Whether to given an aliyah to a bar mitzva boy whose father is not Jewish?
I was asked by a rav whether a boy who was born to a Jewish woman who is married to a non‑Jew is allowed to be called up to the Torah on his bar mitzva? I replied that even though it is obvious that the boy is a Jew in all respects – according to the majority of rishonim which established the halacha and consequently there is an obligation to teach him Torah and to educate him in doing mitzvos – but in fact if his mother is still living in sin with the non‑Jew and she isn’t concerned with the prohibition of the Torah and her son is being raised with them – then as for the sake of the Jewish community (migder milsa) he should be prevented from getting an aliyah on his bar mitzva and there should be no celebration in the synagogue. Similarly it is better not to accept him as a student in the day school for this reason of the welfare of the Jewish community.
Only when the mother leaves the non‑Jewish father do we need to be concerned for the Jewish nature of her children from the non‑Jew and be concerned with educating them properly. In such a case it would be proper to give him an aliya and to make a celebration on his bar mitzva.
However if there is concern that other children will be negatively influenced by accepting him into the day school - then it is prohibited to accept him also according to halacha [and not just because of migder milsa]
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן עג
אם לקרא לתורה ביום הבר מצוה שלו לבן ישראלית מנכרי י"ח שבט תשט"ו.
נשאלתי מרב אחד אם יניחו לבן הנולד לישראלית הנשואה לנכרי לקראו לתורה ביום הבר מצוה שלו, והשבתי שאף שפשוט שיש להבן דין ישראל לכל דבר לרוב הראשונים שהלכה כמותם ויש ממילא חיוב ללמדו תורה ולחנכו במצות, אבל למעשה אם עדיין אמו ברשעתה עומדת ודרה עם הנכרי ומופקרת לכל האיסורין ומתחנך הבן אצלם יש למיגדר מלתא בכל האפשר שלא יקראו אותו לתורה ביום הבר מצוה שלו ולא יעשו איזה שמחה שם, וכן היה טוב שלא לקבלו ללמוד בהת"ת מאותו הטעם למיגדר מלתא, ורק כשתפרד האם מהנכרי יש ללמדו כדין ולקראו לתורה ולעשות שמחה ביום הבר מצוה שלו. ואם יש חשש שיתקלקלו ילדים אחרים עי"ז שיקבלוהו בהת"ת אסור גם מדינא. משה פיינשטיין.