tsarch which seems to confirm my footnote. See here:
I cautiously emphasize "seems to confirm," because R. Tsarch congratulates R. Landesman, despite the paradoxical fact that R. Landesman is himself (be-mechilat Kevod Torato) encouraged by the Emet Kneh pamphlet to perform teshuvah regarding the heter me'ah Rabbanim granted to R. Aryeh M. Kotler [itself mentioned in footnote 30 of my essay]. Okay, I am not here to criticize talmidei chakhamim, chas ve-chalilah. Obviously, ve-amekh kulam tzaddikim, and my only goal is to clarify the Halakhah and to perform the mitzvah of restoring shelom bayit between husband and wife, as I already wrote at http://daattorah.blogspot. com/2017/02/greenblatt- kaminetsky-heter-is-tamar.html .
Be-virkat kol tuv selah,
Shalom
What update?
ReplyDeleteThis one:
ReplyDeleteAlso worthy of highlight in the same essay is footnote 4, which cites an e-mail from R. Yisrael A. Knopfler disqualifying the RCA Vice-President (Northeast region) R. Michael Whitman (be-mechilat Kevod Torato) from adjudicating questions in Hilkhot Gittin.
“updatefrom Rav Spira”
ReplyDeleteGood update, thanks Rav Spira.
In note 4 Rav Spira references:
Bechoroth 30a
“Mishnah: One who is suspected of ignoring the sabbatical year is not suspected of ignoring [also] the tithes [The fruits in other years, however, may be bought from him]. One who is suspected of ignoring tithes is not suspected of ignoring [also] the sabbatical year. One who is suspected of ignoring both is suspected of ignoring the rules of Levitical purity. and it is possible for one to be suspected of ignoring the rules of Levitical purity and yet not suspected of ignoring the two laws [cited above]. This is the general rule: one who is suspected of ignoring a religious law must not give judgment on it or testify concerning it.”
שולחן ערוך אבן העזר הלכות כתובות סימן עז
דין מורד ומורדת, או אומרת: מאיס עלי, ובו ה' סעיפים.
שולחן ערוך אבן העזר הלכות גיטין סימן קנד
למי שכופין להוציא בגט, בין איש בין אשה, וסדר כתיבת הגט ונתינתו, ובו כ"ד סעיפים.
שולחן ערוך אבן העזר הלכות גיטין סימן קנד
האיש שנולדו בו מומין אחר שנשא, אפי' נקטעת ידו או רגלו, או נסמת עיניו, ולא רצתה אשתו ליישב עמו, אין כופין אותו להוציא וליתן כתובה; אלא אם רצתה תשב, ואם לא רצתה, דינה כדין מורדת. הגה: וי"א דכל זה בידו או רגלו או עינו אחת, אבל בב' ידיו וב' עיניו וב' רגליו, כופין אותו להוציא (טור והרא"ש).
שולחן ערוך אבן העזר הלכות גיטין סימן קנד
איש המשתטה מידי יום יום, ואומרת אשתו: אבי מחמת דחקו השיאני לו וסבורה הייתי לקבל ואי אפשי כי הוא מטורף ויראה אני פן יהרגני בכעסו, אין כופין אותו לגרש, שאין כופין אלא באותם שאמרו חכמים. הגה: מי שהוא נכפה, י"א שאינו מום ואין כופין על זה לגרש. ומ"מ אין כופין אותה שתהיה עמו, הואיל ובאתה מחמת טענה (מרדכי פרק המדיר בשם ראבי"ה). וי"א דהוי מום באיש, וכופין לגרש
שולחן ערוך אבן העזר הלכות גיטין סימן קנד
כל הנושא אשה בעבירה, אפילו באיסור דרבנן כגון שניות, כופין אותו להוציא.