Rivash (157)שואח מאד נעלה ישמרך השומר רגלי חסידיו. הגיעוני כתביך האחד על יד היהודי משביליא עוד הגיעני כתב שני על ידי בן ביטש ולשניהם עשו הקהל כראוי. ולבן ביטש חתמתי בשטרו לכבודך כי הולך הוא לבגאי"ה ולקוסטנטי"נה. עוד הגיעני כתב שלישי בחול הסוכות על ידי היקר גיסי. ולכל אלה הכתבים לא הי' לי פנאי ויכולת לענות אליך זולתי בכתב הראשון אשר בו החלוף עניתיך על יד היהודי ההוא והודעתיך איך כתבתי לך דרך הוניי"ן ע"י סוחר נכבד מתלמסאן מכירו של הנעלה רבי אברהם ששפ"ו י"א. ועם כתביו שלחתי לך טופס תשובתי למלק"א וכן מה שנ"ל מתשובתך לשם. ואין ספק אצלי שהגיע אליך או יגיעך ואם לא הגיעך הודיעני ואוסיף שנית לכתבה אליך. וגם הודעתיך כי מורי הרב רבי פרץ הכהן ז"ל לא היה כלל מדבר ולא מחשיב באותן הספירות. גם שמעתי מפיו שהרב רבי שמשון מקינון ז"ל שהיה רב גדול מכל בני דורו וגם אני זכור ממנו ואם לא ראיתיו בעיני והוא היה אומר אני מתפלל לדעת זה התינוק, כלומר להוציא מלב המקובלים שהם מתפללים פעם לספירה אחת ופעם לספירה אחת כפי ענין התפלה. והם אומרים כי זה פי' מה שאז"ל הרוצה להתחכם ידרים להתעשר יצפין, ר"ל יכוין למדת ימין או למדת שמאל. גם בתפלת שמנה עשרה יש להם בכל אחת ואחת כונה לספירה ידועה. וכל זה הוא דבר זר מאד בעיני מי שאינו מקובל כמו הם, וחושבים שזה אמונת שניות. וכבר שמעתי אחד מן המתפלספים מספר בגנות המקובלים והיה אומר הע"ג מאמיני השלוש והמקובלים מאמיני העשיריות. וכבר קרה לי בהיותי בסרקסט"ה שבא לשם החכם הישיש דון יוסף ן' שושאן ז"ל אשר כבר ראיתי אותו בבלנסיא"ה והוא היה חכם בתלמוד וראה בפילוסופיא והיה מקובל וחסיד גדול ומדקדק במצות וביני ובינו היתה אהבה וחשק גדול. ופעם אחת שאלתי לו איך אתם המקובלים בברכה אחת מכוונים לספירה ידועה ובברכה אחרת לספירה אחרת, ועוד הכי יש אלהות לספירות שיתפלל אדם להן, וענה לי חלילה שתהיה התפלה כי אם לשם יתברך עלת העלות. אבל הדבר הזה כמו מי שיש לו ריב ושואל מן המלך שיעשה לו דין יבקש ממנו שיצוה אל היושב על המשפט שידין לו לא שיצוה זה אל הסוכן הממונה על האוצרות כי תהיה שאלתו בטעות. וכן אם ישאל מן המלך שיתן לו מתן לא יאמר לו שיצוה אל השופט אבל שיצוה אל הסוכן. וכן אם ישאל ממנו יין יבקש שיצוה זה לשר המשקים, ואם ישאל לחם יאמר לשר האופים, לא בהפך זה. כך הוא בענין התפלה שהיא לעולם לעלת העלות אלא שמכוין המחשבה להמשיך השפע לאותה ספירה המתיחסת לאותו דבר שהוא מבקש עליו. כמו שתאמר שבברכת על הצדיקים יכוין לספירה הנקראת חסד שהיא מדת רחמים ובברכת המינין יכוין לספירה הנקראת גבורה שהיא מדת הדין, והקש על זה. זה באר לי החסיד הנז' מכונת המקובלים והנה טוב מאד. אמנם מי מכניס אותנו בכל זה, הלא טוב להתפלל סתם לשם יתברך בכונה והוא ידע באיזה דרך ישלים המבוקש, כמאמר הכתוב גול על ה' דרכך ובטח עליו והוא יעשה. וזה מה שאמר הרב הגדול רבי שמשון דקינון ז"ל שהזכרתי למעלה. וכן הודעתיך מה שאמר אלי ביחוד מורי הרב רבינו נסים ז"ל כי הרבה יותר מדאי תקע עצמו הרמב"ן ז"ל להאמין בענין הקבלה ההיא, ולזה איני תוקע עצמי באותה חכמה אחר שלא קבלתיה מפי מקובל חכם. ואם ראיתי באורים על סודות הרמב"ן ז"ל וגם הם אינם מגלי' שרשי החכמה ההיא ומגלים טפח ומכסים כמה טפחים וקרוב לטעות בדבר מהם, ולכן בחרתי לבל יהיה לי עסק בנסתרות. ומה ששאלת אם הספירות למטה ממעלת המלאכים או למעלה מהם, אין ספק כי הספירות הם למעלה והם נאצלו ראשונה מן העשירות נאצלו המלאכים לדעת המקובלים, וכ"כ בפירוש רבי שם טוב בן גאון ז"ל בתחלת באורו לסודות הרמב"ן ז"ל. ורבי יהודה הלוי ז"ל כתב בסלוק אחד שעשה ליום הכפורים היו אומרים אותו בברצלונה בהיותה בשלותה כי דוד ע"ה באמרו ברכו ה' מלאכיו רמז לעולם המלאכים. ובאמרו ברכו ה' כל צבאיו רמז לעולם האמצעי. ובאמרו ברכו ה' כל מעשיו רמז לעולם התחתון. ובעולם המלאכים אמר כלשון הזה וכמה פנים לפני' הנוראים וכמה אחורים לאחורים הנוראים. והספר ההוא אשר אמרת שהוא לחכם רבי יצחק בן לטף קראו צורת עולם הנה הוא אצלי ובו כ"ז פרקים. וכן ספר אחר לו קראו צרור המור ובו י"א פרקים, וענין הספר הזה מענין הספר הקודם. עוד ספר אחר קטן מחזיק ק' עלין קראו רב פעלים לפי שהוא מדבר במינין רבים, וזה לא חלקו לפרקים כי אם למאמרים והם פ"ח מאמרים. עוד לו פירוש קהלת והוא פירוש נאה על דרך הפשט נוטה אל המושכל והחכמה הטבעית. עוד הספר הגדול והנאה שבספריו קראו שער השמים והוא כעין מורה הנבוכים חלקו לארבעה שערי' השער האחד יש בו כ"ח פרקי' השער הב' יש בו כ"ה פרקי' השער הג' יש בו י"ב פרקים השער הרביעי יש בו י"ו פרקים. והספר הזה הוא נכבד מאד ומדבר בו כפי המושכל והחקירה הפילוסופי' אבל מבטל דעותיהם במה שהם כנגד תורתנו. כי החכם הזה נראה שראה הרבה בפילוסופי' והיה עם זה תוריי וחסיד. וכן כתב בו טעמי מצות, ולא ראיתי בספר ההוא שיזכיר עשר ספירות רק עשר מעלות המלאכים כפי שהזכירה הרמב"ם ז"ל בספר המדע. ובספר הזה מרחיב בו הבאור בכל דרכיו זולתי בקצת דברים שמעלים ואומר והבן זה. אבל בספר שרמזת אליו כל דבריו סתומי' אין אדם מבין בהם, ומי שיקדים לזה הספר קריא' ספר שער השמי' יהי' לו תוספת הבנה בזה. ובספ' הזה הסתום הזכיר עשר ספירות אבל לא כדרך קבלת הרמב"ן ז"ל והנמשכים אחר קבלתו. כי בספר הזה נראה כי דעתו שמעלות המלאכים הם מכלל העשר ועשה שלש מעלות ראשונות מן המלאכים המתוארו' באש ובמים ורוח. וכבר הזכירו כי הנברא הראשון נקרא אש לוהט והצורה הרביעית היא אור השמש והחמישית היא גלגל השכל והוא כלל הגלגלי' והארבע צורות הנשארות הם ד' צורות היסודיות, כמש"כ זה בפ"כ מן הספר. ואין זה כלל דעת חכמי הקבלה ונראה שהם דברים בדא אותם מלבו ומשכלו בלי קבלה, וכן הזכיר זה הוא עצמו בפ"ה מן הספר. ומי יטריח מחשבתו להבין הדברים החדשים העולים בלבו והוא מסתיר ומכסה אותם, ולכן אמרתי בלבי יהיו לו לבדו ואין לאחרים אתו. הן אמת פירש ל"ב נתיבות כדרך המקובלים שהם עשר ספירות וכ"ב אותיות שבהם יסוד הדבו' ושהם נרמזות במלות שעולה כ"ב וי' וזה נאה, אך בעצם הספירות בירר דרך לעצמו מלבו. ולזה אני אומר שאין לסמוך בדברים כאלו אלא מפי חכם מקובל ועדיין אולי.
Tuesday, February 21, 2023
First reading of bills related to the judicial reform approved in the Knesset
The Knesset on Monday night approved the first reading of the first two laws of the judicial reform being promoted by Minister Yariv Levin.
Two bills, which relate to the Basic Law: The Judiciary, were voted upon. The two clauses which were approved are a clause dealing with changing the composition of the Judicial Selection Committee, so that it has a majority of members of the coalition, as well as a clause that will prevent the Supreme Court from striking down Basic Laws.
Monday, February 20, 2023
Biden’s Trip to Kyiv is the Ultimate Humiliation for Putin—and Trump
Biden went to Europe to send Putin a message of American and allied strength. Trump went to grovel before Putin. Biden stood up for American values and our allies. Trump said he trusted Putin more than America’s own intelligence and law enforcement services. Biden embodied America’s strength. Trump illustrated and represented our greatest weakness.
A year after Trump embarrassed the country in Helsinki, he compounded the offense by withholding aid from Ukraine in an attempt to extort Zelensky into doing political dirty work against Biden to help Trump’s reelection efforts. It was an illegal act that ultimately led to Trump’s first impeachment. At the same time and throughout the following year according to reports from Trump’s own top advisors, he was actively advocating to withdraw American troops from Europe.
Sunday, February 19, 2023
Rolling Stone's disastrous story of gang rape and R Gottesman, Chicago Beis Din & the bloggers Lopin, Maryles and Morris
Father Goron Macrae.. Nachlaot Tablet Magazine regarding Nachlaot
Part of the answer is that serious abuse does occur. Abuse is so horrible and disgusting that it and the abuser have to be destroyed. Lives have in fact been ruined by abuse and the betrayal of family and community when the abuse was reported. The reality is that Orthodox community - like the rest of the world - has until recently not dealt properly with abuse. But that is not enough to explain what has happened in terms of peoples emotion and propagation of baseless accusations
I would like to suggest another dynamic. There seems to be the need for people to not only have abuse prevented and abusers jailed - but that they have to be the ones who save the world from abuse. These people lose all objectively when dealing with abuse. They lose all ability to consider alternative explanations of events. They take an extreme position - if there is smoke if there are rumors if there was an over friendly personality - he must have done it. It is a lynch mob attitude combined with being a savior of mankind from abuse.
Over and over in the comments on the blogs and in the comments of certain people who have led the attack on the seminaries we hear:
"He must have been guilty - did you see the way he conducted himself?" Of course he is guilty of rape - my wife heard that 40 girls were raped." He must have been guilty if the beis din has suspicions - they would not publicize suspicions unless it really happened." " I am going to close down those seminaries - there is no such thing as a seminary where staff failed to stop abuse that can serve as an educational institution and even if the accusations aren't true but we can't allow a seminary where such rumors exist." "Don't confuse the issue by demanding evidence - everyone knows that in rape cases the girls don't say anything - but he is guilty and the seminaries were guilty because that's what everyone says." "Not only is he guilty of the worst that everyone says - but given the enormity of what is claimed about him the staff obviously knew about it and not only did nothing but they facilitated his abuse - don't defend him by saying there is no evidence. Commonsense tells you that he is guilty and if you don't believe it you are also a facilitator of abuse." "It is better that a 1000 innocent people lives be destroyed if it prevents an abuser from getting away with his crime."Following is another example where a distinguished University accepted the gang rape charges made by a student because of the investigation of a reporter who wanted to believe it happened and ignored anything which would have ruined her "righteous" expose. Fortunately the Washington Post took the time to check the facts and the "facts" unraveled. The accused must be given the chance to self-defense and the lynch mob must be replaced by a calm and rational evaluation of the evidence
The Printed Page of the Talmud by Rabbi HAYM SOLOVEITCHIK
Saturday, February 18, 2023
G-d's partner?!
Sanhedrin (38b)A certain heretic said to Rav Idit: It is written in the verse concerning God: “And to Moses He said: Come up to the Lord” (Exodus 24:1). The heretic raised a question: It should have stated: Come up to Me. Rav Idit said to him: This term, “the Lord,” in that verse is referring to the angel Metatron, whose name is like the name of his Master, as it is written: “Behold I send an angel before you to keep you in the way and to bring you to the place that I have prepared. Take heed of him and obey his voice; do not defy him; for he will not pardon your transgression, for My name is in him” (Exodus 23:20–21). The heretic said to him: If so, if this angel is equated with God, we should worship him as we worship God. Rav Idit said to him: It is written: “Do not defy [tammer] him,” which alludes to: Do not replace Me [temireni] with him. The heretic said to him: If so, why do I need the clause “For he will not pardon your transgression”? Rav Idit said to him: We believe that we did not accept the angel even as a guide [befarvanka] for the journey, as it is written: “And he said to him: If Your Presence go not with me raise us not up from here” (Exodus 33:15). Moses told God that if God Himself does not accompany the Jewish people they do not want to travel to Eretz Yisrael.
Friday, February 17, 2023
Tucker Carlson Calls Trump ‘Demonic Force’ in New Legal Filing
On Jan. 6, 2021 Carlson messaged Pfeiffer, and called Trump “a demonic force, a destroyer,” adding, “But he’s not going to destroy us.” Despite this, just three weeks later, the host invited his leading sponsor Mike Lindell on his show; Lindell proceeded to repeat Powell’s conspiracies on air, even previewing them for Carlson’s staff.
Wednesday, February 15, 2023
Hashgacha protis applies to everything?
Chinuch (#169): There are some groups that believe that Providence applies to every living creature - both man and animal. There are also those who extend Providence further and say it applies to every entity in the world - living or non living. In other words they say that the smallest entity only moves as response to G d’s will and decrees. They go so far as to say that even when a single leaf falls off a tree that G d decreed that it should fall. That it is impossible that its falling be delayed and advanced by an instant. However such a belief is ridiculous - extremely far from human intelligence. There are also evil groups that assert that there is no such thing as Providence for anything in the world whether for people or the rest of living creatures. This view is the view of heretics and it is evil and bitter. However we Jews believe that Providence applies to living creatures only in general – other than man. In other words, the different species are sustained so that the species themselves don’t become extinct. In contrast we believe that regarding man that there is Providence for each and every person which varies according to his deeds. This teaching we know by tradition passed down by the great sages - as well as many verses that teach these principles.
Everything is for the best
Recently received an email from someone who deals with those who have had a rough life such as aguna divorce or death of a spouse or child or debilitating illness or alzheimer's. He noted for some of these people hearing the reassurance :"All is for the best and G-d is in contol" isn't helping at since they have experienced such devestation without seeing any silver lining in the clouds. There have been no miraculous last minute salvation that people usually talk about to prove that G-d is running the world. He asked whether there is another approach?
I noted there is another approach which readily acknowledges the tragedy and badness of some people's situation and which makes no attempt to sugar coat the pain. That is to say the suffering is a test and that there is compensation in Olam Haba. One such approach is called Yessurim from G-d's love. It is described in Berachos 5a
And if he did attribute his suffering to dereliction in the study of Torah, and did not find this to be so, he may be confident that these are afflictions of love, as it is stated: “For whom the Lord loves, He rebukes, as does a father the son in whom he delights” (Proverbs 3:12).
Sanhedrin (47a) Rabbi Natan says: It is a good sign for the deceased when he is punished after his death and does not receive an honorable burial or eulogy, as his lack of honor brings him atonement for his sins. For example, if the deceased was not eulogized, or if he was not buried, or if a wild animal dragged his corpse, or if rain fell on his bier, this is a good sign for the deceased. Learn from the baraita that a eulogy is delivered for the honor of the dead, so that when he is deprived of this honor, he achieves atonement for his sins.
Santos ‘Bestie’ Is Far-Right Activist Tied to Disgraced Albanian Prime Minister
The woman Rep. George Santos called his “best friend” is a Republican fundraiser and conspiracy-theory spreader who spent years promoting an Albanian politician barred from entering the United States for corruption—work that raised concerns among legal and ethics experts who spoke with The Daily Beast.
In the space of two election cycles, Evi Kokalari—who sometimes uses her ex-husband’s surname Angelakis—went from a small-time Queens real estate broker whose dabbling in politics never extended beyond a couple gifts to local campaigns, to a jet-setting Republican operative who hosted events for Santos and GOP luminaries including former Rep. Lee Zeldin and Trump acting intelligence director Ric Grenell.
Tuesday, February 14, 2023
Woman not happy with Rabbinic ruling
Gittin (35a) A certain woman appealed to Rabbah son of R. Huna [to enforce payment of her kethubah]. He said to her: What can I do for you seeing that Rab would not enforce payment of a kethubah and my father also would not enforce payment of a kethubah to a widow? She said to him: At least grant me maintenance. He replied: You are not entitled to maintenance either, since Rab Judah has said in the name of Samuel: If a woman claims her kethubah in the Beth din, she has no claim to maintenance. She said to him: Turn his seat upside down! [May he be humiliated (Rashi)] —He gives me the worst of both authorities. They turned his seat over and put it straight again, but even so he did not escape an illness.
Benefits of having a Rebbe
Tanis (23b) R. Mani used often to attend the discourses of R. Isaac b. Eliashab and he complained: The rich members of the family of my father-in-law are annoying me. The latter exclaimed: May they become poor! And they became poor. Later on R. Mani complained: They press me for support and R. Isaac exclaimed: Let them become rich! And they became rich. On another occasion he complained: My wife is no longer acceptable to me. R. Isaac thereupon asked: What is her name? He replied: Hannah. Whereupon R. Isaac exclaimed: May Hannah become beautiful! And she became beautiful. He then complained: She is too domineering over me. Whereupon R. Isaac exclaimed: If that is so, let Hannah revert to her former ugliness! And she became once again ugly.
Monday, February 13, 2023
Angel is a name of the Shechinah
Zohar (3:187a) “The angel which hath redeemed me from all evil bless the lads” (Gen. XLVIII, 16). ‘These words’, he said, ‘were uttered by Jacob in the spirit of holiness, and therefore they must contain some mystery of wisdom.”Angel” is here one of the names of the Shekinah, applied to her when she is a messenger from on high and receives radiance from the supernal mirror, for then she is blessed by the Father and Mother, who say to her: Daughter, go, mind thy house, attend to thy house; go and feed them, go to the lower world where thy household wait for sustenance from thee; here is all which they require. Then she is “angel”. True, she is in many places called “angel” when she does not come to give sustenance to worlds, and further she gives sustenance not in this name but in that of “the Lord”. She is, however, called “angel” when she is sent by the Father and Mother, and “Lord” when she rests on the two Cherubim. When she first appeared to Moses she was called “angel”, but to Jacob she appeared only under the figure of Rachel, as it is written, “And Rachel came with the sheep”.