kikarhashabat הרב רביד נגר, מחזיר בתשובה מוכר, מחולל סערה כשהוא מתבטא בצורה שנויה במחלוקת
בתשובה
לאישה שסיפרה בפורום אינטרנטי על אירוע בו התוקפה בנערותה על ידי גבר זר,
ענה הרב כי מדובר בעניין של תיקון "העולם הזה הוא עולם של תיקון" אמר הרב
.
"אני
לא מבינה איך ה' יכול היה לעשות לי כזה דבר. כששאלתי רב באמת גדול ע"כ הוא
אמר שזה התיקון שלי. אני כועסת על ה'. איך אפשר להגיד שזה התיקון שלי"
שאלה האישה
.
הרב נגר, בתשובה ארוכה מאוד, הגיב לשאלתה של האישה, אולם חלקים מתוכה הצליחו לגרום לסערה בכלי התקשורת.
הרב
רביד נגר שפתח ב'אני ממש מצטער בשבילך', כתב לאישה: "למה ילד צריך להיוולד
עם מום? למה יש תינוקות שנולדים מוגבלים? עיוורים? חרשים? למה? מה ה' אוהב
להתעלל בילדים? אני בטוח שלא ! התשובה פשוטה ! העולם הזה הוא עולם התיקון !
עולם שבו אנחנו מתקנים את חטאי העבר , את החטאים שלנו בגלגולים קודמים ,
מי יודע מה את היית בגלגול הקודם? אולי היינו אלימים? אולי פגענו באנשים
אחרים? כל זמן שאין לנו מושג מה היינו בגלגול הקודם , אין לנו שום זכות
לשפוט את בורא עולם ! ה' רוצה שנתקן כדי שנזכה לגן עדן לנצח ! במקום שנסבול
שנים של צער , ה' נותן לנו זכות לסבול כאן בעולם הזה כמה שנים בודדות וע"י כך הוא מציל אותנו ממאות שנות סבל בעליונים".
when did the idea of gilgulim creep into the jewish religion?
ReplyDeleteAccording to R' Saadia Gaon, sometime during or very shortly before his day. See Emunos veDei'os 6:8:
Deleteוהנני אומר כי אנשים, ממי שנקראים יהודים, מצאתים מאמינים בגילגול וקורים אותו ההיעתקות, וענינו לדעתם רוח ראובן תהיה בשמעון, ואחר כך בלוי, ואחר כך ביהודה. ומהם או רובם סוברים שיש שתהיה רוח האדם בבהמה ורוח בהמה באדם, ודברים רבים מן ההזיות [רי"ת תרגם "שגעון"] הללו והבלבולים.
R' Yosef el-Qafeh ("Kapach") notes that R' Uziel identified this as an attack on "Anan and his friends", ie the Qaraim, "who are called Jews and embraced this Greek idea." He also notes the obviously Indian roots of it.
It is possible that R' Saadia is attacking a particular kind of belief in reincarnation, and that reincarnation of the neshamah without reuse of the nefesh or ruach was not included. This is a stretch IMHO, because:
1- If he is attacking an idea so strongly, and another, subtly different, idea is Torah, wouldn't RSG point out the distinction himself?
2- RSG earlier wrote that nefesh, ruach and neshamah refer to different faculties of the same thing.
its an old, old machloket. the ramban thought that the idea of gilgulim was ancient and an ikkar. rav sadia gaon didn't believe in it at all.
Deleteהתשובה פשוטה: those two words are source of his mistake. human suffering is simple to him.
Deleteits an old, old machloket. the ramban thought that the idea of gilgulim was ancient and an ikkar. rav sadia gaon didn't believe in it at all.
DeleteWow. It seems that the good Rabbi (along with many others) has some difficulty accepting the Mishna cited in the name of Rabbi Yannai in the 4th perek of Avot. The one about not understanding either the comfort of the wicked nor the suffering of the righteous.
ReplyDeleteThe Chofetz Chaim often used the concept of gilgulim to explain things.
ReplyDelete