Wednesday, August 25, 2021
מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בשיעור כללי בהיכל הישיבה לאחר שחרורו מבית החולים: "אני מברך שהחיינו", (צילום רפאל שוורץ), מצורף סרטון
התרגשות בעולם התורה: שיעור פתיחה (מאוחר) מזקן הפוסקים הגאון רבי משה שטרנבוך בהיכל ישיבתו בבית שמש לאחר שחרורו מבית החולים. מקורביו מבקשים מהציבור להמשיך להתפלל להמשך חיזוק בריאותו של מרן משה בן דבורה
לאחר שבתחילת זמן אלול היה זקן הפוסקים מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א מאושפז בבית החולים הדסה עין כרם, הגיע אמש (ג) למסור את ה'שיעור כללי' הראשון לזמן אלול, כשבתחילת דבריו פתח ובירך "שהחיינו" .
בדבריו הנרגשים אף עודד את תלמידיו לכתוב חידושי תורה או סיכומי סוגיות, וביקש מהבחורים הוותיקים לסייע לבחורים החדשים, הציבור נקרא להמשיך ולהעתיר בתפילה למען המשך חיזוק בריאותו.
עם הגעתו להיכל הישיבה לפני פתיחת השיעור כללי בסוגיית 'עדות שאי אתה יכול להזימה' במסכת מכות, פתח זקן הפוסקים בברכת שהחיינו בלי שם ומלכות: "אני מברך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה על מה שזיכני השי"ת לראות אתכם לאחר שלושים יום שלא ראינו זה את זה, ובמיוחד על מה שזיכני השי"ת לבוא למסור השיעור בהיכל הישיבה.
לאחר מכן עורר בדברי מוסר על חודש אלול וסיפר על אוירת חודש אלול מצעירותו: "בשנים עברו היה פחד נורא בחודש אלול, יהודים פשוטים פחדו בחודש אלול. אמי ע"ה סיפרה לי שבמינץ היה השמש מעורר את הציבור בכל בוקר בימי חודש אלול בניגון הקורא "שטייט אוף צו עבודת הבורא" - "קומו לעבודת הבורא", ואנשים אכן באו השכם לבתי כנסיות ולמדו מוסר ותורה, והרגישו את האויר של חודש אלול ברחוב".
בדבריו אף הוסיף וביקש מהבחורים הוותיקים בישיבה לקרב את החדשים: "באו הרבה בחורים חדשים לישיבה, והזמן גרמא לקיים מצווה מיוחדת – לקרב את הבחורים החדשים. זהו מצווה קלה שאינה כרוכה בקושי ועמל רב, ומאידך זהו מצווה רבתית שעל ידי זה בונה האדם נפשות.
כמו כן ביקש מהבחורים לכתוב חידושי תורה או לסכם בכתב את השיעורים הנאמרים בישיבה: "בישיבה אצלינו מעריכים ומעודדים מאוד את כתיבת השיעורים, כי על ידי כתיבת השיעור מוסיף כל אחד בהסברת הדברים, ועי"ז הוא נחשב כמחדש חידושי תורה, וכמו שכתבו הספרים ש'חידושי תורה' אין הכוונה דווקא לומר "דבר החדש", אלא לבאר ולהטעים הדברים ולפרשם, וזוכה עי"ז לסגולות הנפלאות שנאמרו בזוה"ק על חידושי תורה.
"וכבר אמרנו פעם שכל שיעור נחשב רק כ"חצי שיעור", ומשום שהשיעור מצד עצמו אין מעלתו שלימה כל זמן שאין הבחורים מסבירים הדברים היטב ומלבנים את הדברים, ורק על ידי מלאכת הבחורים נשלם מלאכת השיעור, וכל מי ששותף לליבון הדברים הרי הוא שותף בשיעור ונחשב כמחדש חידושי תורה על ידי שנוטל חלק בהסברת הדברים.
"ועל הכל יש לזכור שה"לחם" זהו הגמרא רש"י ותוס', וחידושי תורה באו להוסיף לאחר ידיעת הגמרא, אבל צריך לשים דגש גדול על לימוד ושינון דפי גמרא רש"י ותוס'.
COVID: Almost 10,000 cases for 2nd day in a row, serious patients plateau
Liberman: No more restrictions, let the economy work
https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/312433
Finance Minister Avigdor Liberman spoke to reporters Wednesday and suggested that Health Minister Nitzan Horowitz stop pushing for further restrictions that would harm Israel's economy.
"The coefficient of infection is going down, so we need to stop
talking about the new restrictions and let the economy work," Liberman
said, expressing opposition to the business owners' demand for
compensation for the green pass restrictions: "Go to Superland and
restaurants - everything is full."
Top rabbi says unvaccinated teachers not welcome in Haredi schools
https://www.timesofisrael.com/top-rabbi-says-unvaccinated-teachers-not-welcome-in-haredi-schools/
Israel’s inoculation campaign has received a significant boost in the ultra-Orthodox sector, with one of the country’s top rabbis declaring that unvaccinated teachers aren’t welcome in his community.
Chaim Kanievsky is the leader of a large section of the Ashkenazi ultra-Orthodox community, and his relationship with authorities during the pandemic has been complicated. For example, at times he okayed the opening of schools in violation of national rules.
But he has now unequivocally thrown his weight behind the
government’s vaccination push, telling coronavirus czar Salman Zarka
late Tuesday that he wants principals to suspend teachers who aren’t
vaccinated.
Lack of LGBT teaching threatens Stamford Hill school's expansion plans
Ofsted will not recommend that a Stamford Hill primary be allowed to increase its age range because it will not talk about LGBT people to pupils.
Talmud Torah London, an independent boys’ primary, is rated good by Ofsted and has previously received permission from the authorities to expand its numbers.
The school, whose new headmaster is Eli Spitzer, wants approval to add classes for secondary age pupils of 12 and 13.
But
Ofsted says it would be unlikely to meet independent school standards
on equality as leaders had confirmed since the inspection that the
school had “no intention of ever referencing those who identity as
lesbian, gay and transgender” as part of personal, social and health
education or relationships education.
Tuesday, August 24, 2021
Rav Belsky - Original AZ was mother earth?
Rav Belsky in his book on alternative medicine states that "the original AZ was the worship of 'Mother Earth' The mother in the following represents the earth." He cites AZ 43a as his source.
However I can't find any sources that says this means something other than Eve. Does anyone know where he got this understanding?
Avoda Zara (43a)The Sages interpret this verse as referring to the heavenly constellations, which indicates that it is prohibited to form only these figures, but it is not prohibited to form a figure of a dragon.Rather, the Gemara concludes, it is obvious that this halakha is referring to a case where one finds a vessel with the figure of a dragon, and this is as we learned in the mishna: In the case of one who finds vessels, and upon them is a figure of the sun, a figure of the moon, or a figure of a dragon, he must take them and cast them into the Dead Sea.The Gemara asks about the lack of consistency between the clauses of Rav Sheshet’s statement: Can it be that the first clause and the last clause are referring to a case where one finds vessels with the specified figures, and the middle clause is referring to a case where one forms these figures?Abaye said: Indeed, the first clause and the last clause are referring to cases where one finds vessels with figures, and the middle clause is referring to a case where one forms figures.Rava said: The entire statement of Rav Sheshet is referring to a case where one finds vessels with these figures, and the middle clause is in accordance with the opinion of Rabbi Yehuda. As it is taught in a baraita that Rabbi Yehuda adds to the list of forbidden figures even a figure of a nursing woman and Sar Apis. The figure of a nursing woman is worshipped as it symbolizes Eve, who nurses the entire world. The figure of Sar Apis is worshipped as it symbolizes Joseph, who ruled over [sar] and appeased [mefis] the entire world by distributing food during the seven years of famine (see Genesis, chapter 41). But the figure of Sar Apis is forbidden only when it is holding a dry measure and measuring with it; and the figure of a nursing woman is forbidden only when she is holding a child and nursing it.
-------------------------------------------------------------------------------
Above all, some of the material I came across makes overt references to the most ancient form of avodah zarah: the reverential worship of “Mother Earth.” The Gemara in Avodah Zarah (43a) states that the original avodah zarah was the worship of “Mother Earth,” and the original graven image () was the form of a mother nursing a child.16 The mother represented the earth and the child represented the human race, whose task is to gain its mother’s favor. This is how worship of the earth as a deity developed. Eventually it came to be called by different names, the most well-known being the mother-child cult,
note 16 is the Meiri which does say such an explanation
בית הבחירה (מאירי) מסכת עבודה זרה דף מב עמוד ב
מצא בהם צורת פרצופין בפרצוף אדם אסור כר' יהודה ודאי לעבודה נעשה ואף על פי שאין בידם כלום שלא נאמר דין אחיזה אלא בצלם עצמו ודוקא בבולט ושאר פרצופין מותרין שאין דרכם בכך ויש חולקין להקל בפרצוף אדם אא"כ דמות מיניקה ויונק בידה על שם חוה או צורת שד ומודד תבואה על שם יוסף ויראה לי שמ"מ אף על פי שתחלת עבודתם בכך היתה מ"מ נתפשט מנהגם אח"כ בכל פרצוף שבאדם והכל אסור וכמו שנאמר בבריתא בסתם כל הפרצופות מותרות חוץ מפרצוף אדם:
Belsky, Rabbi Yisroel. Rav Belsky on Alternative Medicine . The Judaica Press, Inc. Kindle Edition.
“The Ways of the Emorite”
The Beit Yosef (YD 178) explains in the name of the SeMaG, that the cryptic expression "the ways of the Emorite" comprises two distinct prohibitions. One is the prohibition against sorcery, which was apparently widespread among the Emorites; the other is the general prohibition for Jews to gratuitously imitate other nations, as commanded in the verse "And don't walk in their ways" (Vayikra 18:3).
Monday, August 23, 2021
For Jewish veterans of Afghanistan, feelings of relief and betrayal
https://www.timesofisrael.com/for-jewish-veterans-of-afghanistan-feelings-of-relief-and-betrayal/
He compared the Afghanistan war to watching someone terminally ill die slowly over the course of nineteen and a half years.