On Shabbos one of my granddaughters was visiting She is studying teaching social skills to autistic children. I asked what she was currently learning? She replied that the biggest social problem was that they did't know how to lie!
Thursday, February 2, 2023
Wednesday, February 1, 2023
Intermarried Jew seeks advice on Jewish path
Tuesday, January 31, 2023
The GOP effort to equate Biden and Trump on classified documents is working Analysis by Philip Bump
https://www.washingtonpost.com/politics/2023/01/30/biden-trump-classified-documents-republicans/
Even before the FBI searched Mar-a-Lago and seized more than 100 documents with classification markings, Trump and his allies were arguing he had the right to have those marked documents in his possession. When it was discovered President Biden had similarly marked documents at a think tank office he’d used and his private home, Trumpworld pivoted to the attack: Not only did Biden’s document possession functionally neutralize Trump’s possession, Biden’s situation was worse because [waving hands] Hunter Biden.
The media is blowing Biden’s documents ‘scandal’ out of proportion
It’s debatable if Biden’s mishandling of documents – and more recently that of former vice-president Mike Pence – warrants much attention at all, much less the full-bore media blitz it’s getting.
“The bigger scandal here,” said Jameel Jaffer, executive director of the Knight First Amendment Institute at Columbia University, is the over-classification of information; the US government puts its classified stamp on 50m documents a year. In an interview with the Guardian’s David Smith last week, Jaffer called that system of secrecy “totally broken in ways that are bad not just for national security, but for democracy”.
Monday, January 30, 2023
Why More Physicists Are Starting to Think Space and Time Are ‘Illusions’
Picture a perfectly calm, glassy sea on a windless day. Now ask yourself, how can such a plane be produced by overlaying two individual wave patterns? One possibility is that superimposing two completely flat surfaces results again in a completely level outcome. But another possibility that might produce a flat surface is if two identical wave patterns shifted by half an oscillation cycle were to be superimposed on one another, so that the wave crests of one pattern annihilate the wave troughs of the other one and vice versa. If we just observed the glassy ocean, regarding it as the result of two swells combined, there would be no way for us to find out about the patterns of the individual swells. What sounds perfectly ordinary when we talk about waves has the most bizarre consequences when applied to competing realities. If your neighbor told you she had two cats, one live cat and a dead one, this would imply that either the first cat or the second one is dead and that the remaining cat, respectively, is alive—it would be a strange and morbid way of describing one’s pets, and you may not know which one of them is the lucky one, but you would get the neighbor’s drift. Not so in the quantum world. In quantum mechanics, the very same statement implies that the two cats are merged in a superposition of cases, including the first cat being alive and the second one dead and the first cat being dead while the second one lives, but also possibilities where both cats are half alive and half dead, or the first cat is one-third alive, while the second feline adds the missing two-thirds of life. In a quantum pair of cats, the fates and conditions of the individual animals get dissolved entirely in the state of the whole. Likewise, in a quantum universe, there are no individual objects. All that exists is merged into a single “One.”
Saturday, January 28, 2023
Wood from coffin of tzadik?
Just read an article in Stolin journal which notes that when the Rebbe's body was reburied in Israel the coffin was removed and pieces of it were saved as a segula by the chasidim. The question raised was whether this constituted a problem for cohanim?
Jewish months have Babylonian names Why?
אמת ליעקב שמות פרק יב פסוק ב
החדש הזה לכם ראש חדשים15.
כתב הרמב"ן וז"ל: וכבר הזכירו רבותינו [ירושלמי ר"ה פרק א' הלכה ב'] זה הענין ואמרו שמות חדשים עלו עמנו מבבל כי מתחלה לא היו להם שמות אצלנו כו' אבל כאשר עלינו מבבל כו' חזרנו לקרוא החדשים שנקראים בארץ בבל להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י כי אלה השמות ניסן אייר וזולתם שמות פרסיים ולא ימצא רק בספרי נביאי בבל ובמגלת אסתר וכו' עכ"ל. והנה יש לתמוה, מדוע באמת עזבו לשון התורה ונקטו לשון פרס, ובפרט בשמות החדשים שיש בהם שמות ע"ז כגון תמוז. ובאמת מצינו שבימי בית שני היתה השפה המדוברת בישראל לשון ארמי, ורק דברי תורה כתבו בלשון הקודש, והלוא במצרים היו משבחים אותם שלא שינו את לשונם16?
והנראה בזה, בהקדם מה שיש להבין הא דאיתא ביומא [דף כ"א ע"ב] שבבית שני חסרו חמשה דברים, והראשון מהם הוא הארון אשר נגנז בימי יאשיהו המלך. ולכאורה משמע דהטעם שחסר הארון בבית שני הוא משום שנתעלם מן העין. אך לא כן משמע במסכת שקלים [פרק ו' משנה א'], דאיתא התם: מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק וראה את הרצפה שהיא משונה מחברותיה בא ואמר לחבירו לא הספיק לגמור הדבר עד שיצתה נשמתו וידעו ביחוד ששם הארון נגנז עכ"ל המשנה, הרי אף שידעו איפה הארון נגנז אעפ"כ לא העלוהו למקומו בבית קדשי הקדשים, ובהכרח שהיתה סיבה מיוחדת שבבית שני לא יהיה הארון במקומו. מדוע?
נראה שעולי בבל, שבנו את הבית השני, ידעו כי לא זה הבנין אשר יעמוד לעולמים, ואין חזרתם לארץ ישראל בתקופה זו הגאולה השלמה. דעתם היתה כי בנין הבית בתקופה הזאת לא נועד אלא להכין את העם לתקופת הגלות הארוכה. על פי שורת הדין היו הם צריכים לישאר בבבל עוד זמן רב, אלא שראתה ההשגחה שכבר לאחר שבעים שנה של גלות בבל כבר נטמע ונתערב רוב העם עם הגויים, וברור כשמש היה כי אם יתעכבו בני ישראל בגלות מאות ואלפי שנים שאז בודאי לא יצליח העם להשאר בזהותו המיוחדת ושוב לא יהיה את מי לגאול, ולכן חמל ה' על עמו והוציאם מבבל והחזירם, באופן זמני, לארץ ישראל, ובנה להם את בית הבחירה, והכל בכדי שישובו ויתחזקו ביסודות האמונה ויהיו מחוסנים לקראת תקופת הגלות המרה17. בכדי להדגיש ולהמחיש לעם שעדיין הם לא נגאלו וכי בעצם עדיין הם בגלות, לא העלו את הארון, מקור הקדושה בבית הראשון, ממקום שנגנז והשאירוהו במקומו, כי עדיין אין הגאולה שלמה18.
מחמת הכרתם זו, שעדיין לא הגיעה הגאולה השלמה, הנהיגו עולי בבל כמה וכמה ענינים שיהיו עושים כמו שהיו נוהגים בתקופת הגלות, להראות שבאמת תקופת גלות בבל עדיין נמשכת והבנין הנבנה אינו אלא ארעי ועתיד להחרב. מחמת זה כשעלו מבבל חזרו לקרוא את שמות החדשים בשם שנקראו בבבל, וכמו שכתב הרמב"ן: "להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י", כלומר, כדי לזכור שבאמת לא נגאלו באופן מושלם. ולכן גם לשונם נשאר בלשון הגלות - לשון ארמי, ולא חזרו לדבר בלשון הקודש, מה שהיה מראה כאילו הם נגאלו באופן סופי19. ונראה שזה גם הטעם מדוע נכתב התלמוד הירושלמי בארמית, דבשלמא הבבלי שנכתב בבבל נכתב בשפת המדינה, אבל הירושלמי שנכתב בארץ ישראל מדוע נכתב בארמית, אבל לדברינו נעשה זה מהטעם הנ"ל.
[ועיין לעיל בפרשת ויחי [מ"ט פ"י] שביארתי לפ"ז מדוע באמת לא קם מלך ממלכות בית דוד בתקופה זו, כי להעמיד מלך מזרע המלוכה היתה באותה שעה כנגד רוח המקום, כי המלכת מלך ממשפחת דוד המלך היתה מתפרשת כאילו הגיעו קץ הימים והגאולה העתידה, ולכן לא העירו חכמי ישראל לבית חשמונאים על שהמליכו עצמם אף שהיה זה באיסור וכמש"כ הרמב"ן שם, ועיי"ש.]
לאור זה נבין דבר תמוה בסדר הנביאים, שהרי נבואת חגי, המתייחסת ברובה על בנין בית שני, נאמרה לאחר נבואת יחזקאל המבשרת לנו על אודות בנין הבית השלישי, ואדרבה עיקר שליחותו של חגי היתה לצוות לראשי יהודה לא לצפות ולהמתין לאחרית הימים אלא לבנות בינתיים מקדש שני. אבל זה צריך ביאור, מדוע נצטווה יחזקאל על הבית השלישי קודם שנצטווה חגי על הבית השני, לאיזה צורך הקדימו את המאוחר? אמנם לפמש"כ שפיר ניחא, דנבואת יחזקאל אודות הבית השלישי בהכרח היתה צריכה להיות מוקדמת, כי זהו הבית שסימן את גאולת ישראל השלמה, ולנבואה זו ציפו בני ישראל מעת חורבן הבית הראשון - לגאולה העתידה, משא"כ חגי נצטווה על בית שני שהיה ארעי ובא בזמן גלות חלקית, ולכן נבואתו באה באחרונה, ודו"ק היטב בכל זה20.
ולפי דברינו אלו יש לנו לבאר הפסוק להלן בפרשת בשלח [ט"ו פט"ז]: עד יעבר עמך ה' עד יעבר עם זו קנית, ובגמרא ברכות [דף ד' ע"א] איתא: עד יעבר עמך ה' זו ביאה ראשונה עד יעבר עם זו קנית זו ביאה שניה כו' אלא שגרם החטא, ועיי"ש, והיינו שבאמת היו צריכים רק לשני ביאות, היינו בנין בית ראשון בימי שלמה ובנין בית שלישי בימי המשיח, אבל גרם החטא שנתערבבו ונתבוללו בין הגויים והוצרך הקדוש ברוך הוא לגאלם באופן ארעי ולבנות בית שני כדי שלא ישתקעו באומות, ודו"ק.
2 million Jewish men died during plague of darknesss because they were sure it was not time to go back to Israel
אמת ליעקב שמות פרק י פסוק כב
כב) ויהי חשך אפלה בכל ארץ מצרים1.
פירש"י וז"ל: ולמה הביא עליהם חשך שהיו בישראל באותו הדור רשעים ולא היו רוצים לצאת ומתו בשלשת ימי אפלה וכו'. הנה אף שבאמת כל בני הדור ההוא לא היו נחשבים כצדיקים, שהרי מצינו שטענו מלאכי השרת הללו עובדי עבודה זרה והללו עבודה זרה, הרי שהמלאכים לא היו יכולים לראות שום הבדל בין ישראל למצרים, וא"כ מדוע מתו דוקא רשעים אלו ולא כל הרשעים. ונראה משום שאלו היו רוצים לעכב בידיהם של האחרים מלצאת, דהם סברו שמכיון שקבלה בידם שישתעבדו ד' מאות שנה א"כ עדיין לא הגיע זמן הקץ, ופחדו שאם יצאו קודם הזמן אז יארע להם כמו שיארע לבני אפרים שיצאו קודם הזמן, ולא האמינו לדברי משה והזקנים שחישב ה' את הקץ בזכות האבות, ולכן המיתן הקדוש ברוך הוא. אבל הכלל כולו, אף שבעיני המלאכים היו בגדר עובדי עבודה זרה, אבל רק הקדוש ברוך הוא יש לו את הראייה למרחוק להבין שאומה זו שעכשיו הם עובדי עבודה זרה יהיו בעוד שבעה שבועות מוכנים לעמוד בהר סיני ולומר "נעשה ונשמע", ופנימיות כזו גם המלאכים אין מרגישים בה, עד שהוצרך הקדוש ברוך הוא להוכיח את זה למדת הדין על ידי מה שהראה להם ארונו של יוסף [בראשית רבה פרשה פ"ז אות ח'], והיינו שהוכיח להם שאומה זו תוך תוכם ממקור אחר נחצב, וביארתי זה היטב להלן בדברינו ריש פרשת בשלח [י"ג פי"ט], עיין שם.
ונצייר נא לעצמנו מה היתה הרגשתם של בני ישראל במשך ימי מכת חושך, שהרי רואים הם שישראל לוקין יותר מן המצרים, שבמשך ג' ימים מתו יותר מב' מליונים גברים לבד מטף וזקנים ונשים, והלא לא ידעו טעם מכה זו, ובודאי שהיו ישראל תמהין ואומרין מה זה עשה ד' לנו. וזוהי נחמתנו במצב זה2 שאנו מתרעמין כביכול על הנהגת השי"ת בנוגע לכלל ישראל, אבל לפ"ז משמע שאנו קרובין לגאולה..
Terror in Jerusalem: Seven dead in shooting in synagogue in Neve Yaakov neighborhood
https://www.israelnationalnews.com/news/366570
At least seven people were killed and several others were injured, including one critically, in a shooting attack on the Ateret Avraham Synagogue in the Neve Yaakov neighborhood of Jerusalem on Friday evening.
Friday, January 27, 2023
Skepticism
Rashba (4:234): We learned from our forefathers not to accept something which contains the slightest doubts or uncertainties until it has been thoroughly investigated and the truth is ascertained. This we see concerning the acceptance of Moshe as a true prophet. They were uncertain whether to believe him - even though he came to announce that they were to be rescued from the horrible servitude of Egypt. This is why Moshe said they won’t believe me. This is because it was known that they were inherently skeptical and did not believe anything except that which was unquestionably true. Therefore, even though G d did incredible miracles in Egypt until they were taken out with an outstretched arm and awesome events - it was not sufficient to remove the doubts about Moshe from their hearts. These doubts were caused by the fact that all that occurred in Egypt were possibly just coincidental or natural events or from magical powers. Because of these doubts, they did not have unconditional faith in Moshe until the Splitting of the Sea - as the verse says, “that they [now] believed in G d and Moshe His servant” (Shemos 14:31). The Targum (Shemos 14:31) says they now believed in the prophecy of Moshe that it was true and was not the result of natural events. This event removed the last vestige of doubt that the miraculous events in Egypt could have been the result of random natural events. It was obviously impossible that the sea could have been split at night and the next day return to its normal state. Therefore, the splitting of the sea removed the doubts from their hearts - for the time being. However soon after the Splitting of the Sea, the doubts returned. They thought perhaps Moshe, who was more knowledgeable than any other man had ever been, knew how to do this by natural means which they couldn’t ascertain. The only remaining option for clarifying the truth of Moshe’s prophecy was by their own prophecy and this is what in fact occurred at the Revelation of Sinai when they final established the truth.
Medicine and faith
Rashba (1:413):… It is important to know that if a person falls ill it is permitted to utilize medicine as long as he knows that the true cure is from G d and he should not think that the cure is solely dependent upon the right doctor and the right medicine… A sick person is not allowed to rely on a miraculous cure and avoid the doctor and cures - whether natural or supernatural. The fact that the Torah itself grants permission for a doctor to cure indicates that there is no theological objection to medicine… In fact Shabbos (67a) states that whatever produces medical cures - even if not in a natural manner - is not prohibited because of magic. Furthermore it is prohibited for a person to place himself in danger and to trust that he will be saved miraculously…
Thursday, January 26, 2023
Creator of the world?
Vayikra Rabbah (36:4) G-d said to His world: ' O My world, My world! Shall I tell thee who created thee, who formed thee? Jacob has created thee, Jacob has formed thee ‘; as is proved by the text, ' He that created thee is Jacob and he that formed thee is Israel.’
Wednesday, January 25, 2023
Ted Cruz Defends Mike Pence on Classified Docs Moments After Trashing Biden
The Mike Pence story, it's still early," Cruz said. "You know, Mike Pence ... he is a good friend, he's a good man. He's explained where these came from ... That was a mistake, but there's no reason to think this was anything but inadvertent."
Blessing
Zohar (1 88b) The table of shew-bread, from which issued blessings, was not to be left empty a single moment; and on that account we do not say grace over an empty table, since blessings from above do not rest on an empty table. To resume, then, the verse “I am my beloved's and towards me is his desire” indicates that “first of all I am my beloved's, and then, in consequence, his desire is towards me; first I prepare for him a place, and then his desire is towards me”. The verse may also be explained by reference to the dictum that the Shekinah is not found in the company of sinners, but when a man exerts himself to purify himself and to draw near to God, then the Shekinah rests on him. So “I am my beloved's” to begin with, and then “his desire is towards me”.’