update:
Rav Yigal Shafran (Techumin #21):
פוסקי דורנו נחלקו בשאלה האם יש השלכות הלכתיות
לניתוח לשינוי המין' ומה הן השלכות אלו, כגון : האם מי שעשה כן חייב לברך "שעשני
כרצונו", או "שלא עשני אשה"? האם פוקעים מגבר מצוות שחייב בהם, והאם
פוקעות מנשים מצוות שרק הן חייבות בהך?
הרב עובדיה חדאיה זצ"ל (שו"ת ישכיל-עבדי
ח"ז אה"ע סי' ד) סבר שאין לניתוח כזה משמעויות של שינוי, וכל אחד נשאר במינו.
כשיטה זו סברו עוד הרבה, למשל :הרב חירש ב 'נועם' חט"ז (תשל"ג) עמ' קנב
(שו"ת לב-אריה ח"ב סי' מט ; בקובץ אסיא ח ' וא עמ' 144, נשמת-אברהם א"ע סי מד אות ג,
ועוד .
אכן הרב וולדנברג בשו"ת ציץ-אליעזר (חי"א
סי' עח) סובר שיש מצבים בהם ניתן לשנות את המין, וכוונתו לתינוק שנולד עם סימנים כפולים,
ואם יתערבו ויבטלו בניתוח את אותם חלקים של סימני זכרות שעימם נולד - יועיל הדבר לתחשיבו
כנקנה. על סמך דבריו יש שטעו לקבוע באופן גורף שמינו של אדם נקבע על סמך מראהו החיצוני
(ודבריהם הובאו באנציקלופדיה רפואית הלכתית, בסוף הערך 'ניתוחים' ח"ד עמ' 611 הע' 78 ).
אולם דומני שדיוק זה אינו נכון, והרב
וולדנברג שליט"א כלל לא דיבר במי שהחליט מיוזמתו להפוך את מינו. סימוכיך לכך ניתן
למצוא בתשובה נוספת של הרב רולדנברג שליט"א (ציץ-אליעזר חכ"ב סי' ב) בפנייתו
אל הראשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א בעניו דומה. שם העלה, שגם מי שהתחלף מינו
מנקבה לזכר בדרך נס, דינו כאנדרוגינוס ולא כזכר, וזאת למרות מראהו החיצוני.
מסתבר שגם במקרה שתואר בראשית דברינו, גם הרב וולדנברג יודה שאין להחשיב את
הגברת הזו לגבר כלל ועיקר ,שכן בתשובה בחי"א הנ"ל הוא עצמו דיבר רק על מצב המבוסס על
הכפילות שתיתה בסימני הילד כשנולד, ומשום שמדובר היה בתינוק. אבל בבוגרת שהחליטה לעשות
מעשה ולחבול באבריה - על מנת לתחשיבה אחר כך כזכר, ושתיטול הורמונים זיכויים - לא מצינו
מי שיקל בזה, ובטוחני שגם הרב וולדנברג שליט"א היה מורה בזה לאיסור מוחלט ,ושלא כדברי מי שהבין בדבריו ההיפך , כנ"ל.
Arutz 7 The Jerusalem Rabbinate was forced this week to announce the nullification of a marriage it had performed, when it became clear that the groom was actually a transgender man, thus making the marriage invalid according to Jewish law.
The saga began when the couple approached the Rabbinate to register for marriage. The Rabbinate saw that the woman was pregnant, and the man claimed the fetus was his child.
Approval for the marriage was then granted.
The couple request a modest wedding ceremony to be held at the Rabbinate's office, and the Rabbinate complied with the request. The ceremony took place and one of the rabbis on the Religious Council officiated.
However, two weeks later, the Rabbinate received information that the
man married had not actually been born a man, and was previously a
woman who had sex reassignment surgery in 2013.[...]
update - see Tzitz Eliezar who holds that sex change operations change the halachic gender
Tzitz Eliezar(10:25.26):
See Rabbi J. Wiesen's discussion
update - see Tzitz Eliezar who holds that sex change operations change the halachic gender
Tzitz Eliezar(10:25.26):
See Rabbi J. Wiesen's discussion