Rashi in this weeks Parshah, quotes the Medrash Rabba twice that Avrohom Avinu's animals always had their distinct muzzle. However the Ramban shows that the second Medrash that Raashi quotes, seems to move away from that Pshat, and seems to conclude that they were NOT muzzled. How did Rashi understand that Medrash?...
Why did the Medrash argue that there was no muzzle, only after it was mentioned twice?!...
For questions and comments please email salmahshleima@gmail.com
SHOW MORE
“Chayei Sarah; Did Avrohom Avinu, Muzzle His Animals?”
ReplyDeleteTorah thought:
“And there was quarreling between the herdsmen of Abram’s cattle and those of Lot’s cattle.—The Canaanites and Perizzites were then dwelling in the land” (Genesis 13:7).
בראשית פרק יג פסוק ז
וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ:
רש"י בראשית פרשת לך לך פרק יג פסוק ז
ויהי ריב - לפי שהיו רועים של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם, ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל, והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז יושב בארץ ולא זכה בה אברם עדיין:
“And the Lord said to Abram, after Lot had parted from him, Raise your eyes and look out from where you are, to the north and south, to the east and west” (Genesis 13:14).
בראשית פרק יג פסוק יד
וַיקֹוָק אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה:
רש"י בראשית פרשת לך לך פרק יג פסוק יד
אחרי הפרד לוט - כל זמן שהרשע עמו היה הדבור פורש ממנו:
Abraham was without children and God was not talking to him because the wicked Lot was there. Lot was like Laban looking for money above all else. Abraham and Sarah were praying for children same as Isaac and Rebekah.
Sarah was on a higher level of prophecy than Abraham. Rebekah was on a higher level of prophecy that Isaac.
“Isaac favored Esau because he had a taste for game; but Rebekah favored Jacob” (Genesis 25:28).
בראשית פרק כה פסוק כח
וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב:
שכל טוב (בובר) בראשית פרשת תולדות פרק כה סימן כח
ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו, ולפי שהיה יצחק בן זקונים היה מעונג ומפונק והיה אוהב מיני מעדנים והיה עשו צד חיות ועופות ומבשל ומאכילו היפה ומביא יין מובחר ומשקהו: ורבקה אוהבת את יעקב. לא נאמר אהבה אלא אוהבת, כל זמן ששומעת דבריו הנעימים ורואת דרכיו התמימות מוספת לו אהבה על אהבה:
When God granted Isaac to Abraham and Sarah and Esau and Jacob to Isaac and Rebekah, Abraham and Sarah and Isaac and Rebekah were grateful to God and were “wholehearted with the Lord your God.”
See my http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article.aspx/20931
Abraham and Sarah and Isaac and Rebekah did not delve into the future and accepted what God gave them with whole heartedness. This is how we have to be.