Monday, December 21, 2015

Rav Nota Greenblatt's relying on a psychiatrist's report based solely on severely biased testimony is not comparable to the evidence that Rav Moshe Feinstein used

There has been some complaints that I have been unfair in criticizing Rav Greenblatt's relying on a psychiatric report that he did not understand. A report  which was largely based on Tamar's hostile comments without the psychiarist meeting Aharon or giving him a chance to explain the truth of the assertions or even the context. It has been claimed that Rav Moshe Feinstein also relied on such expert testimony to decide if the marriage was a mistake and that the evidence he used was also hearsay.

However it is obviously that the Rav Moshe was not relying solely on the biased and subjective reports from an alleged victim. He dealt with cases where it was possible to objectively ascertain the truth of the problem. Furthermore the evidence was not contested as it is in the present case. 

Below is one of Rav Moshe's teshuvos describing the evidence he based himself to decide that the husband was mentally ill and to annul the marriage. This is clearly not the type of evidence that Rav Greenblatt used.

שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן פ
בדבר שוטה אם הוא מום גדול לבטל הקידושין אם לא ידעה כשא"א להשיג גט פטורין כ"ז ניסן תשט"ו. מע"כ ידידי הרה"ג מהר"ר זאב דרייזין שליט"א וכל ידידי הרבנים הגדולים והחשובים חברי ועד הרבנים בבאלטימאר /בלטימור/ שליט"א.

בדבר האשה שניסת לאחד ואחרי עבור איזה שבועות נעלם ממנה ועתה הוא בבית אביו וא"א להשיג גט פטורין באשר שאביו אינו מניח שום איש אליו משום שהוא חולה במחלת שטות שירא מאנשים וחושש אביו שיחלה ביותר עד שלא יוכלו להחזיקו בבית והיא עגונה זה כי"ד שנים ותובעת מהרבנים שישתדלו לתקנתה ונסעו שלשה רבנים לבית החולים של הצבא בפערי פוינט והשיגו רשיון לעיין בכל הנירות הנמצאים שם אודות חולה זה ששהה שם איזה חדשים והוריו הוציאו אותו משם למרות דעת הרופאים בהבטחתם שהם ישגיחו עליו בביתם ואמרו הרופאים להם כי הוא משוגע ממש לכל דבר. ובנירות נמצא כתב מרופא מומחה שנכתב בשנת ל"ח למספרם כי הוא משוגע גמור וגם היה הולך ערום ומאבד מה שנותנים לו וכדומה. ומכתב מפורט בחתימת ארבעה רופאים מומחים משנת מ"ד למספרם אשר ג"כ אומרים שהמחלה הותחלה בשנת ל"ח למספרם. ומשמע דעת הרופאים שאף בזמן שלא היה ניכר עליו עניני השטות שהרי בשנת מ"א למספרם היה חמשה חדשים בצבא ואחרי שנשתחרר מפני שנותיו נשא אחרי עבור שלשים את האשה הזאת וא"כ לא היה ניכר עליו סימני שטות דאם היה ניכר בו סימני שטות לא היו מקבלין אותו בצבא ולא היתה ניסת לו וגם אחרי שברח פתאם מביתו התנדב שוב לעבוד בצבא והיה שם ערך שתי שנים עד שראו שהוא משוגע והכניסוהו לבית החולים בפערי פוינט, מ"מ דעת הרופאים שמחלת השטות היתה בו בעצם בכל העת מפעם הראשון שנחלה בשנת ל"ח שהיה כשלש שנים קודם הנישואין. והאשה לא ידעה שהיה חולה בשנת ל"ח על מחלת שטות, לבד שמסתבר כן שהרי לא ידעו מזה אנשים אחרים כי הוריו הסתירו זה, ראו הרבנים שם בבית החולים מכתב אמו שמפרטת מצבו של בנה מיום הולדו הוזכר שם גם שכלתה היא אשתו של החולה לא ידעה מאומה ממחלתו הקודמת. ולכן מסתפקים כתר"ה אם יש להתירה מצד בטול הקידושין דאם היתה יודעת שהיה משגע לא היתה מתקדשת לו וכ"ש שהיה גם אז משגע כעדות הרופאים שודאי לא היתה מתקדשת לו. ומחמת שהוא ענין עגונה ששקדו חז"ל לתקנתה נזדקקתי לעיין בזה אף כי מה אני להורות בדבר חמור כזה והשי"ת יעזרנו שלא נכשל ח"ו ויורנו אמת להלכה ולמעשה.

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.