Tel Aviv’s booming science and technology industry, bolstered by graduates of elite state intelligence units, has earned Israel the nickname “start-up nation”.
Yet in Bnei Brak, an ultra-Orthodox suburb just a few miles east of Tel Aviv’s skyscrapers, a vicious fight is unfolding over whether smartphones are compatible with traditional Jewish law - and who should have the power to decide on internet access.
This sounds like KA: During the Guardian’s visit to Diament’s shop, a middle-aged man entered and shouted at the staff, calling them “collaborators who are disobedient to the rabbis”.
ReplyDelete“The times have changed,” Diament said after the man had left. “They can’t put their heads in the sand forever.” … as you’re joining us today from Israel, we have a small favour to ask. Tens of millions have placed their trust in the Guardian’s fearless journalism since we started publishing 200 years ago,"
I write with my name and my photo. I live in Bnei Brak, a US citizen, a PhD economist, a Netanyahu and Trump supporter. Allow me a Torah thought on this week’s parsha “The Lord spoke to Moses, saying: Avenge the Israelite people on the Midianites; then אחר you shall be gathered to your kin” (Numbers 31:1-2).
במדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ:
אור החיים במדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
ואומרו אחר תאסף אל עמך נראה כי נתכוין לומר לו שקודם לכן אינו שלם התיקון יאסף אל עמיו, פירוש שיהיה לו מונע בדין וימנענו מגשת נפשו למקום מושבה שיקרא עמיו כידוע עד שיעמידנו במשפט, כי על הכל יביא ה' במשפט וסביביו נשערה מאוד, והמונע הוא לפי שהשלם הזה נתרפה במעשה זמרי ולא עשה דבר כאומרם ז"ל (במד"ר פ"כ) שרפו ידיו והקפיד ה' עליו שלא נקם עד שעמד פנחס, ולזה כשהגיע זמן פטירתו אמר ה' אליו תיקון לדבר זה שנמנע מהתנקם מעושי רשע יקום ויתנקם ממדין שסבבוהו, ואחר שישלים התיקון ליאסף אל עמיו באין שטן ואין וכו', וזה מחסדי אל ואהבתו לידידיו ינחם במעגלי צדק:
I heard a theory that Gidoen is the reincarnation of Moses. Gideon finished the fight against the Midianites Moses started: “6. And Israel was greatly impoverished because of the Midianites; and the people of Israel cried to the Lord. 7. And it came to pass, when the people of Israel cried to the Lord because of the Midianites, 8. That the Lord sent a prophet to the people of Israel, who said to them, Thus said the Lord God of Israel, I brought you up from Egypt, and brought you forth out of the house of slavery; 9. And I saved you from the hand of the Egyptians, and from the hand of all who oppressed you, and drove them out from before you, and gave you their land; 10. And I said to you, I am the Lord your God; fear not the gods of the Amorites, in whose land you live; but you have not obeyed my voice. 11. And there came an angel of the Lord, and sat under a terebinth which was in Ophrah, that belonged to Joash the Abiezrite; and his son Gideon was threshing wheat by the winepress, to hide it from the Midianites. 12. And the angel of the Lord appeared to him, and said to him, The Lord is with you, you mighty man of valor.” (Judges 6:6-12)
The hint is the passage is then אחר without the usual and then ואחר. Follow KA?
It's amazing how primitive and uncivilized the "guardians of the purity of Torah" can be. Cell phone shops being forced to get "hechshsers". Out in the real world we call that a protection racket and it's illegal. In the Chareidi community, it's called being righteous. Cell phone shops being vandalized and people being physically assaulted. Out in the real world we call that criminal and prosecute it. In the Chareidi community it's called heroism in the name of Torah.
ReplyDeleteHuh. All this shows the righteousness of the Seculars. Any normal people would've ended this meshugas a long time ago.
I didn't contribute to the article , Gerry,
ReplyDelete“Kosher phone dispute grips ultra-Orthodox Tel Aviv suburb” No. We in Bnei Brak dispute passages in the parsha. Allow me a Torah thought on this week’s parsha Mattos “The Lord spoke to Moses, saying: Avenge the Israelite people on the Midianites; then אחר you shall be gathered to your kin” (Numbers 31:1-2).
ReplyDeleteבמדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ:
אור החיים במדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
ואומרו אחר תאסף אל עמך נראה כי נתכוין לומר לו שקודם לכן אינו שלם התיקון יאסף אל עמיו, פירוש שיהיה לו מונע בדין וימנענו מגשת נפשו למקום מושבה שיקרא עמיו כידוע עד שיעמידנו במשפט, כי על הכל יביא ה' במשפט וסביביו נשערה מאוד, והמונע הוא לפי שהשלם הזה נתרפה במעשה זמרי ולא עשה דבר כאומרם ז"ל (במד"ר פ"כ) שרפו ידיו והקפיד ה' עליו שלא נקם עד שעמד פנחס, ולזה כשהגיע זמן פטירתו אמר ה' אליו תיקון לדבר זה שנמנע מהתנקם מעושי רשע יקום ויתנקם ממדין שסבבוהו, ואחר שישלים התיקון ליאסף אל עמיו באין שטן ואין וכו', וזה מחסדי אל ואהבתו לידידיו ינחם במעגלי צדק:
We dispute in Bnei Brak a theory that Gidoen is the reincarnation of Moses. I strongly support that view. I wrote on Job the reincarnation of Terah.
Gideon finished the job Moses started: “6. And Israel was greatly impoverished because of the Midianites; and the people of Israel cried to the Lord. 7. And it came to pass, when the people of Israel cried to the Lord because of the Midianites, 8. That the Lord sent a prophet to the people of Israel, who said to them, Thus said the Lord God of Israel, I brought you up from Egypt, and brought you forth out of the house of slavery; 9. And I saved you from the hand of the Egyptians, and from the hand of all who oppressed you, and drove them out from before you, and gave you their land; 10. And I said to you, I am the Lord your God; fear not the gods of the Amorites, in whose land you live; but you have not obeyed my voice. 11. And there came an angel of the Lord, and sat under a terebinth which was in Ophrah, that belonged to Joash the Abiezrite; and his son Gideon was threshing wheat by the winepress, to hide it from the Midianites. 12. And the angel of the Lord appeared to him, and said to him, The Lord is with you, you mighty man of valor.” (Judges 6:6-12).
The hint is the passage is then אחר without the usual and then ואחר. Follow KA, Garnel, IR?
“Kosher phone dispute grips ultra-Orthodox Tel Aviv suburb” No. Why do you approve this post, DT? It invites Garnel’s risible smear: It's amazing how primitive and uncivilized the "guardians of the purity of Torah" can be
ReplyDeleteWe in Bnei Brak dispute passages in the parsha. Our passions are raised to understand Torah of Moses. We cite passages in Tanack, Mishnah, Gamara and Midrash to support our disputes. Allow me a Torah thought on this week’s parsha Mattos “The Lord spoke to Moses, saying: Avenge the Israelite people on the Midianites; then אחר you shall be gathered to your kin” (Numbers 31:1-2).
במדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ:
אור החיים במדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
ואומרו אחר תאסף אל עמך נראה כי נתכוין לומר לו שקודם לכן אינו שלם התיקון יאסף אל עמיו, פירוש שיהיה לו מונע בדין וימנענו מגשת נפשו למקום מושבה שיקרא עמיו כידוע עד שיעמידנו במשפט, כי על הכל יביא ה' במשפט וסביביו נשערה מאוד, והמונע הוא לפי שהשלם הזה נתרפה במעשה זמרי ולא עשה דבר כאומרם ז"ל (במד"ר פ"כ) שרפו ידיו והקפיד ה' עליו שלא נקם עד שעמד פנחס, ולזה כשהגיע זמן פטירתו אמר ה' אליו תיקון לדבר זה שנמנע מהתנקם מעושי רשע יקום ויתנקם ממדין שסבבוהו, ואחר שישלים התיקון ליאסף אל עמיו באין שטן ואין וכו', וזה מחסדי אל ואהבתו לידידיו ינחם במעגלי צדק:
I heard Gidoen is the reincarnation of Moses. Gideon finished the job Moses started: “6. And Israel was greatly impoverished because of the Midianites; and the people of Israel cried to the Lord. 7. And it came to pass, when the people of Israel cried to the Lord because of the Midianites, 8. That the Lord sent a prophet to the people of Israel, who said to them, Thus said the Lord God of Israel, I brought you up from Egypt, and brought you forth out of the house of slavery; 9. And I saved you from the hand of the Egyptians, and from the hand of all who oppressed you, and drove them out from before you, and gave you their land; 10. And I said to you, I am the Lord your God; fear not the gods of the Amorites, in whose land you live; but you have not obeyed my voice. 11. And there came an angel of the Lord, and sat under a terebinth which was in Ophrah, that belonged to Joash the Abiezrite; and his son Gideon was threshing wheat by the winepress, to hide it from the Midianites.
12. And the angel of the Lord appeared to him, and said to him, The Lord is with you, you mighty man of valor.” (Judges 6:6-12)
The hint is the passage is then אחר without the usual and then ואחר. Follow KA, Garnel, IR?
Allow me a Torah thought on this week’s parsha Mattos “The Lord spoke to Moses, saying: Avenge the Israelite people on the Midianites; then אחר you shall be gathered to your kin” (Numbers 31:1-2).
ReplyDeleteבמדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ:
אור החיים במדבר פרשת מטות פרק לא פסוק ב
ואומרו אחר תאסף אל עמך נראה כי נתכוין לומר לו שקודם לכן אינו שלם התיקון יאסף אל עמיו, פירוש שיהיה לו מונע בדין וימנענו מגשת נפשו למקום מושבה שיקרא עמיו כידוע עד שיעמידנו במשפט, כי על הכל יביא ה' במשפט וסביביו נשערה מאוד, והמונע הוא לפי שהשלם הזה נתרפה במעשה זמרי ולא עשה דבר כאומרם ז"ל (במד"ר פ"כ) שרפו ידיו והקפיד ה' עליו שלא נקם עד שעמד פנחס, ולזה כשהגיע זמן פטירתו אמר ה' אליו תיקון לדבר זה שנמנע מהתנקם מעושי רשע יקום ויתנקם ממדין שסבבוהו, ואחר שישלים התיקון ליאסף אל עמיו באין שטן ואין וכו', וזה מחסדי אל ואהבתו לידידיו ינחם במעגלי צדק:
I heard a theory that Gidoen is the reincarnation of Moses. Gideon finished the job Moses started: “6. And Israel was greatly impoverished because of the Midianites; and the people of Israel cried to the Lord.
7. And it came to pass, when the people of Israel cried to the Lord because of the Midianites, 8. That the Lord sent a prophet to the people of Israel, who said to them, Thus said the Lord God of Israel, I brought you up from Egypt, and brought you forth out of the house of slavery; 9. And I saved you from the hand of the Egyptians, and from the hand of all who oppressed you, and drove them out from before you, and gave you their land; 10. And I said to you, I am the Lord your God; fear not the gods of the Amorites, in whose land you live; but you have not obeyed my voice. 11. And there came an angel of the Lord, and sat under a terebinth which was in Ophrah, that belonged to Joash the Abiezrite; and his son Gideon was threshing wheat by the winepress, to hide it from the Midianites. 12. And the angel of the Lord appeared to him, and said to him, The Lord is with you, you mighty man of valor.” (Judges 6:6-12)
The hint is the passage is then אחר without the usual and then ואחר. Follow KA, Garnel, IR?