https://www.kikar.co.il/384141.html
מנהג ישראל בט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, שיחול מחר - יום רביעי, בערב, לאכול פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ורובנו אוכלים פירות יבשים; כיצד נזהה אם הפרי נגוע ואיך נמנע מאכילת תולעים?!
https://www.kikar.co.il/384141.html
מנהג ישראל בט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, שיחול מחר - יום רביעי, בערב, לאכול פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ורובנו אוכלים פירות יבשים; כיצד נזהה אם הפרי נגוע ואיך נמנע מאכילת תולעים?!
https://www.timesofisrael.com/increased-child-infection-rates-cast-doubt-on-school-reopenings/
According to figures presented by Gallant this week during a meeting with local government heads on the potential reopening of the education system, 54% of the students diagnosed with the coronavirus are ultra-Orthodox.
Extradited. That is what the case was about, not convicting her of crimes or litigating her actual case, just a routine extradition to Australia where she is wanted on 74 counts of sexual abuse against minors.
https://blogs.timesofisrael.com/yesterdays-violent-response-to-covid-enforcement/
And I ask, who are we fooling? Yes, of course, the average Charedi on the street probably isn’t participating in the demonstrations. I would imagine that many of them aren’t the greatest supporters of them. But is it really a fringe phenomenon?
https://www.kikar.co.il/384100.html
https://www.jpost.com/israel-news/anarchy-in-bnei-brak-as-ultra-orthodox-vandals-run-riot-656596
Violent riots continued late into the night in Bnei Brak against the background of police enforcing COVID-19 regulations in the ultra-Orthodox city and the intense opposition to such measures by radical elements in the community.
https://www.timesofisrael.com/liveblog-january-25-2021/
The government’s coronavirus czar said Monday that mutated COVID-19 strains brought into the country by returning travelers are hampering efforts to contain the disease outbreak.
https://www.timesofisrael.com/12-years-after-bolting-6-since-arrest-malka-leifer-extradited-to-australia/
Israeli authorities extradited alleged sex abuser Malka Leifer to Australia early Monday morning, nearly 13 years after she fled Melbourne as allegations against her were coming to light and after a six-year legal process during which a court determined that she had feigned mental illness in order to avoid facing justice.
אמת ליעקב שמות פרק יב פסוק ב
(ב) החדש הזה לכם ראש חדשים.
פירש"י וז"ל: הראהו לבנה בחדושה ואמר לו כשהירח מתחדש יהיה לך ראש חדש עכ"ל. אמנם הרמב"ם [פ"א מהלכות קידוש החודש הל"א] כתב בזה"ל: ונאמר החדש הזה לכם ראש חדשים כך אמרו חכמים הראה לו הקדוש ברוך הוא למשה במראה הנבואה דמות לבנה ואמר לו כזה ראה וקדש עכ"ל. לכאורה היה אפשר לומר כפשוטו, דכיון שהיה בר"ח עצמו כדמוכח במסכת שבת [דף פ"ו ע"ב]11, א"כ אפשר שהראהו הלבנה בחידושה ממש12. ועיין בלשון הפירוש [על הרמב"ם שם] שכתב וז"ל: באמרו הזה רמז על מה שהעתיקו רז"ל שהקב"ה הראה למשה בסיני במראה הנבואה דמות לבנה בהתחדשותה ואמר לו כזה ראה וקדש עכ"ל. והנה [תיבת "בסיני"] ודאי היא כינוי לקבלת נבואה, כמו שאמרינן [מכות דף כ"ג ע"ב]: תרי"ג מצוות נאמרו למשה בסיני13, אף על פי שהרבה מהם נאמרו בערבות מואב14. ואפשר שכוונתו [בתיבת "בסיני"] ששם ראה את הלבנה בעמדו במצרים, אבל לענין זה מה נשתנה סיני משאר מקומות. ועוד, הא בשעת המולד רואים אותה במערב, ואין סיני במערבה של מצרים, אלא ודאי דכוונתו ל"מראה הנבואה" שכתב הרמב"ם, וא"כ שוב קשה אמאי לא נפרש כפשוטו, וצ"ע..
החדש הזה לכם ראש חדשים15.
כתב הרמב"ן וז"ל: וכבר הזכירו רבותינו [ירושלמי ר"ה פרק א' הלכה ב'] זה הענין ואמרו שמות חדשים עלו עמנו מבבל כי מתחלה לא היו להם שמות אצלנו כו' אבל כאשר עלינו מבבל כו' חזרנו לקרוא החדשים שנקראים בארץ בבל להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י כי אלה השמות ניסן אייר וזולתם שמות פרסיים ולא ימצא רק בספרי נביאי בבל ובמגלת אסתר וכו' עכ"ל. והנה יש לתמוה, מדוע באמת עזבו לשון התורה ונקטו לשון פרס, ובפרט בשמות החדשים שיש בהם שמות ע"ז כגון תמוז. ובאמת מצינו שבימי בית שני היתה השפה המדוברת בישראל לשון ארמי, ורק דברי תורה כתבו בלשון הקודש, והלוא במצרים היו משבחים אותם שלא שינו את לשונם16?
והנראה בזה, בהקדם מה שיש להבין הא דאיתא ביומא [דף כ"א ע"ב] שבבית שני חסרו חמשה דברים, והראשון מהם הוא הארון אשר נגנז בימי יאשיהו המלך. ולכאורה משמע דהטעם שחסר הארון בבית שני הוא משום שנתעלם מן העין. אך לא כן משמע במסכת שקלים [פרק ו' משנה א'], דאיתא התם: מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק וראה את הרצפה שהיא משונה מחברותיה בא ואמר לחבירו לא הספיק לגמור הדבר עד שיצתה נשמתו וידעו ביחוד ששם הארון נגנז עכ"ל המשנה, הרי אף שידעו איפה הארון נגנז אעפ"כ לא העלוהו למקומו בבית קדשי הקדשים, ובהכרח שהיתה סיבה מיוחדת שבבית שני לא יהיה הארון במקומו. מדוע?
נראה שעולי בבל, שבנו את הבית השני, ידעו כי לא זה הבנין אשר יעמוד לעולמים, ואין חזרתם לארץ ישראל בתקופה זו הגאולה השלמה. דעתם היתה כי בנין הבית בתקופה הזאת לא נועד אלא להכין את העם לתקופת הגלות הארוכה. על פי שורת הדין היו הם צריכים לישאר בבבל עוד זמן רב, אלא שראתה ההשגחה שכבר לאחר שבעים שנה של גלות בבל כבר נטמע ונתערב רוב העם עם הגויים, וברור כשמש היה כי אם יתעכבו בני ישראל בגלות מאות ואלפי שנים שאז בודאי לא יצליח העם להשאר בזהותו המיוחדת ושוב לא יהיה את מי לגאול, ולכן חמל ה' על עמו והוציאם מבבל והחזירם, באופן זמני, לארץ ישראל, ובנה להם את בית הבחירה, והכל בכדי שישובו ויתחזקו ביסודות האמונה ויהיו מחוסנים לקראת תקופת הגלות המרה17. בכדי להדגיש ולהמחיש לעם שעדיין הם לא נגאלו וכי בעצם עדיין הם בגלות, לא העלו את הארון, מקור הקדושה בבית הראשון, ממקום שנגנז והשאירוהו במקומו, כי עדיין אין הגאולה שלמה18.
מחמת הכרתם זו, שעדיין לא הגיעה הגאולה השלמה, הנהיגו עולי בבל כמה וכמה ענינים שיהיו עושים כמו שהיו נוהגים בתקופת הגלות, להראות שבאמת תקופת גלות בבל עדיין נמשכת והבנין הנבנה אינו אלא ארעי ועתיד להחרב. מחמת זה כשעלו מבבל חזרו לקרוא את שמות החדשים בשם שנקראו בבבל, וכמו שכתב הרמב"ן: "להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י", כלומר, כדי לזכור שבאמת לא נגאלו באופן מושלם. ולכן גם לשונם נשאר בלשון הגלות - לשון ארמי, ולא חזרו לדבר בלשון הקודש, מה שהיה מראה כאילו הם נגאלו באופן סופי19. ונראה שזה גם הטעם מדוע נכתב התלמוד הירושלמי בארמית, דבשלמא הבבלי שנכתב בבבל נכתב בשפת המדינה, אבל הירושלמי שנכתב בארץ ישראל מדוע נכתב בארמית, אבל לדברינו נעשה זה מהטעם הנ"ל.
[ועיין לעיל בפרשת ויחי [מ"ט פ"י] שביארתי לפ"ז מדוע באמת לא קם מלך ממלכות בית דוד בתקופה זו, כי להעמיד מלך מזרע המלוכה היתה באותה שעה כנגד רוח המקום, כי המלכת מלך ממשפחת דוד המלך היתה מתפרשת כאילו הגיעו קץ הימים והגאולה העתידה, ולכן לא העירו חכמי ישראל לבית חשמונאים על שהמליכו עצמם אף שהיה זה באיסור וכמש"כ הרמב"ן שם, ועיי"ש.]
לאור זה נבין דבר תמוה בסדר הנביאים, שהרי נבואת חגי, המתייחסת ברובה על בנין בית שני, נאמרה לאחר נבואת יחזקאל המבשרת לנו על אודות בנין הבית השלישי, ואדרבה עיקר שליחותו של חגי היתה לצוות לראשי יהודה לא לצפות ולהמתין לאחרית הימים אלא לבנות בינתיים מקדש שני. אבל זה צריך ביאור, מדוע נצטווה יחזקאל על הבית השלישי קודם שנצטווה חגי על הבית השני, לאיזה צורך הקדימו את המאוחר? אמנם לפמש"כ שפיר ניחא, דנבואת יחזקאל אודות הבית השלישי בהכרח היתה צריכה להיות מוקדמת, כי זהו הבית שסימן את גאולת ישראל השלמה, ולנבואה זו ציפו בני ישראל מעת חורבן הבית הראשון - לגאולה העתידה, משא"כ חגי נצטווה על בית שני שהיה ארעי ובא בזמן גלות חלקית, ולכן נבואתו באה באחרונה, ודו"ק היטב בכל זה20.
ולפי דברינו אלו יש לנו לבאר הפסוק להלן בפרשת בשלח [ט"ו פט"ז]: עד יעבר עמך ה' עד יעבר עם זו קנית, ובגמרא ברכות [דף ד' ע"א] איתא: עד יעבר עמך ה' זו ביאה ראשונה עד יעבר עם זו קנית זו ביאה שניה כו' אלא שגרם החטא, ועיי"ש, והיינו שבאמת היו צריכים רק לשני ביאות, היינו בנין בית ראשון בימי שלמה ובנין בית שלישי בימי המשיח, אבל גרם החטא שנתערבבו ונתבוללו בין הגויים והוצרך הקדוש ברוך הוא לגאלם באופן ארעי ולבנות בית שני כדי שלא ישתקעו באומות, ודו"ק.
אמת ליעקב שמות פרק י פסוק כב
(כב) ויהי חשך אפלה בכל ארץ מצרים1.
פירש"י וז"ל: ולמה הביא עליהם חשך שהיו בישראל באותו הדור רשעים ולא היו רוצים לצאת ומתו בשלשת ימי אפלה וכו'. הנה אף שבאמת כל בני הדור ההוא לא היו נחשבים כצדיקים, שהרי מצינו שטענו מלאכי השרת הללו עובדי עבודה זרה והללו עבודה זרה, הרי שהמלאכים לא היו יכולים לראות שום הבדל בין ישראל למצרים, וא"כ מדוע מתו דוקא רשעים אלו ולא כל הרשעים. ונראה משום שאלו היו רוצים לעכב בידיהם של האחרים מלצאת, דהם סברו שמכיון שקבלה בידם שישתעבדו ד' מאות שנה א"כ עדיין לא הגיע זמן הקץ, ופחדו שאם יצאו קודם הזמן אז יארע להם כמו שיארע לבני אפרים שיצאו קודם הזמן, ולא האמינו לדברי משה והזקנים שחישב ה' את הקץ בזכות האבות, ולכן המיתן הקדוש ברוך הוא. אבל הכלל כולו, אף שבעיני המלאכים היו בגדר עובדי עבודה זרה, אבל רק הקדוש ברוך הוא יש לו את הראייה למרחוק להבין שאומה זו שעכשיו הם עובדי עבודה זרה יהיו בעוד שבעה שבועות מוכנים לעמוד בהר סיני ולומר "נעשה ונשמע", ופנימיות כזו גם המלאכים אין מרגישים בה, עד שהוצרך הקדוש ברוך הוא להוכיח את זה למדת הדין על ידי מה שהראה להם ארונו של יוסף [בראשית רבה פרשה פ"ז אות ח'], והיינו שהוכיח להם שאומה זו תוך תוכם ממקור אחר נחצב, וביארתי זה היטב להלן בדברינו ריש פרשת בשלח [י"ג פי"ט], עיין שם.
ונצייר נא לעצמנו מה היתה הרגשתם של בני ישראל במשך ימי מכת חושך, שהרי רואים הם שישראל לוקין יותר מן המצרים, שבמשך ג' ימים מתו יותר מב' מליונים גברים לבד מטף וזקנים ונשים, והלא לא ידעו טעם מכה זו, ובודאי שהיו ישראל תמהין ואומרין מה זה עשה ד' לנו. וזוהי נחמתנו במצב זה2 שאנו מתרעמין כביכול על הנהגת השי"ת בנוגע לכלל ישראל, אבל לפ"ז משמע שאנו קרובין לגאולה..
https://edition.cnn.com/2021/01/21/health/fat-but-fit-study-scli-intl-wellness/index.html
https://www.ynetnews.com/article/BkPegpLJO#autoplay