Devarim (32:36) 9 For the Lord shall judge his people, and repent himself for his servants, when he sees that their power is gone, and there is none shut up, or left.
Sanhedrin (97a:)The Sages taught in a baraita: The verse states: “For the Lord shall judge His people and atone for His servants, when He sees that their power is gone and there is none shut up or left” (Deuteronomy 32:36). From the phrase “their power is gone” it is derived that the son of David will not come until informers will proliferate. Alternatively, the Messiah will not come until the number of students of Torah diminishes. Alternatively, the Messiah will not come until the peruta will cease from the purse. Alternatively, the Messiah will not come until they despair from the redemption, as it is stated: “And there is none shut up or left,” as though there were no supporter or helper for the Jewish people.
אמת ליעקב דברים פרק לב פסוק לו
(לו) כי ידין ה' עמו גו' ואפס עצור ועזוב.
הנה בסנהדרין [דף צ"ז ע"א] ילפינן מהכא שאין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה כביכול אין סומך ועוזר לישראל, ועיי"ש. והנה מאמר חז"ל זה טעון ביאור, וכי תנאי הוא שחס ושלום ישתכח עיקר א' מהשלש עשרה עיקרים, והלא הרמב"ם מנה תקות הגאולה בין העיקרים. אבל הכוונה בזה הוא שכל זמן שכלל ישראל מצפה לגאולה שתבוא באופן טבעי, והיינו שירחמו עלינו אומות העולם ויתנו לנו איזה מקום לבנות לנו מולדת וכדומה, ודאי לא תבוא הגאולה, כי חסד לאומים חטאת ובאמת שנואים אנחנו מכל יושבי תבל, ורק אם נתייאש לגמרי מאשליות כאלו ונבין כי אין לנו לישען אלא על אבינו שבשמים אז יבוא בן דוד ויגאלנו גאולה אמיתית, והבן.
וזה גם הטעם במה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה לילך לפרעה ולדרוש ממנו כי יוציא את בני ישראל ממצרים, ומיד לאחר זה הכביד פרעה את עולו עליהם עד כי לא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה, והיינו שרצה הקדוש ברוך הוא שיבינו בני ישראל כי לא פרעה הוא המשחררם וכאילו בטובו וחסדו תלוי הדבר, אלא אדרבה - לאחר שראו שמשה ביקש מפרעה לשחררם והוא סירב באמרו מי ד' אשר אשמע בקולו, מיד נתייאשו בני ישראל מלצפות שאמנם תבוא הגאולה באופן טבעי ושוב לא תלו תקוותם בפרעה, ולכן מיד אחר זה באה הגאולה האמיתית, ודו"ק.