Yoma (23a): R’ Yochanon said in the name of R’ Shimon ben Yehotzadak: “Any talmid chachom who does not avenge himself and bear a grudge like a serpent is not a real talmid chachom.” But how could that be since there is a Torah prohibition against revenge and bearing grudge (Vayikra 19:18)? That is only applicable to monetary issues. This has been taught in a braissa: “What is revenge and what is bearing a grudge? An example of revenge is when someone asks to borrow a sickle and is refused. The next day when the one who was refused is asked by the same person if he can borrow an axe and is told that he won’t lend it since the other didn’t lend him his sickle. An example of bearing a grudge is if someone asked to borrow his ax and was told no. The next day the one who refused to lend asks the other person to lend him his garment. He lends him the garment but adds – “I am not like you who didn’t lend me what I asked for.” But doesn’t this Torah prohibition also apply to personal insult? Hasn’t it been taught concerning those who are insulted but do not reciprocate by insulting, those who hear degrading comments without replying, who do good deeds out of love for G‑d and rejoice in their suffering – that the Bible (Shoftim 5:31): But they that love Him be as the sun when it goes forth in his might. That means simply that he doesn’t express his feelings but nevertheless bears a grudge in his heart. But Rava has said that he who does not retaliate against others has all his sins passed over! That is referring only to the case where the perpetrator has asked for forgiveness and has been in fact forgiven.
יומא (כג.): ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר כנחש - אינו תלמיד חכם. - והכתיב לא תקם ולא תטר! - ההוא בממון הוא דכתיב. דתניא: איזו היא נקימה ואיזו היא נטירה? נקימה, אמר לו: השאילני מגלך, - אמר לו: לאו. למחר אמר לו הוא: השאילני קרדומך! - אמר לו: איני משאילך, כדרך שלא השאלתני - זו היא נקימה. ואיזו היא נטירה? אמר לו: השאילני קרדומך! - אמר ליה: לא. למחר אמר לו: השאילני חלוקך! - אמר לו: הילך, איני כמותך, שלא השאלתני - זו היא נטירה. - וצערא דגופא לא? והא תניא: הנעלבין ואינן עולבין, שומעין חרפתן ואינן משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין - עליהן הכתוב אומר (שופטים ה:לא) ואהביו כצאת השמש בגברתו! - לעולם דנקיט ליה בליביה. - והאמר רבא: כל המעביר על מדותיו - מעבירין לו על כל פשעיו! - דמפייסו ליה ומפייס.
יומא (כג.): ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר כנחש - אינו תלמיד חכם. - והכתיב לא תקם ולא תטר! - ההוא בממון הוא דכתיב. דתניא: איזו היא נקימה ואיזו היא נטירה? נקימה, אמר לו: השאילני מגלך, - אמר לו: לאו. למחר אמר לו הוא: השאילני קרדומך! - אמר לו: איני משאילך, כדרך שלא השאלתני - זו היא נקימה. ואיזו היא נטירה? אמר לו: השאילני קרדומך! - אמר ליה: לא. למחר אמר לו: השאילני חלוקך! - אמר לו: הילך, איני כמותך, שלא השאלתני - זו היא נטירה. - וצערא דגופא לא? והא תניא: הנעלבין ואינן עולבין, שומעין חרפתן ואינן משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין - עליהן הכתוב אומר (שופטים ה:לא) ואהביו כצאת השמש בגברתו! - לעולם דנקיט ליה בליביה. - והאמר רבא: כל המעביר על מדותיו - מעבירין לו על כל פשעיו! - דמפייסו ליה ומפייס.